AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
983

Eftermontera Xenonljus + farthållare på Bmw530d (2004)

En
1
Engstedt
530d Sedan -04
Hej!

undrar om någon vet om BMW överhuvudtaget gör "uppgraderingar" av nya bilar. Har köpt en 530d (2004) som hade i stort sett allt jag ville ha, men bilen saknar Xenonljus och farthållare (har i övrigt allt annat, PDC, navigation, etc). Farthållaren kan jag väl klara mig utan, men hade xenonljus på min gamla BMW och trodde det var standard numera, men så var inte fallet. I alla fall, vad jag undrar är om någon vet om BMW kan montera BMWS orginal xenonljus i bilen utanför fabrik, eller är det ett stort ingrepp? Likaså rörande farthållaren, kan man få BMWs orginal monterad i efterhand?

Tack på förhand.

Thomas
andha45
Hej,
jag vet ej om du kan tyska; på bmw-treff.de finns flera trådar om eftermontering av xenonljus, även på e60. Det finns tydligen satser att köpa på ebay som är mkt billigare än original. Sen finns det olika åsikter om huruvida det är lagligt att montera xenon utan att installera ljushöjdsreglering och strålk-rengöring men det kan du läsa om på detta forum (sökfunktionen).

Lycka till /PH

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis som föregående talare (skrivare?) säger så blir det dyrt att låta BMW installera xenon med alla tillbehör, säkert dyrare än vad det kostade när bilen beställdes.

Bilprovningen kontrollerar inte om det ska vara Xenon på bilen eller inte. Om ljusbilden (på halvljuset) är rätt lär de knappast bry sig...

Och det är väl egentligen som halvljus Xenon är mest lyckat, om du behöver mer helljus räcker det nog med vanliga (billig) halogenextraljus.

Länk Länk Länk Länk Länk

Christer Silven här på forumet har konverterat både halv + helljus, kolla in hans inlägg eller vänta så dyker han nog upp i den här tråden! =)

Mvh
andha45
Håller med om att xenon är viktigast på halvljuset. Råkade köra en ny Corolla 20 mil på E4:an häromkvällen (verkstadslånebil), och då störde mig halvljuset mycket (van vid bi-xenon) men helljuset var ok. Självklart vill jag ha så mycket ljus som möjligt men halvljuset kan nog aldrig bli riktigt bra utan xenon. Sen beror det ju på var man bor och hur man kör. Bor man i storstad och sällan kör landsväg använder man säkert inte helljuset så ofta... /PH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.