AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
879

MAX knappen

Visa användare
64
beijar
740iA -01 [E38]
Någon som kan förklara HUR max knappen fungerar i en E38 2001? Är lite nyfiken på om den fungerar eller ej.. just nu kan jag inte avgöra det... då inte ett dugg händer när jag trycker på den.
Har den något speciellt tröskelvärde på yttertemperatur eller?

/L
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Max-knappen ska väl minska båda sidorna till +16 på kliman och full orkanstyrka på fläkten?!
Vad säger instruktionsboken?

M V H

Dagboken:Länk
När du aktiverar max funktionen ställs båda fläktprogrammen in på fullt blås, och lägsta temp...detta för att göra det enklare när du tex. kliver in i din bil en varm sommardag när den stått i solen. Som du misstänkte beijar, så har funktionen ett 'tröskelvärde' som du kallade det...funktionen kan ej aktiveras under en viss temp (0 eller +2 har jag för mig).

The Seven Series...Cause I ride with pride!
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Minst 16 grader ute annars drar den inte igång...

"Billigt e bra men gratis e bäst"
PW
298
PW
E38 735ia-99

Hej!

Jag har ingen max knapp...sitter en knapp som heter "rest" där istället.

PW
Visa användare
64
beijar
740iA -01 [E38]
Jag tror då tyvärr att något är knas med min knapp...
Igår hade vi stått parkerade i solen ett par timmar och det var *varmt*. Tryckte på knappen och inget hände.. den tändes inte och vi märkte inte något annat heller.
Däremot provade jag att trycka på den när jag stängde av bilen och då fick jag igång "residual heat mode" så den verkar funka.

Enligt bilen så var det 15,5 grader utomhus igår och det är ju en bra bit över 5 C (41F) så detta verkar bli något jag får ta upp med företaget jag köpt bilen ifrån. Ska förbi BMW nu på morgonen och nyckelomkoda + lite annat. Får väl spela dum och fråga lite extra mycket..

För att vara extra petig nu: OM det är under 16 grader utomhus och det är varmt i kupén och ni trycker på knappen: händer något då eller? Som jag läser mig till så är det första värdet 5 grader C som det måste vara, sedan så är nästa läge 16 grader C då och något om "9 jumps to 61F (+16C), the system switches over to the recirculated-air mode, and the air will only stream out of the ventilation grill with the maximum amount of air flow."

/Lasse lagom förvirrad
Visa användare
64
beijar
740iA -01 [E38]
Anders T hade helt rätt. Kollade med BMW imorse och tydligen händer inte ett dugg förrän yttertemp är +16C eller mer... hoppas det blir varmt snart av flera anledningar ;)

/L
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Kollade detta på min bil idag vid plus 14 grader fungerade den.
Igår vid plus 12 grader var den stendöd.
Verkar i alla fall som funktionen styrs av utetemperaturen.

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Visa användare
64
beijar
740iA -01 [E38]
...måste snart köra in i ett p-hus eller slå på värmen i garaget och köra in bilen bara för att komma upp i över +16C så att jag kan testa/verifiera. Grannarna kommer säkert att asgarva.. jaja.. nyfiken är jag.

/L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.