AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
856

Svagt gnek bak på E38

Hej!

Min E38:a har börjat avge ett svagt gnekljud som jag irriterar mig på. Det hörs främst i låga hastigheter när man t.ex kör på lite ojämna gator, men troligen finns ljudet där hela tiden men det är så svagt att det bara hörs när man kör sakta.
Det är inte helt lätt att från förarplatsen avgöra varifrån ljudet kommer, men jag tycker ändå att det låter som om det kommer bakifrån, möjligen från höger bak...

Har någon några tips vad det kan vara som kan ge denna typ av ljud bak på en E38? Krängningshämmare? Finns det bussningar bak som kan vara slitna? Jag besiktade i februari och var med och kollade under, och inga glapp syntes vid besiktningen. Min EDC dämpare bak vänster läcker litegrann, kan ljudet ha något med detta att göra? Jag gjorde en 4-hjulsinställning på BMW i höstas (för att kolla om OK efter köp), och alla hjluvinklar var OK då.

Mvh. /Kjell
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Prova att dra åt handbromsen lite svagt när du kör.

Jag vet inte om det är samma på E38 men jag har också oljud på min E32, det är ett silentblock där vidhäftningen släppt mot innerhylsan. Har bytt en del saker, innan jag fick hjälp på besiktningen att hitta det.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Snygg bil du har förresten, jag brukar köra förbi den där den står parkerad!

Du missar väl inte träffen i morgon: Länk ?

Erik

___
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
jag hade ett gnekljud en gång och då var det ett fäste för handbromskabeln, i själva fästet för kabeln sitter de en gummiring som kabeln går igenom den var kass,vänster bak.

Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag hade samma som WAN

Mvh Björn
zi
230
zigge
740iA -96
Kullederna bak kan ge dessa ljud när dom är slut. Ett sant elände att byta själv...

///Mats
Hmm, handbromsrelaterat säger ni... Intressant, åt det hållet hade jag inte tänkt själv.
Om jag fattade er rätt, WAN och balmgren, så bytte ni alltså gummiringen runt kabeln för att bli av med problemet?
Men Eriks tips måste ju givetvis testas först, för det är ju enklare att köra en sväng än krypa inunder bilen ;-)
Silentblock har jag läst om många gånger förr här på forumet, men jag har ärligt talat inte riktigt koll på vilken komponent detta är! :-) Är silentblocket någon av komponenterna i denna bild: Länk

Erikw: Aha, så du är ute och cruisar i vackra Mölndal? :-)
Jag har funderat på att hänga på träffen i morgon, men är lite osäker på om jag kommer ifrån jobbet i tid för att hinna tvätta bilen innan träffen. Kan man med att dyka upp med otvättad bil, och med en treåring i baksätet? ;-)

Mvh. /Kjell
Visa användare
1.621
balmgren
Silentblocken är 2 här: Länk

Fast är det inte parkeringsbromsen så är det nästan helt säkert kulleden vilken är 2 här: Länk

Är det gummiringen runt parkeringsbromskabeln så syns det direkt om du tittar. Fast jag har aldrig lyckats hitta ringen i ETK.

Mvh Björn
Aha, så det är det som är silentblocket! Tack för det Björn!
Kulleden, kan man typ smörja dem med fett, eller är det byte som gäller? Jag föreställer mig att det borde "klonka" från kullederna om man bromsar/gasar lätt - jag har lyssnat efter sådana ljud, men det är bara "gneket" som går att höra...

Mvh. /Kjell
Visa användare
1.621
balmgren
Inga problem. Fast silentblocken verkar vara mycket mer slitstarka på E38 än på E32 m.fl.

Tyvärr tror jag inte det hjälper något vidare att smörja, i synnerhet som det måste isär för att man skall kunna komma åt att göra det.

Min kulled var slut på ena sidan och gnekade också och fick anmärkning på glapp vid inspektion 2 men det var inget "klonk". Efter bytet så blev väghållningen mer precis. Det kostade mig ca 1300 per sida hos ÅF-verkstaden och jag bytte båda sidorna på en gång.

Fast det KAN ju fortfarande vara handbromskabeln...

Mvh Björn
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Alla är välkomna på träffen - rena och smutsiga, unga och gamla!

Erik

___
Även jag har tampats med det oljud som du beskriver.

Har förgäves bytt bromsbackar (tips via e38.org) och kollat till ovannämnda bussning för parkeringsbromsvajern, men fortfarande samma irriterande gnisslande. Fick tipset hos BMW i segeltorp att det kan vara kulleden som tidigare nämndes men jag har inte hunnit titta på det ännu.

Skriv gärna och berätta hur det gick för dig.
Hej Zlurc,
Hittills har jag bara hunnit testa det enklaste alternativet, att applicera parkeringsbromsen en smula och köra en bit - samma resultat.
Jag hukade sedan och kikade under för att se om jag kunde se fästet för handbromskabeln, men jag såg den inte utan tror jag behöver lyfta bilen för att se detta.
En stund hoppades jag att det var min tvätthink som gned handtaget mot gummistroppen den är fäst i bagaget med, men sån tur hade jag inte ;-)
Jag planerar att göra något åt min droppande EDC dämpare till sommaren, och har jag inte hittat någon enkel lösning på detta innan dess passar jag nog på att byta kullederna också då...

Mvh. /Kjell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.