|
|
|
|---|---|
|
Jag var inne på förenade bil idag och lämnade in 530in för en genomgång inför kontrollbesiktningen. Tittade in och kollade lite på bilarna som fanns i hallen. Tittade främst på 116i och Mini Cooper (115hk), en sak som slog mig var hur pass billigt det var att köpa. för mindre än 1800 kr/mån (mini) (2000 kr för BMW) så har man en ny bil och då har man bara lagt 35 000 kr kontant. För det priset får man: 1. inga reparations kostnader what så ever under de närmsta 3 åren (eventuellt längre). 2. Mycket billigare försäkring under de närmsta 3 åren (pga vagnskade garantin) 3. Inget trassel eller bekymmer med besiktningen under de 4 första åren (förmodligen längre). 4. Gratis service under de 3 första åren (gäller enbart BMW). 5. Nyare och säkrare och snålare bil jämfört med tex. E36 compact. Känns inte så dumt att satsa på en ny bil istället för en bättre begagnad. synpunkter? några erfarenheter från Mini? vilken är att föredra (BMW eller Mini) ? __ ///M som i Mugge. | |
|
Hur mycket hade du i restskuld på den månadskostnaden? |
|
|
36 månader och 50% restskuld, säljaren menade att bilen skulle ha minst 65% av värdet kvar om den var skött som den skulle, och mellanskillnaden kunde man lägga in på en ny bil om man ville plocka ut en ny efter 3 år. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Så efter 3 år är man tvungen att skicka iväg bilen alt betala slutfakturan. Har inte riktigt fattat om det här med restvärde är bra, någon med erfarenheter? |
|
|
efter 3 år kunde man köpa ut bilen genom att betala samma belopp i 3 år till. alterntivt att man kunde ha restvärde 0% och lägga upp det på 5 år men då skulle det kosta ca 2-300 kr extra per månad. jag uppfattade det hela som att restvärde var bra eftersom det blev lägre belopp som man betalade ränta på. men som sagt ni som har köpt nya bilar, kom gärna med synpunkter och åsikter. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Det blir väl någon sorts leasing antar jag, kan man göra det som privatperson eller gäller det bara företag ? Min bil: Länk /Daniel |
|
|
Jonsson: Köpa en bil på så som det beskrivs ovan kan du som privatperson göra. Det är en avbetalning istället för att gå in och betala bilen kontant. Mugge: I dina 2000:- för 116i ingick förmodligen ingen utrustning av värde. När man plockat på en del så ligger du inte kvar på 2000:- i månaden. Jag skulle inte vilja köra runt i en 116i utan någon som helst utrustning utöver standard. Men visst är det skönt med nya bilar. bara att tanka och köra:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
2000 kr / månaden var en ren 116i. Eftersom jag inte var intresserad av en 116i så brydde jag mig inte om att ta reda på vad den kostar med utrustning. däremot så ingick curry pkt till priset för Mini Coopern. Vi funderar på en mini som extra bil vid sidan om 530in... känns som ett bättre köp än en beg. E36 compact eller liknande. __ ///M som i Mugge. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.