AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.532

Kvalitet på Rondell Y fälgar 17"

Sida 1 av 4
Te
16
Texas_H
525i -94
Har nästan bestämt mig för att köpa ett par Rondell Y fälgar till min 525i -94, eller den modellen iaf. Skulle vilja veta om ni som haft sådana fälgar i något år fortfarande är nöjda med köpet (om ni nu var det från början dvs=) ). Fortfarande bra i lacken och så.... Något annat att berätta?
Finns det nån som tillverkar en likadan fälg fast bättre kvalitet som kostar ungefär samma pengar?

Vilka säljer Rondell fälgen online?

tacksam för svar...

Bil & Motor i Taberg säljer kopior Länk

Kärran Länk
Visa användare
279
norda
540iA -93
ja jag är väldigt nöjd med mina!

//norda
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Det är ju inte direkt BMW kvalitet på dom, men helt klart PRISVÄRDA och framförallt SNYGGA. Köp 18" om du har råd. Mycket snyggare/ovanligare än 17" enligt mig i alla fall. Har haft både 17" och 18" på mina bilar. Helnöjd. Sen så är det ett "måste" att ha uppsättningen 8,5"/10".
Danne

- H U M A N R A G E -
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag är nöjd med mina, enda nackdelen med denna typ av fälgar är att de är lite småjobbiga att rengöra, alltså ekrarna. Jag kör iofs automat så jag får en del mer bromsdamm på mina.

Ångrade att jag inte köpte 18", men ekonomin är mycket bättre med 17".

Varför ett måste med 10" bak? visst det ser snyggare och tuffare ut, speciellt bakifrån. Men kör man inte speciellt hårt, t.ex på bana så är det mest onödigt. Dessutom kostar de mycket, och du kan inte flytta runt hjulen på bilen osv. T.ex fram/bak.

Bara min åsikt

//Simon
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Xtracrispy-
Anledningen till det "måstet" är just att det är så mycket snyggare... enligt mig. Ger en gedigen bild av bilen på nåt sett :). Skillnaden i pris känns också överkommligt om man ändå ska lägga kulor på att införskaffa 17"/18" fälgar.

- H U M A N R A G E -
Ett måste på E34 med 10" rondell bak är tyvärr att valsa skärmarna eller kapa skärmkanten inifrån, annars kommer det till 100% att ta i. Det kanske funkar bättre på touring, men på en sedan är det kört...

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Det rör sig om någon hundring som vilken däckfirma som helst klarar av...

- H U M A N R A G E -
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Har aldrig ägt några Y-design, men dock andra fälgar tillverkade av Rondell, och kvaliteten kan man väl inte klaga på. Däremot väger dom ju bly, i alla fall jämfört med lite dyrare fälgar.

Och sen sägs det ju också att man ska se upp med s.k andrasorterings-fälgar som säljs billigt av oseriösa, mindre firmor i Tyskland och antagligen då även i Sverige. Hur mycket sanning det ligger i detta rykte vet jag personligen inte.
sw
460
swe-boy
420D -15
gummihuset.se
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Greenberg:
Det är inte alls ett måste med att kapa skärmkanter. Jag körde hela förra sommaren med 10" och 255 bak utan problem. Det tog iofs i skärmkanterna men det berodde på väldigt dåliga fjädrar, blev bara så när det satt folk bak. Med fräscha fjäderpaket bak så är det inga probs...
Te
16
Texas_H
525i -94
Jag kanske är den enda e34 ägaren som vill ha lite smalare däck =) ?
Skulle vilja ha 225/45/17 men jag vet inte om det passar att ha det på 8.5" breda fälgar? Och är det nånting i komforten och uppträdandet i bilen som blir sämre med smalare däck på såpass breda fälgar?
Någon som provat ?

Och sen, V I L K A däcka ska man köpa ?? Vill ha så bra däck som möjligt och betala så lite som möjligt, men kvaliteten går före priset. Så mellansegmentet är väl där jag ska lägga mig??. Kan någon rekommendera bra allrounddäck (kör inte så aggressivt) som ändå har ett bra vägljud.

mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Texas_H: Kör själv med 225/45 på 8,5" breda fälgar och det funkar kanon. Hade 235/45 innan, men efter bytet till 225/45 såg det både bättre ut samt att det spårade mindre.

Köpte G.Y Eagle F1 GSD 3, men jag vet inte om jag kan rekommendera dom (1900:-/st har jag för mig). Om dom är prisvärda är upp till var och en att bedöma - finns kanske andra däck som funkar lika bra till ett lägre pris?
255/40-17 på 10" fälg bak på min som ni kan se i länken nedan, skärmkankterna är lite milt behandlade.... fast det skrapar emot när ja har fullt i baksätet ändå... men sate så fint det är :)

Länk min pärla
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Greenberg:
Jag har ett par 10" breda BBS LeMans med 265/30-18" på min M5:a o det tar inte i.
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Fräsch bil du har Kasken. På bilden iallafall. Såg välvårdad ut.
Duffyman: Rondell 10" har 15 i Et vilket gör att de kommer långt ut i hjulhuset och bevisligen tar i, sedan har det med att göra hur bred fälgen är i verkligheten. Alla 10" fälgar i säkert inte exakt lika breda. Detta är vad som gäller för rondell i 10" utförande iaf, andra fabrikat kan jag inte svara för.

Visst går det att köra med 10" rondell om bilen inte är sänkt, men vid tillräcklig nedfjädring så kommer det att ta i. Men kan man leva med det så är det väl bara att tuta och köra.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Min tar i redan med 8.5" fälgar med 235/45 däck, et 13. när det sitter folk i baksätet.

//Simon
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Hur vet man om de är "äkta" eller kopior? Har BMW-loggan på mina men det kan väl inte vara särskilt svårt att fixa...
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Köpt oäkta av dansken två gånger helt okej finish enligt mina ögon,har inget att klaga på.

mvh
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Tjena Texas!

Som jag sagt tidigare: 225/45 blir inte bra på en E34 (fel diameter/omkrets + att det ser inget vidare ut heller), du ska ha 225/50 ifall du inte vill ha 235/45.

225 funkar bra på 8" fälg, men det går att få dit dem på 8,5" också.

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.