AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
958

basar/ baslåda?

Hej
Köpte två 10" basar på ljudia för ett tag sen som jag tänkte mäta upp och bygga en låda till. Men jag årkar inte leta efter nån som kan göra det åt mig längre, eftersom märket på basarna är Tinly och inte är så känt så hittar jag ingen info på nätet heller.
Så jag undrar om det finns nån som vet vilken volym man ska ha på lådan ca och vilken sorts låda jag ska ha.
bilen jag ska ha basarna i är en E30

Är tacksam för alla svar

det finns ganska många tinly 10 tumare vilken är det du har
Länk
oki...
står A250-25hp på dom.
sen står det en del värden också:
nom power: 50w
max power: 150w
erequency response: f- 5KHz
sensitivity: 90/W/m
impedance: 8 ohm
DC resistance: 7.3 ohm
resonant frequency: 35Hz
total Q factor: o.43

(fick inte din länk att funka)

nu funkade länken !
men inte hittade jag nått där. tror jag har varigt inne på den sidan förut. men tack i alla fall.
tror du man kan få fram VAS värdet av dom värdena ovan?

Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Har du köpt dem på Ljudia så ska de kunna tillhandahålla både korrekta värden och lådritningar. Vanligtvis så funkar många 10" i 35-liters låda med portning avstämd till 40Hz, eller sluten 35-liter, men det är ju ingen garanti.

Angel eyesen monterade!Min bil: Länk
ok... jag hade tänkt bygga in dom två jag har i samma låda. Är det bara att dubbla volymen då eller?

( jag köpte dom på ljudias årliga utförsäljning. Dom har antagligen fått dom gratis som prov ex. så dom har inga uppgifter själva)

Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Dubbla volymen, korrekt. Ska de spela i samma låda utan mellanvägg så ska du ha samma signal till dem, alltså inte en bas per kanal på ett stereo-slutsteg. Lägg till ca två liter lådvolym per element, och nån liter för röret om du kör portad låda. Det är bara att labba på, spånskiva är billigt att provbygga med, det kan ju vara så att dina basar vill ha 70 liter styck för att lira bra, eller 40, eller 20 :). Samma gäller ju med avstämmningen på röret, 40Hz kanske inte funkar medans 45Hz funkar finfint. När jag tänker efter så är nog 45 att föredra, prova det först.

Angel eyesen monterade!Min bil: Länk
oki det ska jag göra

då får jag tacka för hjälpen

El
138
El_malo_E30
318i-88 E30
520i-92 E34
530i-93 E34
Jag tyckern att bandpas är den mest lämpliga lådan till våra bilar har oxså en E30. men däremot kan jag ite hjälpa till me så mycket när det gäller volym o sånt

no balls no baby!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.