|
|
|
|---|---|
|
Har ni några Nära döden upplevelser att skriva om som ni varit med om? Egentligen dumt inlägg men kan faktiskt varalite spännande att läsa om, iaf då ingen blivit skadad... | |
|
Har fått hjulsläpp i en kurva i 170km/h typ vid ett race med förra 325an... bilen börja sladda ... rätade upp 2 st sladdar innan bilen vände sig 180 grader o (fart då typ 110km/h) bilen gled typ 30 meter bakåt innan den stannade ½ meter ifrån sån betongmur som avskiljer de olika körbanorna... då vart man inte kaxig... detta var i "början" av körkortstiden.. 1-3 åren... men nu har jag jag faktiskt lugnat ner mig massa... eller så en annan skrev.. man har kanske lärt sig sina gränser... |
|
|
Fyrhjulsställ i en feldoserad kurva över ett litet krön i 180 km/h med slitna däck och antispinn urkopplat... men jag hämtade hem den, sen slog dock hjärtat snabbt i några minuter :) Det är nog enda gången... MVH, E38B12 |
|
|
Påkörd i sidan av en gruslastbil som glömmer väjningsplikten i smällen välter bilen som kanar in i mötande vänstersvängande bil.Skrotat en bil i Tingstadstunneln påkörd bakifrån av en som inte såg att det var stopp i tunneln,jäkla smäll!! Vurpat ordentligt i samband med endurokörning ett antal gånger så man tror att sista stunden är kommen. |
|
|
Inga med BMW men fick vattenplaning med en VAZ som hade blankslitnadäck och voltade 4varv slutade 100 in i skogen hängades uppochner i bältet. Samt körde in med en frontbygd lastbil in i en stillastående lastbil med bergflak i 60km/h fick skäras loss.Varför kör man in i en stillastående lastbil? jo det gick två lättklädda tjejer efter vägen som jag inte kunde låta bli att kika på och plötsligt uppenbarades den andra lastbilen vips satt man fastklämd och rätt skamsen.bägge händelserna utspelades i början av min körkortsaktiva tid och för hoppningsvis var det dom sista. |
|
|
Utan BMWn: - Plockat ett träd med snöskoter i sidådär, fullgas... Då funderar man på hur man ska få barn i framtiden. - Påkörd i sidan av bil när jag körde tvåhjuligt terrängmotorfordon i "city". ½ volt på hjälmen (hjälmen som numera glänser i förrådet med revor jag inte hade velat ha i huvudet) och sedan glida på jeansen, som snabbt och säkert blev shorts. Om jag kunde gå därifrån? Näe..! Det har hänt mig, men ni har faktiskt levt mycket längre än mig!! =) Kanske inga överdrivna saker, men de flesta vet nog hur okul det är att slå kulorna samt att plocka sand ur såren tre veckor efteråt. |
|
|
Inget märkvärdigt med BMW...dock frontalkrockat med en Land Rover Defender som körde fel riktning i rondellen!! Jag själv satt i en Glof IV GTI V5, höll ca 70 i rondellen, Land Rovern ca 50-60. PANG!!! Golfen var hälfen så lång...Land Rovern slungades över till andra sidan av körbanan och välte. Bälte och Airbag kombinerat räddade mitt liv! Killen i Land Rovern fick sy ett par stygn i pannan, för utom det, så klarade vi oss båda oskadda. Jag var dock måttligt förbannad på nissen i Jeepen. Men vilken bil Golf IVan är!! Vilken säkerhet, vilken kvalitet...jisses! Den bästa bilen jag någonsin ägt! Saknar den fortfarende! The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
På väg te jobbet en morgon för nårra år sen . 325-E30 Sommardäck vintertid, ingen snö men minusgrader, ligger i 120 och får släpp därbak. Bilen åker över i motsatt körbana där det kommer 3 bilar. Reflexmässingt så styr ja ner vänster i diket istället för att få tillbaka bilen i min körbana vilket hade blivit en frontalkrock istället. Snackar typ under halvmetern från smäll. Ingen av dom mötande bilarna stannade. Bussning där bak som va pajj, troligen den som var orsaken. Den som har flest grejjor när man dör Vinner !!! XD |
|
| Palm: Ja det måste ha varit bussningens fel!! helt klart! =) | |
|
ahh de va ju en busssning fram =) klart de va bussningens tror alldrig föraren gör någe fel XD Den som har flest grejjor när man dör Vinner !!! XD |
|
|
underkylt regn, nerför en backe som går som i en spiral.. det släpper på alla 4 och kanar på sidan bara, får grepp och häver ~10m framför en långtradare som tagit sats för att komma upp.. *puh* Annars ingenting på mina 5 år med körkort. |
|
cane |
omkörd av min egen bak på e18 med min e30 -87. Lyckades dock hämta hem, dock tur att inga andra bilar i filen bredvid fanns... |
|
Inte med BMW: Med Puch Dakota. Ligger och jagar en kompis med en likadan Puch på en cykelväg nerför en backe som svänger i en fin 90 graders böj ut över ett övergångsställe. Mitt på övergångsstället girar min kompis för en mötande cyklist med följd att jag trängs ut och tvingas gira åt höger. Detta medför att jag i ca 50 knyck kör rakt ner i det dike som följer den korsande vägen (alltså rakt mot och inte längs med). Det blev en j-vla smäll mot dikesväggen med efterföljande rejäl luftfärd. Landade på sidan med moppen över mig. Styret var framviket mot framhjulet. Då trodde jag f-n att jag skulle dö! Jag klarade dock mig med tappad luft och ett ömmande ben, det ben som moppen landade på. Med Golf mk1: Kör om en buss och är uppe i ca 100 knyck, framför svänger det ut en bil (som skitit i stopplikten) utan att ha kollat åt vårt håll men i sista stund upptäcker han mig och håller ut. Det blev en buss och två bilar i bredd på en smal 70-sträcka. Hade det smällt hade jag säkert varit död, en liten Golf mk1 är inte mycket att fronta en annan bil med i 100km/h. Blev riktigt skraj och hittade inte hem på en liten stund trots att incidenten utspelade sig max två kilometer hemifrån, det är väl sådant som kallas för chock... Det är tio år sedan nu, alltså i början av min körkortstid. Med BMW: I måndags med nuvarande BMW. På väg till jobbet tidigt på morgonen, ca 05:20. En älg kommer springandes ut ur skogen som är ända ut till vägen, således omöjlig att upptäcka i tid. Som tur är kom han snett ut från höger så jag kunde gira lite vänster och samtidigt nita. Mindre än en meter till godo. Gissa om jag vaknade... Sedan har man smällt två gånger, men inte så allvarligt att det framkallat varken nära-döden-upplevelser eller skador. En del skribenter verkar ha varit med om riktigt ruggiga grejer. Glad att jag sluppit sådana. Jag har trots allt hitintills aldrig kraschat riktigt hårt med bil. Blev dock påkörd av en MC när jag cyklade en gång när jag var åtta år. Hjärnskakning, krossad näsa och bruten fot bl.a. Men jag minns inget av detta. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Inget allvarligt under mina 12 år som körglad rattare. Har dock haft minder snurr med gamla E30 på vintern. Kunde hålla mig för skratt några gånger när jag mött älgar, spec. på väg upp till Norge ett par gånger längs klarälven, där kan det vara lurigt i September. Människor är värsta faran tycker jag, folk som inte kan köra, som bara bränner ut framför en, som bara byter fil utan minsta tecken osv. hade man inte varit så alert, hade man satt bilen för länge sedan... |
|
|
Alpina B6 3,5 ej kat 2D 1986 = 261 hk, 346 Nm toppfart 252 km7h enl. Sport Auto. Körde 220-230 km/h på autobahn och skulle köra om två lastbilar som körde efter varandra. Kanske 50 m innan då jag hade 22o km/h på mätaren så började lastbilen bakom köra om, utan blinkautan ngt. Jag tvärnitar, ABS börjar jobba runt 180 km/h. Lastbilarna är redan bredvidvarandra så det är försen för dem att avbryta omkörningen, men de åker så nära varandra de kan så jag chansar med 100% bromsning i runt 170 km/h passera denan tvåfiliga autobahn mellan Armcoräcket på vänster sida och lastiblen på högersida. Pang, höger backspegel slpittras mot höger sidoruta (turan håller). Med den hårsmånen passerar jag lastbilen som kanske håller 90 km/h i 170 km/h fortfarande fullt bromsande. Kör ichocktillstånd till närmsta ausfart där jag tro hela min B6 är repad längs hela sidan men ser bara backspegeln har ett jack mitt i samt som ena högra framfälgen har ett litet jack is amt som höger framskärm är ltie repad. Close call! |
|
|
Också med Alpina B6 3.5 (dock med kat); Efter en Malmö träff åkandes på lite kurviga vägar (efter ett gäng andra gasglada Autopower medlemmar :) ordentligt fort blir Alpinan luftburen under någon sekund, landar på lite rullgrus i en kurva och jag får ett snyggt ställ på bilen, lyckades som tur var att hämta hem bilen. Åkte vidare med lätt förhöjd puls... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Utan BMW: Volvo 740 med en tunn ishinna på vägen en december natt. Kommer på RV45 från Åmål på väg hem. Håller ca 120km/h i ovetskapen om det grymt halkiga väglaget. Kommer över ett krön ca 1,5 mil norr om Mellerud. Efter krönet kommer ett litet gupp i vägen som gör att bilen plötsligt släpper med baken. Försöker förgäves häva sladden utan resultat. Snurrar runt 180 grader, över på motsatt vägbana, slår i diket med baken först. Snurrar ytterligare 270 grader, rätt in en busskur, ytterligare ca 270 grader och blir ståendes i diket med fronten i motsatt riktning. Tappade luften, fick stereon i huvudet, ett litet skärsår på handen efter allt glassplitter samt en whiplash skada slutade den åkturen med... Låg på NÄL i 1,5 dygn för observation. Fick inte röra mig ur fläcken. Inte ens vicka på tårna! Hemskt kan jag säga! Ca två år efter detta åkte jag med en kompis i hans gamla vinter-bil. En Volvo 244, juli månad... Vi var 4 st pers i bilen, ca 100 km/h. Plötsligt får kompisen den otroligt ljusa idén om att testa motorbromsa runt bilen. Dvs göra en helomvändning in på en parkering... Hade som sagt runt 100km/h när han slänger i 2:ans växel och får ut baken på bilen, returen kommer, bilen får fäste... Vi voltar 3 varv och landar på hjulen igen rullandes baklänges mot parkeringen. Alla klarade sig lyckligtvis helt oskadda och vi lyckades faktiskt med våran helomvändning! ;) Kanske inte som vi hade tänkt oss men... :P Med BMW: Vatten-planing i dryga 200km/h med M5:an... Inget kul alls! Var som tur var ingen större sladd men man blir onekligen jäkligt skakis efteråt! Nu har jag som tur lugnat ner mig och kör väldigt sällan fort... |
|
|
Gustav Du måste tacka alla gudar att det gick så pass väl med dig som det ändå gjorde,jag har varit med om liknande händelser efter Autobahn men inte i närheten av din hemska upplevelse.Som tur är så är man så pass gammal att man hunnit köra på Autobahn en hel del före -90 då det efter det i mitt tycke har blivit mycket mer trafik på Autobahn. |
|
|
Var på väg hem från krogen, sittandes i baksättet, klockan fem på morgonen. Lite avdomnad var jag väl. Han som kör ska ta upp en cigg från golvet, o drar med sig ratten åt sidan när han böjer sig ner. I 120km/h kör vi in i en betongpelare som håller ett räcke längs motorvägen. De första två går rätt av, och på den tredje seglar vi frammåt o landade på taket. Ja, den gamla Volvo 245án gjorde ett bra jobb. Ingen dog kort o gott. När vi fått skjuts av en förbipasserande till akuten kom polisen efter en stund in och frågade om de fått in några kroppar eller svårt skadade. Jag nyktrade till omgåeende kan jag säga. |
|
|
Inget drastiskt alls med någon BMW. På sin höjd några obehagliga retursladdar med min fd E30. Däremot har jag smällt en Mazda 323 rakt in i ett träd, en vinterdag då snön låg tjock. Inte så dramatiskt som det kanske låter... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.