|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, ...for the record... gjorde precis ett första prov med iblandning av E85 (85% etanol, 15% bensin) på min BMW 323i av 1996 års modell. Bilen har den för årsmodellen nya M52B25-motorn och är sålunda utrustad enkel-VANOS. Blaningsförhållande var 4.4:1 med BF98 och E85. (Dvs cirka 20% E85.) Jag upptäckte överhuvudtaget inga skillnader som med säkerhet inte är placebo-effekter, jämfört med att köra på BF98. Någon annan som har erfarenhet av att blanda med denna motor? (Någon som på rak arm vet vilket insprutningssystem, och vilken revision av detta som sitter på min bil?) /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. | |
| (Detta finns även postat till Länk ) | |
| 1/3 E85 nu. Resultatet oförändrat. | |
|
Vid 1/3 började min v8 ta märkbart mer bränsle, samt att tomgång på kall motor var något ojämn. I övrigt märktes ingen skillnad i prestandan. Mats |
|
| Provade med 12L E85 på full tank = 65L i min IS, veckan efter har den fått mkt ojämn tomgång, misstänker lambdan. Vet nu inte om det berodde på blandningen eller på naturlig trötthet. Möjligen eldar motorn ur sig lite gammal skit på e85 som kanske har fått denna effekt men detta verkar ologiskt. Någon annan som fått problem? | |
|
Perra L: Det är normalt att bränslefiltret kan bäcka igen efter att man börjat köra på E85, har jag förstått. Etanolen löser upp gamla hartsavlagringar. Låter rimligt att det är detta som ger dig ojämn tomgång och trötthet... eller vad säger du? Nu kör jag på 45-50% E85. Inga problem. En (1) minimal tvekan vid gaspådrag fem minuter efter tanktillfället. Därefter nada. |
|
|
60% inblandning nu och fortfarande inga märkbara problem. Samma som vid 45%... en tvekan vid halvgaspådrag efter några hundra meter, därefter ingenting. Rimligen insprutningen som adapterar. Kallstart vid 4 grader och 45% iblandning inga problem. Snurrade igång precis som vanligt. /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
Varför ta sig besvär med att blanda?? -Never feel sorry for yourself.- |
|
| Miljövänligare och billigare......och spännande att se om det funkar. | |
TobbeBMW |
Undrar vad en standard M50 motor säger om att börja köra med E85?? Har funderat på att testa i min men är tveksam till om man måste börja byta ut delar, någon här på formumet som har testat inblandning på en helt orginal M50 utan Vanos?? och hur mkt E85 tordes ni blanda i?? |
| TobbeBMW: Kolla lite på Länk ...där finns en kille som kör 70% E85 i sin 525 -94... det är väl M50? | |
| M50:n och M52:an går säkerligen lika bra som min M42:a gjorde på 50/50 E85/BF98. Inga som helst problem. | |
|
Lypsylatek, jag har nu provat med diverse åtgärder, rengöring tomgångsmotór, lambda bortkopplad/tillkopplad kollat alla vacuumslangar osv, ska byta filtret på måndag. Frågan är om så pass lite E85 kan ställa till det men vad jag förstår löser det upp diverse smuts både i bensinledningar o i motor/grenrör. En logisk tanke kring filtret kan vara om skiten i början på det samt i ledningen innan löses upp och korkar igen det mot utloppsdelen. Ska skära upp det gamla och rapportera utfallet både kring gång och filterstatus. Mvh Perra L |
|
Borg |
Jag körde min m50 utan vanos på 100% E85, utan problem. Har börjat prova med min 523-00 m52TU, har som mest varit uppe i 70% utan problem. Skall prova lite mer. Pelle |
|
Kör min 520i -94 på cirka 90% inblandning just nu. Siktar på 100%, men kallstarterna är lite trilskiga. Det går att åtgärda genom att koppla ett ntc-motstånd i serie med tempgivaren för kallstarten. Detta räcker inte till vid riktigt kall väderlek, då behövs bensininblandning. Är det ingen annan som har problem med kallstart vid hög inblandning? Björn Johansson Hova |
|
|
Har nu bytt filtret och hackat upp det, det var tämligen jämn skitigt rent visuellt men ingen katastrof. Den gick dock om möjligt ännu sämre efter filterbytet så nu får det bli en ny lambdasond. Såvitt jag vet har den gamla sonden gått 20300 mil innan den dog och jag har fortfarande funderingar kring om E85 biddrar till att rensa ut lite sot och annat här och där. Om detta stämmer kan det mycket väl vara så att en halvdöd sond kanske får dödsstöten när man experimenterar med E85. Upplevde det hursomhelst som att bilen på något mystiskt sätt gick lugnare och lite bättre med 12l E85/53l vanlig 95. Någon som har fler tankar eller erfarenheter kring detta? Mvh Perra L |
|
|
Du har helt rätt när du skriver att motorn går lugnare med E85 i tanken. Sot och avlagringar släpper mycket riktigt. När du har bytt lambdasonden och motorn går bra så prova att öka på inblandningen av E85 stegvis. Den ska dra mer bränsle annars går den för magert och det är inte bra för ventilerna + att det bildas NOX som inte är bra för miljön. Min drar ungefär 15-20% mer nu mot 95 oktanig bensin. Björn J. |
|
|
Hova, vid 60% har jag inte haft några kallstartsproblem att tala om, men det har ju inte varit särskilt kallt heller. Upplevde dock att motorn inte svarade riktigt lika bra som den ska i alla lägen med den iblandningen. Men det var högst marginellt. Kanske hjälper att nolla styrboxen? (Har just nu en halvkass termostat, så motorn går kallare än den ska... ska prova med 60% igen efter det är åtgärdat.) Perra, hoppas det löser sig. :) /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
Kör ett tag på den blandningen du har, ungefär en tank så blir det troligen bättre. Motorstyrningen behöver lite tid på sig att ställa allt rätt. Därför ska man stega upp inblandningen om man inte vill konvertera med en tryckregulator. Björn J |
|
|
Tja, jag har kört med ca 80% e85 på min, iofs en m20...Gick att köra men märktes att den gick magert, speciellt vid kallstarter då den var som en gammal förgasarvolvo utan choke...Vid ca 50-60 % inblandning går den som den ska, kanske tom bättre än innan och ingen stor bränsleökning. Nåt jag la märke till var att det blev VÄLDIGT känsligt med stor inblandning, kände en klar försämring när det precis hade regnat, dvs mycket syre i luften, då gick den märkbart sämre och magrare. Nu har jag dock beställt en Malpassiregulator med tillhörande tryckmätare så nu blir det 100% som gäller... |
|
|
Kör nu 100% E85. Kallstarten åtgärdad enligt tidigare inlägg. Inga som helst andra problem. Björn J. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.