AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.479

Rust bak bensin-lokket på E39

St
4
Strider
523iA Touring -99
Når jeg åpner tank-lokket ser jeg bobler i lakken under "bensinpåfyllings-hullet". Dette er et sted det kan danne seg en liten dam dersom man søler bensin. Er det noen som har vært borti rust her? Kan dette være gjennomrustning som kan dekkes av garantien? Bilen er forøvrig en 1999 modell.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Går på garantin om du har sådan kvar.
To
40
Tonyman
540i-97 6-petad M-sport utrustad
Har en 97 540 med knappt 14000 mil på mätaren och har samma problem, bilen är i absolut toppskick men där i tanklocket har det börjat bubbla rost, vad gör jag som har en 97a? jag omfattas väl inte av någon garanti?
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Jag har mycket svårt att tro att det beror på att man spiller bensin. Det finns däremot ingen avrinning för vattnet som samlas där vid regn eller tvätt.
Någon form av avrinningsrör och sedan en omlackering av proffs borde vara det som gäller.

Om någon kommer på tips på hur så skriv gärna.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Champ
Fick det åtgärdat inom 6 års rostskyddsgaratin på vår 530 D av
BMW Group Göteborg. Tydligen rätt vanligt fel.

Mitt tips om ni inte har kvar garanti på bilarna...åk in till BMW ändå då de har erfarenet av att laga detta!!!!

De viker ut nedre plåten vid tanklocket (där rosten finns) och slippar denna fri från rost samt öser rin duktigt med tectyl etc.

Mycket nöjd med deras arbete!
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Har lagat min själv från rost där,är så förbannat trött på Bmw och deras Kalle Anka lack/rostskydd.
St
4
Strider
523iA Touring -99
Var hos BMW forhandler (Autozentrum i Oslo) idag og fikk beskjed om at jeg fikk utbedret dette på garantien :-) De hadde tidligere sett noen tilfeller av lust bak tanklokket, men det var ikke vanlig.
Når jeg fortalte at min 6 års rustgaranti utløper om en måned, ville de samtidig ta en sjekk av dører, bakluker og panser for å se om det kunne være andre problemer. De fant da ut at det var antydning til rust i begge framdører (man kunne såvidt se små bobler i lakken i dørfalsen). Dermed får jeg også to nye dører på garantien.
Dette var meget bra service, Autozentrum!!!!

Anbefaler også andre å få et BMW verksted til å ta en slik gjennomgang i god til før rustgarantien utløper. BMW er nemlig veldig nøye på tidsfristene. Alle garantiarbeider må være ferdig utført før dagen kommer.

Mvh
Strider
Champ
GRATTIS Strider!

Jag har fått följande på rostgaranti;
-Bagagelucka
-Framdörr
-Lätt rost i tröskel under dörr.

Allt är utbytt/lagat till nyskick!

Miper335
Min 523 är uttagen i okt-99 och borde således också omfattas utav garantin.

Har det någon betydelse var rosten uppkommer?

Om rosten finns som på min bil på motorhuven?

Kanske tolkas som om ägaren har missat att bättra ett stenskott?
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Rostskyddsgarantin gäller inte på importbilar eller?
Garantin gäller på importbilar.

Rosten måste komma innifrån, ej stenskott och liknande. Delen i fråga får inte vara utsatt för någon form av åverkan, typ äldre lagad krockskada. Det räcker med småbubblor under lacken eller kittskarvarna. Det behöver inte syns några hål. BMW är stenhårda med sista datum för roskyddsgarantin. Den gäller i precis 6 år på dagen, absolut inte ett dygn mer. Skynda att anmäla hos närmaste aukt verkstad.
Miper335
Tack PowerMac!

Bmw byter min baklucka och motorhuv utan gnäll!
St
4
Strider
523iA Touring -99
Garantien gjelder 6 år på dagen, ja. Merk at skaden må være ferdig utbedret før 6-års dagen. Man kan altså ikke troppe opp på BMW med sine garantikrav i litt god tid før dagen kommer.
Jeg har nå fått skiftet bakluke, begge fram-dørene og ene bakskjermen på min 523iAT som har gått 80000 :-)
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Verkar som jag får utbytt min baklucka :)
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Har bytt två bakdörrar 14/6 efter att Bmw förmannen synat bilen 27/5 sen efter någon vecka ser jag att framdörrarna är angripna också efter en nogrann inspektion.När jag ska lämna bilen för byte av bakdörrarna påpekar jag detta eftersom garantin går ut den 18 juni enligt reg.beviset så han skickar en förfrågan om åtgärd ner till Tyskland.Han ringer upp mej och säger enligt Bmw Tyskland är bilen uttagen den 10 juni.Jag påpekar att du synade bilen och missade ju rosten i framdörrarna frågade honom om du inte kunde korrigera detta och säga att du missat rosten trots kontroll.Får till svars att han kan ej göra så,datumet är dom stenhårda med.Sen undrar man varför det står den 18 juni på regbeviset och i deras dator fast i Bmw tysklands dator den 10 juni???
Är så j_kla trött på detta bilmärke och det usla rostskyddet,fick till svars idag från Bmw varför de rostar "Om Bmw ska få bilar att hålla för de svenska klimatet med salta vägar osv. måste de ändra tillverkningsprocessen och det gör man inte för en så liten marknad utan man tar rosten på goodwill"
Så var det men den historien överger detta bilmärket för gott inom en snar framtid.

mvh
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Jag har med rost bubblor under tanklocks hålet bakom luckan, e39'an har ju ingen avrinning där vad jag har kunnat hitta. Samt även i vänster framkant på insidan på huven. Jag pratade med RS bil och huven var inga problem, den byter vi sa de men locket blir värre, de måste ju vika upp plåt kanten för att få bort all rost. Annars kommer det som brev på posten om något år igen. Men de åtog sig att ordna det utan speciellt mycket diskusion.

Mvh
//Sibbe
Länk
Miper335
Fruktansvärt irriterande då jag tidigare absolut inte förknippade Bmw med rost.

Dock måste jag tillägga att rosten på min bil knappt är synbar och
att Bmw verkar ta ett större ansvar än många andra bilmärken,men det är ju inte utan anledning då de känner till problemen.

Tror att plåten och lacken är sämre idag på nyare bilar och det gäller nog alla märken.

Har bra erfarenhet utav Mitsubishi och det är inte så svårt att hitta 92:or utan rost däremot kan det finnas efter -97, dessutom är de oerhört kinkiga med sin så kallade garanti i dag och kräver att bilen skall ha alla årliga inspektioner ifyllda i serviceboken, rosten skall vara genomgående , därefter undersöks om den kom inifrån eller ej.

Utifrån indikerar ett slarv ifrån ägaren och ersätts ej!

Bmw påstod sej endast ha problem med baklucka och motorhuv
och dörrar eller dyl. undersöktes inte.

Kan inte själv hitta någon rost på dörrarna så jag antog att det stämde. ( tydligen inte )

Det svarta fältet mellan dörrarna är tydligen också känsligt för blåsor men ersätts inte eftersom att det anses som "prydnads detaljer".

Antar att du har haft andra problem också Dutta eftersom att du vill lämna Bmw?

Tyvärr tror jag att de övriga är sämre då det gäller garantier trots allt.
M-
119
M-tech?
530 e34 - 89
Jag rostlagade nyliggen på min e34:a runt tanklocket..

när jag fått bort all jä*la rost och plastsilikon? eller vad är.
Så spacklade jag upp så att det lutade lite utåt för att allt vatten ska rinna ut vid regn o dylikt... (blev skit snyggt)

Mvh Tomas
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
M-tech?: Låter som en smart lösning, du har inte bilder på resultatet? :)

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
M-
119
M-tech?
530 e34 - 89
Icket:
tyvärr inte, men kan fixa imorrn...

hur länkar man till sin bil som är med på läsar galleriet??

Egentligen är det väl inte kvarvarande vatten i tankpåfyllningen som är problemet, utan knepig dubbelplåt med veck osv under luckan, som inte alltid är korrekt rostskyddsbehandlade.
Jag hade också gärna sett att det var dränering inne i påfyllningshålet men bara vatten på lackerad plåt ger ingen rost, då hade det varit problem på många ställen på en bil.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.