AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.573

Stenskottsbättring i lacken

HejHej

Fått ett litet stenskott på a stolpen (tror jag den heter) men hur som helst frågan är om man nu lägger i ett stenskott så blire ju oftast en liten upphöjnad men borde inte detta gå att slippa ner så det blir lite mjukare och inte får skarpa kanter där man lagt i lacken syns kanske inte så mkt för dom som inte vet men en sj'älv ser ju :) men hur göra detta har för mej att jag sett vissa använda slippstenar som man slippar ner den med och polerar över så syns det knappt sen..

Men vart finns dessa stenar och vilken sjall man använda heller finns det nåt annat sätt att göra de snyggt på..
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Ett bra verktyg är dremel (liten toppslip) somman kan sätta slipstenar i.Själv så skrapar jag rent med en mattkniv med brytblad den fjädrar bra så man får plåtrent.
bustorp
Det handlar om handlag när det gäller att "dutta" exakt mängd färg i ett stenskott.
Spraya upp färg i ex. locket till flaskan o låt det torka ut i ca. 3-5 min. innan du applicerar det mycket tunt i omgångar.
Bygg upp det från noll mycket försiktigt så får du samtidigt en hållbar yta. Då får du träning samtidigt............

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Jo självklart gäller det att dutta exakt mängd färg men du kan ju knappast påstå att du lyckas så bra att det blir helt slä och frågan va ju om man kan slippa ut kanterna som blir om det inte blir helt slät..
bustorp
Det spelar ingen roll hur bra o noga man gör det. Vet man om att det finns så ser man det själv ändå.
Att göra det näst intill osynligt är nog bara proffsen som kan. Det kräver nog att man har prickat i en hel del stenskott innan man lyckas med det. Är det sen metallic också så är det ännu knepigare.
Kolla med en seriös rekondare eller lackerare. Dom har knep för sig. Det kan vara värt att betala några spänn om man vill ha det riktigt bra.
Fast totalt osynligt tror inte jag att det går.
Hör med Tommy The Polish Man eller Micke Olsson, dom kanske har tips.....

markus00
En liten grövre rubbing efter att lacken torkat någon dag skulle jag rekommendera. Det går ofta att rubba bort kanterna du beskriver.
Okej tackar markus00 för svaret :)
bustorp
markus00:
Tänk på att det är inte bara kanterna du rubbar ner. Även lacken runt får sig en nerslipning....Klarlack/lack är inte alltid lika tjock över hela bilen. Ex.skarpa veck är den tunnare, i synnerhet om den är omlackad.

Jag säger inte att det inte går, bara att man ska tänka sig för lite.

markus00
Behöver det inte rubba så jätte mycket så är tops ett bra hjälpmeded eller annars går det ju att maskera med maskeringstejp där det inte ska rubbas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.