AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.174

Hög tomgång på 325 E30

Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Min tomgång vill envisas med att ligga på ca 1100-1200 varv på min 325 E30....

Vad kan då tänkas vara galet....??
svintoleffe
Kan vara tjuvluft, eller så behöver tomgångsmotorn en genom gån, den har kanske börjat att kärva.

Länk Bimmern
MVH Leffe
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Tillsatsluftsliden kan kärva. Trottlepositionsgivaren kan vara sönder.
El
338
ElNiko
325iT-92
Som killarna säger tomgångsmotorn(eller tillsatsluftsliden om man vill) kan spöka, prova att rycka kantakten till den och se om det blir någon skillnad (ingen skillnad=kass), den sitter parallelt med spjälhuset och är lite större än en tändstiftshylsa. Du kan även prova att mäta den om du har en 88 eller senare ska du ha 3 stift. Mellan mitten och någon av de yttre ska du ha ca:20ohm och mellan de två yttre ska du ha summan av vad du haft tidigare.

/Niklas
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Jag har råkat ut för samma sak. Då drog den tjuvluft pga en packning som gett upp mellan insugsrören och toppen.
Bo
152
Bolero
320I 84
jag har ett jädrans problem med min 320i 84:A , tomgången ligger alltid (ialla fall till en 95%) på 2000varv, har fått höra att det kan vara problem med termosstaten men är inte riktigt säker, ni säger att det kan vara ett läckage vid någon vakummslang? Ska man prova trycka på alla vakumslangarna för om där är hål så borde den vara mjukare? :9

mvh // Rasmus

Bolero:

Med stor sannolikhet är det den s.k. "tillsatsluftsliden" som spökar.

Det är en ventil belägen under insuget med 4 slangar kopplade till sig. Två med luft, två med kylarvatten.

Den funkar så att när motorn/motorns kylarvätska är kall är ventilen öppen och släpper igenom luft till insuget. Detta för att kompensera motorns något sämre gång när kall. När motorns temperatur stiger sluter ventilen sig succesivt och stryper det extra luftflödet.

Det som antagligen hänt i ditt fall är att ventilen fastnat i öppet läge och släpper då konstant igenom extra luft.

Har du tur räcker det med att ta lös och smörja upp ventilen, har du mindre tur måste den bytas.

Den kostar ca. 1000-1200 ny.

Själv köpte jag en begagnad för 300kr.

Ventilen är metallfärgad, rund, avlång, ca. 12cm lång.

Ett lätt sätt att se om den är hel eller inte är att klämma åt den tjocka vakumslangen som går in i insuget på motorns vänstra sida. (alltså samma sida som batteriet sitter).

Sjunker tomgången när du trycker ihop slangen så är ventilen öppen.

Hoppas jag hjälpte dig lite.

Mvh Carl

Pärlan: Länk
Bo
152
Bolero
320I 84
Carl L:

Jag ska ta och kolla det imorgon efter jobbet då jag ska byta växelspaks "gafflen också"

Tackar så hemskt mycket för hjälpen.

Mvh // Rasmus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.