AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
446

Motor - 4:a eller 6:a?

Vad ska man välja, en 4:a eller en 6:a? Vissa jag pratat med säger att 4:an är snålast och tåligast, andra säger 6:an. Nån som kan hjälpa mig?
PIST OFF
Självklart Sexan.4:an är för klen.Provkör så får du fram svaret

20tum SPLITT
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Tja, allt beror på vad du ska ha bilen till. Och fyran behöver inte vara klen. En kompis har 190Hk i sin 316. Slå det

E30 Rulezzzz
V8!!!!
M5
50
M5POWER
M5-90
750-91
GMC van-88
Det ska vara V8!
Packe: Beror lite på vad du prioriterar. Är du ute efter en billig/ekonomisk BMW som ändå har alla BMWs fördelar iform av fjädringskomfort, detaljkvalitet, växellåda mm. och inte behöver en bil som toppar 230 så duger en fyrcylindrig gott!

Om du däremot känner att du vill ha en BMW med pulver i och inte bryr dig så mycket om driftskostnaderna, och vill ha bilkörningen ackompanjerat till den raka sexan så rekomenderar jag en en sådan istället, helst en med minst 2.5 liters cylindervolym (325) (ljudet blir nämligen fetare med mer kubik :-) ).
320 finns alltid som ett lite billigare alternativ till 325 och har flera anhängare här på forumet, dock känns den lite för kompromissartad i mitt tycke. Känns inte så värst mycket snabbare än 318/318iS men blir ordentligt akterseglad av en 325:a.

Den allra bästa motorn är dock den 4.4 liters V8:an...blev klart min favorit efter en kort provtur i höstas.

Slutligen: Ta en provtur och bilda dig en egen uppfattning.

Da
120
Dahlman
BMW 540IA -93
Jag har haft allt från 4-8.
Nu har jag nyligen köpt mig en 540 med en ruskigt
fin 8:a i....jag blev torsk direkt!
Go 4 V8.
stimpenbmw
V8a V8a V8aaaaaa!
PIST OFF
Charlie::190hk i en tråkig 316i.Hur länge lär de hålla :))

20tum SPLITT
E23
Mannen i fråga var inte intresserad av en V8:a

E23
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sexan är klart mulligare än fyran.
Mycket skönare ljud,mastigare vrid(jmf större 6:orna),bränsleförbrukningen blir naturligtvis lite högre med sexan men slitstyrkan brukar vara bättre än fyrorna.Naturligtvis beror det på servicegrad också....
Vilket du än väljer så har du hur som helst tänkt rätt,dvs BMW :)
Mvh Janne.
henkeboy
de ska va sexa...de är det enda rätta
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Rak trecylinders tvåtakt... eller 455 bigblock... det handlar bara om känsla... bilens själ ligger inte enbart i motorn... känn på bilen och hur du upplever den... det är ju hela tiden subjektivt och det handlar om en bil att trivas med...

Kan rada upp massor av fördelar för olika motortyper men det speglar inte känslan......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.