AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
453

Värmeproblem i E28 518i 82:a

Jag får bara lite värme i bilen, något som var ganska obehagligt då vi hade -30 uppe i norr. Jag har inte direkt börjat kolla upp det, men jag är tacksam för tips om var jag ska börja söka, så jag slipper riva ut värmepaketet i onödan. Vridreglaget för värme fungerar bra, inget kärv. Den reglerar tydligen en ventil som sitter i motorrummet. Den ser ju ganska simpel ut att byta, så det är väl naturligtvis inte den då. Har funderat på att bara sätta ett kopparrör där för testning. Men för övrigt ser den ut att fungera, men man vet ju inte. Jag har inga problem med kylning (sedan jag bytt till elfläkt). Det finns tillräckligt med glykol i systemet, och det har dessutom varit flera plusgrader i några dagar. Vad göras, var leta?

518i slow mobil
Har du luftat för att ta upp en fråga som alltid uppkommer...

E28 är en bra hållbar bil!
Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Luftat? Sker inte det automatiskt då vattnet passerar kylaren? Nåväl, det är säkert inte så då. Hur gör man det på enklaste sätt då?

HC
52
HC
523i Touring -97
Hade samma problem som dej med en 518i -83 som jag hade tidigare. Dessvärre fick jag aldrig ordning på det,utan fick klä mej varmt och använda kupevärmare så ofta det gick.
Vad hade du gjort för åtgärder då?

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Ja detta kan vara roligt. Hade själv en 82 som bara fungerade med en termostat. Tror jag köpte 4-5 nya men fick alltid använda den gamla tillslut. Luftningen är lite knepig på dessa. Kör upp bilen med fronten i en brant backe,slänt eller lyft upp bilen fram. Ha kylarlocket öppet och kör motorn varm. Detta för att det inte finns någon luftningsskruv och för att värmepaketet är den högsta punkten. Det brukar bildas en liten luftficka i paketet som gör att du får liten (eller ingen) cirkulation genom värmepaketet , och genom det dålig värme. Om du tror att du fått bort all luft , men ändå har dålig värme kolla om du får bra värme då du varvar motorn lite. Om så är fallet sök då upp en skrot där det står en 87-88 518is . På dessa sitter det en cirkulationspump som pumpar kylvattnet genom värmepaketet. STOR skillnad. Går säkert att ta från någon nyare BMW oxå men då vet jag inte hur de passar. Skriv gärna hur det går.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Lyfta fronten... lät jävligt roligt. Jag ska koppla en traktor till främre bog-öglan och lyfta fanskapet rätt upp!

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Alla sätt är bra utom dom dåliga.....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.