|
|
|
|---|---|
| Kom att tänka på en liten sak nu. Vad innebär M-optik? Är det bara vita blinkers runt om eller är det något annat? Kan man kolla om man har det också? När jag köpte bilen så stod det i annonsen att den hade "M-technik Sportfahrwerk", vad innebär detta? | |
|
M-optik betyder att säljaren har läst för många tyska bilanonser, M-utseende borde vara ett bättre svenskt ord. Meningen är att t.ex en 316 ska se ut som en M3a men i många bilannonser verkar det räcka med en fånig liten bakspoiler för att folk ska skriva M-optik, gärna i kombinasion med lyxig stoffklädsel. "M-technik Sportfahrwerk" innebär att du har sportfjädring. |
|
|
Hehe okej :) Där stod ingenting om M-optik i annonsen, tänkte bara om det hade att göra med ljus och lyktor på bilen. Hur ser jag om det är sportfjädrar på bilen? Bytte precis höger bakfjäder och då visste jag inte om att det var sportfjädring på bilen så jag köpte en original standardfjäder. Har det någon betydelse? Sitter där vita blinkers på original också eller är det bytt i efterhand tro? Sen ser man ju vissa bilar där den nedersta biten på sidorna och framspoilern är svart också men mina är i samma färg som lacken. Är det original eller är det gjort i efterhand? Många frågor nu på en och samma gång, hoppas att någon kan hjälpa till att besvara :) |
|
|
"M-technik Sportfahrwerk" innebär att du har sportfjädring" Stämmer, den är oftast sänkt 15/15 och har mycket kortare dämpare och hårdare fjädrar än orginal. Ett tips! Köp "HR sänksats 40/15" hos bilmodecenter för ca:2500:-så får du underbar väghållning! Bytte just på min när jag slängde på nya dämpare. Vita blinkers finns att köpa som orginaldel men det är nog troligast att ägaren innan dig har monterat kopior skulle jag tro kolla om du hittar något märke på dem. Ang lackningen så kallas det för "nedlackning" det är svårt att säga om det är orginal eller inte på just din bil, men det är mycket snyggare att ha det så än att inte ha det lackat alls. Hur som helst så har du köpt en nice bil! 328:an har en underbar motor med skönt bottenvrid. Ett tips är att ringa till en BMW återföräljare och fråga efter utrustningslista till din bil, ge ditt regnummer så slår de fram rubbet på sina datorer. Mycket smidigt, då får du reda på vad som satt på ifrån fabriken när bilen tillverkades. MVH |
|
|
Tack så mycket för svaret Dubilidu! Har funderat på att sänka den lite grann ja...Men om där nu är kortare dämpare än original redan, behöver jag byta dem ändå då om jag sänker den låt säga 30/15 eller 40/15? Är det bara hårdare fjädrar original eller är det kortare också? Jag köpte ju en ny fjäder där bak, vanlig standardfjäder. Har det någon betydelse? |
|
|
Eftersom du redan har dämpare anpassade till sänkfjädrar så behöver du inte byta dämpare. Fjädrarna är både hårdare och kortare på M-tech chassi som du har. En standardfjäder bör få bilen att bli lite sne om du bara bytta på ena sidan med resultat att dina däck slits fortare. Mitt tips är att byta till HR fjädrar 30/15 eller 40/15 runt om ,passar bra till dina dämpare. MVH |
|
| Okej! Måste ut och kolla sen om den "hänger ner" på högersidan. Vart köper man sänkfjädrar billigast? Måste det vara HR fjädrar? 2500 :- lät ganska dyrt för bara fjädrar. | |
|
Går att köpa billigare men jag skulle rekomendera HR fjädrarna. Grym kvalitet! Använd sök funktionen annars om du vill leta billigare fjädrar. MVH |
|
|
Jigga: Annars kan du sänka den ännu mer typ 60/40 det har jag gjort på min bil med dämpare. Den finns i galleriet, vart vekligen underbar att köra efter det och ser rikigt bra ut tycker inte alls den blev för låg:) / KEN Länk |
|
|
Det där me sänkning är alltid lurigt, va som passar varje enskild person.. Min är sänkt 60/40, o ja tycker det är i lägsta laget, tråkigt när man slår i underredet titt som tätt :S ÄR mera sugen på en 40/20 " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk |
|
|
Inte att förglömma att en sänkningssats kan sänka olika bilar olika mycket beroende på vad som satt på innan. Har varit inlägg om personer som lämnat in bil för sänkning och resultatet blev att den var högre (kommer inte ihåg om det var fram eller bak) efter "sänkningen". Personligen så tycker jag att 60/40 oftast blir för mycket av det goda. 40/20 låter som en bättre lösning och blir i reger en markant skillnad från original. ___ //Ulf |
|
| Vart kan man hitta billiga 40/20 sänkningar? | |
|
Jigga: Ja det är lurigt med sänkningar, man kan säga att min är egentiligen sänkt 45/25 eftersom jag har m-chassi som är sänkt 15 mm runt om mot orginal. Hoppas att du hittar nått passande lycka till! / KEN Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.