|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej jag undrar några saker. Jag har köpt bromsok. som hör till Bmw e32 å det blev 4kolvsoken. sen så köpte jag bmw 850ins bromsskivor å dom är på 324 i diameten. så nu undrar jag om det bara passar rakt av eller måste man bygga om på sin Bmw E34 som är en 91 års model. det är fram som jag ska byta... tack för svar JR | |
| Det är bara att skruva dit! | |
| Fast jag kan rekommendera att du byter till en lite större bromscylinder... | |
| Passar verkligen så stora skivor med originalfästena för oken? Kan tänka mig att Du ev. får köpa nya fästen för oken för att dom inte ska ta i skivorna. Men jag har inte provat den kombinationen så jag vet inte - värt att kolla dock. | |
| *kex* jag är intresserad av ditt "bygge" kan du maila eller skriva här vart du köpte å vad grejerna kostade .. | |
|
För att en gång för alla få detta rätt så har jag nu spenderat en hel del tid framför ETK/www.realoem.com och kommit fram till detta (bland skivorna vars diameter är över 300mm och passar på E34/E28): Fram: E34 M5 tom 05/94 315x28mm enkolvsok E34 M5 from 06/94 345x32mm fyrkolvsok E32 750i/750iL from 01/90 324x30mm fyrkolvsok E31 from 03/94 (utom Csi) 324x30 fyrkolvsok E31 Csi 345x32mm fyrkolvsok Bak: E34 M5 tom 05/94 300x20mm enkolvsok E34 M5 from 06/94 328x20mm enkolvsok E32 750i/750iL from 01/90 300x20mm enkolvsok E31 from 03/94 (utom Csi) 324x12 enkolvsok E31 Csi 328x20mm enkolvsok EJ E32 750iLS, 730i, 730iL, 735i, 735iL, 740iL (302mm enkolvs) E38 passar EJ. Med reservation för vissa tryckfel. =) |
|
|
Observera att även om måtten på skivor bak på E32 750 och E34 M5 är samma, är det olika offset. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erikw Men att de passar på ett vanligt E34-nav OM oket och skivan kommer från samma bil..? |
|
|
Det är faktiskt samma bromsok bak på E34 M5 och E32 750, men skivorna skiljer. Skivorna har samma diameter och tjocklek, men olika offset och artikelnummer. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för alla fina svar som jag har fått. Jag ska börja med mitt bygge så får man se vad som händer... men kom med mera svar på det här för det skulle vara fint. Tack ska du ha camata för att du har spenderat en hel del tid på den sidan. Jag kommer att säja sen hur det har gått med det här.. Mvh John JR |
|
| En tanke bara, räcker huvudbromscylindern till för att pressa ut så många fler kolvar? | |
| Fan, läser slarvigt, såg att camata redan påpekat... | |
|
Hej. Jag har en M5 -93:a som det sitter 345x32mm:ers skivor på. Förra ägaren hade bytt, men jag tror det är orginal huvudbromscylinder o det funkar på min bil. Nu vet inte jag om det är samma huvudbr......... på dom olika årsmodellerna av M5. Men funkar gör det iallafall |
|
|
Hej nu var jag klar med att bygga om. å det var inte svårt att få till det.. det var bara att skruva det.. så nu vet ni det att det är bara att bygga om till bättre bromsar.. så nu har jag 4kolvs bromsar.. ni får ha det så bra, snart så ska jag bygga in en kompressor så man får lite mera hk till bilen. ha det så bra mvh john JR |
|
|
John Vad blev det för prylar? |
|
| kan vi få se några bilder? | |
|
vad det blev för prylar. det blev Bmw e32ans 4kolvsok. fram å det var bara att skruva på. sen blev det bmws 850ins skivor fram å det var med att bara skruva på det passade jätte fint å det bästa va att jag inte behövde göra nya fästen så det var roligt. sen så blev det bromsklossar i från Bmw å en monteringssats. klossarna å satsen kostade 1500kr skivorna kostade 800kr för två sen så kostade oken 500kr st så allt det här blev en kostnad på 3300kr å det är inte så farligt en då tycker jag om man ska ta ett nypris på 4kolvsok... bilder kommer ni att få se i morgon för då ska jag ta några bilder på allt. mvh john JR |
|
|
Men härlig! Synd att du inte tog bilder under arbetets gång... =/ Men då lär du dig till nästa gång! =) |
|
|
Hej Baader o Camata Jag har skickat bilder till er mail så det är bara att se på dom om ni vill. det kommer mera bilder i morgon. mvh john JR |
|
|
Jo det är ju sant men det får jag göra till nästa bygge å det kommer snart ett nytt bygge. så det får bli då.. JR |
|
| tackar! såg att nya 850 4kolsok kostar 1600 st på bilderlsimporten.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.