|
|
|
|---|---|
|
Hej, Som titeln antyder så är min bil inte helt frisk närmare besämt är det temperaturmätaren som lever sitt egna lilla liv och vållar mig huvudbry. För att förstå situationen så är det nog bra om jag förklarar hela förloppet. Det började när jag skulle köra från Göteborg till Oslo för ett par veckor sedan, när jag hade kört i en halvtimma ungefär så noterade jag att temperaturmätaren inte låg vid sin vanliga position utan lite mer vid sidan av mittenstrecket. Den ökade långsamt för att sedan falla tillbaka men återvände alltid till sin för varma position. Därför så vände jag bilen hemåt igen och tog en annan bil till Oslo. Vid gaspådrag så ökade inte temperaturen märkbart, snarare tvärtom. Kylvatten har inte försvunnit under den tid jag har haft bilen (6 månader) så jag antog att det var termostaten som det var fel på. Så jag bytte termostat och luftade systemet, det tog ett bra tag men till slut så kom det bara vatten. Bilen kördes i 40 minuter i landsvägshastighet och 10 minuter krypkörning, temperaturnålen rörde sig inte från klockan 12. Stannade bilen för att handla delar och påbörjade resan hemåt (15 kilometer) vid slutet av resan så hade nålen rört sig från normalposition och verkade av allt att döma vara på väg uppåt. Systemet luftades igen och bilen kördes i 50 minuter utan problem. Besiktningen morgonen därpå (Tisdag) gick inte så bra, underkänd pga lambdavärdet (1,10) De andra värdena var som följer: Co2 (0) Co2500 (0) HC (45) Efter det så fick bilen stå ett tag då jag skulle upp till Oslo igen. Idag torsdag så skulle jag fixa lite med bilen igen och körde en tur (20 km). Vid ett tillfälle så hoppade temperaturnålen upp mellan 1/2 och 3/4 strecket, stannade där i tio sekunder för att sedan hoppa ner igen till klockan 12. När jag säger hoppar så menar jag hoppar, det var ingen analog ökning om jag säger så. Körningen tillbaka gick utan problem. När jag sedan skulle köra hem från det ställe där bilen har stått så började temperaturmätaren att leva sitt eget lilla liv, den hoppade upp och ner ett par gånger för att sedan stanna mellan 1/2 och 3/4 Jag kände på slangarna när jag kom fram, alla slangarna var varma och kändes varken för hårda eller för lösa. Så nu är min fråga om någon har någon aning om vad det kan vara som orsakar dessa problem? Pumpen? Toppen? Luftbubblor? En relaterad fråga är om någon vet var man kan kolla lambdavärdet lätt då det tar emot att ombesiktiga för 200 för att sedan bara få nerslag på samma grej. | |
|
Ok Christian missade att skriva att avgasvärdena var så bra pga lite preventiv sprittankning. Så det kanske inte är så relevant. Ska tillägga att bilen inte ryker vitt. Blandar olja vatten bubblar inte i expansionskärl. -Phil |
|
| Ja, jag glömde att säga att temperaturmätaren aldrig har varit på eller över 3/4 | |
svintoleffe |
Det kan vara så att si batterierna, börjar att bli slut i mätarhuset, då kan tempmätaren leva sitt eget lilla liv. Du får kanske ta o kolla viskofläkten så den fungerar ochså. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Glömde skriva det också. Har bytt viskosfläkten till en bättre begagnad. Beter sig exakt likadant som den gamla. Tror inte det blir tillräckligt varmt för att den skall låsa. -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.