AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.245

Värdering Bmw 320i-96

Sida 1 av 2
Reven
Hej, har fått erbjudande om att köpa en bmw 320i -96.
Tänkte höra vad man ska betala för en sådan?
Bilen är importerad som flyttgods då den tyske ägaren flyttade till sverige, efter det såldes den till en nuvarande arbetskollega som i sin tur ska sälja den så det är bara 2 ägare.
Bilen har gått 12000 mil och har komplett service bok, har alltid varit servad på bmw.
Har inte kollat så noga på bilen men vet iaf att den har skinn (vet ej om det är sportskinn), klima, cd.... Lacken är i kanonskick och bilen är förövrigt i 100% orginalskick.
Vad får man ge för en sådan?

Jocke

___
Min röda pärla:
Länk
Reven
Glömde skriva att det är en 4 dörrars och det är 4x elhissar, eltaklucka... stolsvärme.

Jocke

___
Min röda pärla:
Länk
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Hej,
Får du den för under 50.000.- tycker jag att du har gjort en vettig affär.

Mr C
Reven
Får den för 36.000. Det måste vara en ganska bra affär då?
Ska kolla upp exakt vad det är för utrustning.
Tack för svar

Jocke
36000 är ett kanonpris om bilen är så fin som du säger.

Min M3
Länk
bmw jesus
tycker du sk pruta lite till. de e ju en gammal trött 320 - 96
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tänk om man hade så snälla arbetskollegor....
Bara att slå till innan han kommer på att han begått
ett misstag.

Leffo
Reven
Bilen är i kanonskick, han har inte bråttom att sälja så jag kan gott vänta ett tag. Min mamma blev intresserad av samma bil när jag berättade om den så nu får vi se vem som köper den ;)
Det verkar iaf som att man inte gör bort sig om man köper den.

Jocke

___
Min röda pärla:
Länk
Detta är min lilla Induviduella bebis.

Länk

Har inte heller bråttom att bli av med den men vill nån ha den så får dom ta den. Den har allt.

"Snabbt ska de gå,, annars får de´va"
Det är märkligt vilket högt andrahandsvärde dessa bilar har. en 96:a som kanske är tillverkad 95 för 50 000:-!!!! Det är en 10 år gammal bil av förr förra modellgenerationen. Rimligtvis så borde en sådan bil inte kosta mer är 20 - 30 0000:- men marknaden verkar vilja annat. Själv så hade jag försökt att pruta lite vänligt på dom där 36 som han begär just med motiveringen att bilen är 10år gammal, så får du väl se om du kanske kan få den för 30, 32 eller så. Men om bilen har ärliga mil och är fullservad och orostig så kan den väl vara värd sitt pris...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tja, vad säger man?
Det handlar som sagts tidigare vad marknaden
är villig att betala och vilka modeller som är gångbara.
Har fått för mig att 320:n vekar stå sig hyffsat i pris
tack vare att ägandekostnaderna är relativt rimliga på den.
Vissa sågar den som en "misslyckad mellanmodell" men
det kan också vara en ganska lyckad kombination av
ekonomi/prestanda (rak sexa) för många.

Man börjar ju milt sagt tröttna på dom dryga kostnaderna
för att äga en bil i Sverige. Inte konstigt att en och annan tröttnar
på de motorstarka modellerna efter några månader.
Visst vill många av oss åka M5 men 320:n verkar
onekligen passa det svenska systemet ganska bra:

Hyffsad försäkring
Hyffsad bränsleförbrukning
Hyffsad skattevikt
Hyffsad prestanda
Hyffsad motorljud
Hyffsad körglädje
Hyffsad inköpspeng
Den perfekta kompromissen helt enkelt!

Måste vara därför modellen finner så många köpare även hos
vanligt folk som kanske inte tänkt sig en BMW från början.
(hög efterfrågan högt andrahandsvärde)

Leffo
Måste bara säga att jag är iallafall supernöjd med min 320 1996. Tittade ju lite på 328:or först när jag skulle köpa bil men försäkringen var ju nästan dubbelt så dyr som på 320:n så 328 föll ju bort med en gång. Sen så är det rätt så skönt med en förhållandevis pigg sexa på 150 hk och tycker nog att effekten räcker väldigt bra för normal körning, dvs sån körning som jag nästan alltid gör...

:)
Jag är kanon nöjd med 320:n, den har gått om hk när man vill gasa om någon. Trots allt rak 6. Samt att den är bara 9 år och har så mkt utrustning. Perfekt för alla åldrar att ha både som första bil samt familje bil. Gammal som ung!

Priset är mycket bra om allt fungerar (Klima) etc. Bara att handla innan han inser sitt misstag. Han bör kunna få ut åtminstone 45kkr om han bemödar sig med att offra 80kr för en annons på Blocket.

Jag förstår inte riktigt "PowerMacs" upprördhet vad gäller priserna på E36. De har trots allt sjunkit rejält de senaste två åren. Om man tycker det är för dyrt är det väl bara att låta bli? Marknaden styr, precis som han själv konkluderar i nästa mening.

Det finns ett par exempel där marknaden inte tycker att 10 år gamla bilar rimligen bör kosta 20-30kkr. Titta bara på prisbilden för en tio år gammal MB C-klass och Audi A4 och jämför den med motsvarande E36. I det sällskapet skulle jag vilja påstå att E36:an oftast ger betydligt mer bil för pengarna.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Upprörd? Nja, inte riktigt... Jag sålde nyss själv en 316 94 och fick överbetalt för den. Tillverkad 93 dessutom. I övriga europa så är detta rena rama skrotbilar. Här så kostar dom nästan som ett par år gamala småbilar. En nyare långmilare vill inte folk ta i ens med tång, vilket tvingar fram mätarfiffel. Medans gamla bilar som har överlevt vad dom egentligen var tillverkade för säljs för skyhöga priser. En bil tar minst lika mycket stryk av ålder som av mil. Speciellt i detta fuktiga kalla saltslaskiga land. Vad jag vill säga är att marknaden har inte alltid har "rätt". Men så länge någon är villig att betala så...
PowerMac :
Jag vet ju inte om du räknar tyskland till övriga europa men jag gjorde för skojs skull en sökning på vad bilar motsvarnade min 320 touring 1996 annonseras ut för på mobile.de och där ansåg dom iallafall inte att en sådan bil är värdelös. Du tycker min bil skulle kosta 20000-30000 och det är klart att man kan nog finna en i tyskland för dom pengarna men då är det inte direkt nyskick om man säger så. Vad begärde dom då för bilar motsvarande den jag har? Tja, ett snittpris på dom annonserna jag såg skulle väl hamna runt 6500 euro. Nu står väl kanske touringen lite högre i pris än sedan med.
GE: Jag har aldrig sagt vad just DIN bil skall kosta eller inte kosta. Jag pratade allmänt om värderingen av 10 år gamla bilar och äldre. Och jag vidhåller att dessa bilar är i största allmänhet övevärderade, och att många så kallade "långmilare" är undervärderade. Vad gäller dessa "seniorbilar" så skilljer det väldigt mycket från exemplar till exemplar. Men rent allmänt så har dom börjat få synlig rost, uttorkade och spruckna gummidetaljer och bussningar, börjat läcka lite var stans, slitage i motorn och transmission (om inte servicen har skötts optimalt), missljud och fukt i iredningen, rostiga kärvande bromsar, mm, mm. Touringen är väl mest övervärderad av alla och det är för att den är praktiskt och omtyckt. En praktisk bil med körglädje till överkommliga pengar håller värdet. Så enkelt är det.

Kan man få tag på en pedantskött "seniorbil" med ärliga mil och full servicebok samt utan allt för mycket rost till rätt pengar så kan det vara ett fynd helt klart. Jag hade köpt den själv.
PowerMac:
Nej det stämmer, du har inte sagt vad just min bil ska kosta, men eftersom tråden handlar om en 320 -96, som även jag har, så antar jag att skillnaden inte är alltför stor även om det är en touring jag har.

Sen kan det ju vara så att, som du skriver, övriga europa anser detta vara rena rama skrotbilar, men isåfall så värderar dom skrotbilar betydligt högre än vad vi gör i sverige, här är väl en skrotbil värd en sådär 1500 spänn va!

:-)

Oki, du vinner. Skrotbil var väl i överkant. Patinerad seniorbil med milt vårdbehov låter lite bättre. :-D
PowerMac: Visserligen är jag ingen expert på ekonomi men jag vågar påstå att en bil är faktiskt värd precis så mycket som någon är beredd att betala för den. Varken mer eller mindre. Sedan finns det alltid undantag som bekräftar regeln där tex köparen eller säljaren inte är insatt i prisbilden på en viss vara då priset kan skilja sig från rådande marknadsvärde.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Ja, grabbar vad tror ni om min bil då?

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.