AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.566

BMW e36 320i 1995 köp...

Hejsan. Jag har nu lånat hem en BMW 320 e36 och jag och min fader har lite funderingar över bilen över hur vissa saker ska när den är okej sliten osv och vad eventuella saker kostar att åtgärda.

För det första tar handbromsen lägnst upp.
Skivorna är ojämna eller oblans i däcken. Ratten och hela bilen skakar runt 65-70km/h. Sedan så är det glapp i framvagnen låter väldigt "skallrigt" från framvagnen vad kostar det att åtgärda "hemma mek då"
För det andra så hur ska kopplingen vara när den är fräsch? På den här tar den långt ned längre ned än vanligt ansåg pappa, men vi vet inte mycket om den här modellen. Eventuellt byte av koppling vad går det på? Jag läste en gammal motornords bok som det stod 2195kr i runt nått sånt?

Skulle vara supersnällt om ni kunde svara på dom här frågorna. Och om ni har något annat att tipsa om som är och kan bli mycket dyrt på en E36. Motor och växellåda är superfint.. inget missljud what so ever.

Stort Tack på förhand / Familjen Mehlin
Hej,

Jag har haft en 316 1,9 Compact E36. Den hade samma problem med skaningar vid 70-120km/t. Efter 4 gånger hos Jarls Bilservice i Hbg. (från Köpenhamn) och räkningar på runt 6.000:- SEK plus mat, färga etc. var felet kvar. Jag höll på bli galen.. Så kanske du skulle hitta en annan, om du inte känner en mekare som kan se vad som är fel?
Bu
72
Bunz
323Cpt - 00
Har iofs inte kört just en 320 E36, men jag kan säga så mycket som att om kopplingen tar långt ned är den bra sliten.
Låter inte som du har hittat ett fräscht ex, leta vidare blir nog billigast i vilket fall som helst.

Ang. skakningar i ratten så vet jag en hel del bimmers som har det, minns jag rätt så är det spindellederna som brukar gå åt på E36, eller om det var styrleden?
På min byttes både spindelleder och styrled - utan att det blev bättre. Fick också nya bromsar fram. Var kanske däcken som var kass - men det blev inte kollat.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Om bilen skakar mycket så börjar man kolla däcken/fälgarna kanske behöver balanseras om>sitter det centreringsringar om inte så skakar bilen ordentligt i låga hastigheter väldigt många eftermarknads fälgar kräver dessa c-ringar.Besök en mack med GDS hall hissa upp bilen så framvagnen är obelastad ryck,leta efter glapp.Montera av hjulen kika på bromsar ja allt du ser.Kopplingen kan behövas luftas om den tar långt ner efters om du har inte har vajerkoppling på bilen utan en som påverkas av vätska.Framvagns/bakvagns detaljer får man räkna med att byta på en gammal bil eftersom gummit är färskvara.Fick själv byta klassiska slitdelar på en e36 jag ägde en gång i tiden som t.ex silentblocken bak 2100kr spindellederna 1100kr priserna är för bägge sidorna på Bmw verkstad.
Okej tack så mycket för svaren.. bäst att man kliver upp med tuppen imorgon om man både ska kolla det där med framvagnen och förhandla ;) Eventuellt kanske han ställer upp på att fixa det. Det är en 320i 95 rostfri som har gått 21020mil. Dock så verkar inte serviceböckerna eller instruktionsböckerna vara med. Det är ett minus. Men eftersom bilen verkar fräsch i övrigt så tvivlar jag inte en stund på att den är missskött..
Föresten.. Ska man höra ett litet litet litet ventilknack?
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Låter faktiskt inte så hemskt allvarligt. Eftersom den har gått 21 000 mil så är det inte alls konstigt att kopplingen börjar bli dålig.
Vad gäller glapp i framvagnen och skakningar vid 70 km/h är det garanterat spindellederna som är kassa, vanligt fel på BMW.
Spindelleder är inte så dyrt att byta om man kan göra det själv, kopplingen vet jag inte.
Okej okej. men hur är det med det är lilla ventilknacket? :S
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kanske dags för oljebyte? Annars så ska inte den motorn knacka alls. Dock så har den rullat en del och lyftarna kanske börjar bli trötta? Kolla oljan på bil, byt filter samt olja så borde det bli tyst. Kopplingen går på nånstans mellan 2-4 ungefär.

Hur "lite" knackar det? Det ska vara ett minimalt hörbart spel. Är du säker på att det är ventilerna som knackar och inte kammen?
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Är det bara lite ventilknack kan man kan stå ut, främst när den är kall. Då kan det räcka att byta olja, justera ventilspelet osv.
Ventilknack kan även bero på smuts/luft i lyftarna eller att de hydrauliska lyftarna är slitna.
Men som sagt är det inte så mycket så är det inte farligt.
Bilen blev min och priset slutade på 47000pistoler. tack för all hjälp, förhoppningsvis blir jag en nöjd BMW ägare.. som sagt tack så hemskt mycket
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Gratulerar till ett förhoppningsvis roligt bilägande :)
Lycka till iaf!
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Tänkte tillägga lite i ämnet.

Vibrationer i framvagnen får du ta om du köper gammal BWM, även klonk från bakvagnen är standard. Som tidigare nämts så är centrumringar på fälgar viktigt, testa annars å ställa bilen på planmark och rucka framhjulen fram och tillbaka, glappar de så är bakre länkarmsbussningarna slut, kostar växelpengar o byta. Sen de vanliga, styrleder o spindlar, blir inte heller så dyrt om man kan hantera verktyg och känner på grejerna innan så man vet vad som är slut. Lite mer generellt så skeva fälgar samt obalans i hjul är typiska fel.

Kopplingen SKA vara självjusterande och ska således alltid ta på samma ställe. Att den tar långt upp/ner kan bero på sliten slav/huvudcylinder och behöver inte ha något med kopplingens kondition att göra. För mig skit samma o tuta o köra förutsatt att den inte tar längst upp/ner. Kör på hög växel o stampa till på kopplingen istället.

Angående tickande så tickar även dessa motorer lite efter några mil, men absolut inte som skördetröskor ala M20. Kanske bara är jag som anser att ungefär alla motorer tickar lite? Vet inte vilken årsmodell det var men -93 kom vanosen vilken också är vanlig att föra lite oljud om sig.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
ibland är man ganska blind... såg nu att de handlade om -95a.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Nu har jag tagit körkortet och kört bilen i 300 mil. Bytt olja stötdämpare bak lagt in ljud osv osv. Men nu har den börjat ticka extremt, och jag har inte kört speciellt hårt med den heller. Vad kan det vara? Först tickar den när den är kall.. sen 4sek efter blir den tyst. sen när den är i arbetstemp tickar den väldigt mycket..

Det är inget missljud i bakvagnen. däremot är det fram i framvagnen, men det är dämparna som glappar och dom är fortfarande fräscha så jag får leva med klonket.

Men ventiltick vad gör jag?

först prövade jag Castrol Magnatec GTX 5/40
I magnatec oljan tankade jag i något som skulle rensa ventilerna.. Det hjälpte inte mig ett skvatt.
Nu är det Mobil1 5w/50 olja i bilen.

Den tickade inte hemskt innan jag bytte olja.
Och det roliga är att där bilen va servad rekomenderade dom GTX magnatec 5w/40. Varför tickar den som en tok nu men inte innan?

Grymt irriterande hjälp mig bli nöjd med min skönhet :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.