|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Rette |
Tjenare, jag har ett litet problem med min 323a. När jag var och köpte den så kollade jag oljan och den var helt okej, verkade nybytt och så. Sen idag så hörde jag lite ventilknack så jag bestämmde mig för att kolla oljan, och till min förvåning så är oljestickan helt torr. Jag vet inte vad som hänt, det finns inga spår av olja bakom eller under bilen där den står parkerad heller så ett läkage är väl till att utesluta kanske.. Någon som har ett tips på vad som kan vara felet? Mvh Fredrik |
|
Hur många mil har du avverkat sen du kollade oljan? -Never feel sorry for yourself.- |
|
Rette |
Inte många.. kanske 100 högst |
STi |
Årsmodell på bilen? Motor? Ryker bilen, i så fall vilken färg på röken ? |
Rette |
86a, ja den rycker när den precis är nystartad men det har den alltid gjort men jag har lite problem med tomgången så det har nog inte något med oljan att göra |
Lundqvisten |
Rette: Trist att behöva säga detta men motorn är nog tyvärr helt slut, den drar förmodligen lika mkt olja som bensin. Lämna du tillbaka bilen och be att få pengarna tillbaka. (lycka till) |
Rette |
hehe jadu, vi får se, ska pilla lite och kolla lite närmare :) Men tack för alla svar |
Rette |
Men inte tror jag det är så extremt så att det är motorn som gett upp. Den har gått hur bra som helst och inte haft några ventilknackningar förut. Men någon gång måste det ju slå till men jag vill inte lägga ner hoppet allt för tidigt |
Lundqvisten |
Oljan förbränns rakt ut genom avgasröret...märkte du ej att oljelampan lyste långt innan det började att knacka? är det en riktig fuling du råkat ut för så har han säkert kopplat ur oljetryckslampan.(mkt vanligt) vrid på tändningen så skall du se att oljelampan ej lyser? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du menar att den gick bra i 99 mil innan oljan tog slut och sedan började den knacka av oljebrist. Antingen läcker den eller också är motorn slut, prova med en olja med tjockare viskositet 20W-50 eller nått sånt. Hydros Vimur 20W-50 är en olja som har egenskapen att kunna ge lägre oljeförbrukning i vissa fall. ///MVH Hasso Länk |
Lundqvisten |
Rette: Det första du bör göra är att omgående fylla på 4,30L motorolja INNAN du överhuvudtaget startar bilen igen. Annars skär den ihop på nolltid. |
| Skräck historier... Borde ju märkas ganska mycket om den drar lika mycket olja som bensin, borde ryka ganska bra då. Skulle tippa att där var lite olja på redan när du köpte den och det lilla där var har läckt ut och lite har förbrännts i motorn. Borde ju inte vara helt omöjligt med tanke på att bilen är 19 år gammal. | |
Lundqvisten |
Hasso: Det bör väl fungera minst lika bra med Biltemas 5W50? det är väl varmviskositeten som minskar oljeförbrukningen. |
Rette |
Lundqvisten: jo jag vet men jag har kollat upp alla kablar och lampor. hehe, jo jag hade planerat in att fylla på olja :) Hasso: Ja precis, igår hade den inge ventilknack och jag ska pröva annan olja. Jigga: Om den drog lika mycket olja som bensin så skulle jag ha haft en skuren motor för ett tag sen :). Men den röker inte mer än vanligt heller, och det är snustort efter bilen och snustort under bilen också. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inte vet jag?? har aldrig kört på Biltemas oljor och vilka egenskaper de har för låg förbrukning. ///MVH Hasso Länk |
Lundqvisten |
Rette: Lyste oljelampan i samband med att det började knacka i motorn? Om inte så är den förmodligen urkopplad. Oljelampan är placerad i underkant av hastighetsmätaren varvmätare,mm. Den har en symbol på sig med en liten oljekanna, lyser denna lampa/oljekanna när du enbart vrider på tändningen utan att starta? |
Rette |
Jepp, förmodligen så har ju ventilerna börjat knacka p.g.a. att oljan tagit slut. hehe, jo oljelampan vet jag hur den ser ut :) Och jo den är inkopplad för den lyser när jag vrider på tändningen. |
Lundqvisten |
Ok, men då borde ju oljetryckslampan ha varnat dig långt innan det började att knacka? Har du fyllt på med motorolja nu, eller kör du fortfarande utan? Försvann knacket? |
|
På min första bil, en BMW 525 av 1975 års modell, kunde man lätt höra när det var dags att toppa upp med olja. Ljudnivån vid start ökade ordentligt och ventilerna rasslade någon sekund innan oljan hunnit fram. Det var dock låååångt ifrån slut med olja för det, det räckte med att pytsa i 3-4 dl olja så var man på mitten på stickan igen. Det som syns på stickan är bara en liten, liten del av oljemängden ... det är den sista (halv)litern som syns där, beror på motor och tillverkare. Om oljetryckslampan börjar lysa ska man genast stänga av motorn, då har man så lite olja i motorn att det börjar bli problem att smörja den. Då har man kanske 1,5 liter kvar i motorn (än en gång, beror på motor och tillverkare) och har förmodligen allvarliga problem med läckage eller är någon som glömt fylla olja på tre år. Men om din motor har dragit upp till en liter på 100 mil så är den givetvis inte helt frisk. Det behöver dock inte vara en dyr reparation, jag skulle lyssna på Hasso och testa en tjockare olja i första hand, nu när du konstaterat att det inte är ett läckage. |
|
svintoleffe |
Det lättaste viset, o kolla om den är fräsch, det är att man startar motorn, sen går man bakom stoppar ner handen vid avgasysytemet o så att man får avgaser på handen, då kan man känna på lukten, om det är mycket olja den dricker, eller om man har propblem med att bilen dricker vatten, då kan man göra samma sak. Länk Bimmern MVH Leffe |
Rette |
Jag tror jag får kolla sensorn till oljelampan eftersom jag hade lagt märke till om den hade börjat lysa och det gjorde den inte utan igår när jag var ute och kollade så gjorde den det. Men jag har inte fyllt på olja än, men jag ska ta och göra det antingen imorgon eller på söndag för då ska jag ändå ta den till garaget och byta en damask. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.