|
|
|
|---|---|
|
här på autopower står det att man kan kolla mätarfiffel genom att: "Trycka in högra knappen på huvudinstrumentet samtidigt som Du slår på tändningen. Då kommer en massa siffror fram i checkkontrollen, och de flesta säger en ingenting. Vid tredje siffervisningen kommer de 7 sista tecknen i chassinumret upp. Om "fel" chassinummer visas: någon har förmodligen bytt ut chipset och programmerat ner mätarställningen! " Vad menar dom med huvudinstrumentet. Vilken knapp? Behöver snabb hjälp. ska åka och kolla på en bil snart. mvh jacob | |
|
Du skriver inte vilken bilmodell det gäller. Tror det är vänstra. Huvudintrument/kombinstrument = där hastighetsmätare etc sitter. Läs importguiden här på forumet (erkänt bra som flera andra märkesforum länkar till så finns det mer säkrare åtgärder att kolla än bara chassinr i kombinstrumentet. Men bråttom är aldrig bra i samband med bilköp. Lycka till! M V H Stephan Dagboken:Länk |
|
| har hört att om sifforna är lite suddiga är det stor risk att den är skruvad.. | |
|
Det är säkert så att du kan få fram chassinr genom att trycka på vissa knappar på checkkontrollen men det är också allt. Det finns en massa skrönor om att bilens riktiga miltal skulle visas eller om det bara kom upp '0000000' så betyder det att milen är ändrade men det stämmer inte (enligt ett antal utredningar i olika trådar...). Att siffrorna är suddiga beror med all säkerhet på helt andra saker. Pixelproblem är ett av dom vanligaste felen på E39 och E38. Som Stephan skriver så är det bättre att ta chassinr och servicebok och kontrollera via närmsta BMW-handlare samt kontakta de verkstäder som stämplat i boken. ___ //Ulf |
|
|
Fast att kolla hos märkesverkstad är ingen garanti då det skall gå att gå runt detta genom att byta en eller flera komponenter (Ljusmodulen???). Vad jag undrar är var den så kallade "ljusmodulen" sitter. Den borde vara datumstämplad på sedvanligt BMW-vis. Och då borde man kunna kolla om datumet överenstämmer med bilens tillverkningsdatum. Eller??? Finns det verkligen inget hundraprocentigt sätt att kolla mätarställningen????? |
|
|
Angående att kolla upp stämplarna på verkstad ger inte mig mycket till säkerhet. Nu snackade vi mil, inte service.. men för vissa kanske de flyter ihop. Exemperl: Du ser på ett importerat exemplar som importeraders för ca 1 år sedan. kombiinstrumentet visar vid det tillfället de ser på bilen 13600mil. Serviceboken är komplett i fylld tom 12kmil. Vid kontakt med tyskaverkstäder så stämmer alla stämplar. Kan inte en person köpt bilen för två år sedan med 12kmil på mätaren, kört som fasen, skitigt i och serva. Sedan importerades bilen och mätaren återställdes till 12kmil och fick således även fullt dokumenterad servicebok? Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Om det gått två år mellan senaste (verifierade/kontrollerade) servicestämpeln och det bara skiljer marginellt mellan mätarställningen vid det tillfället och nu, skulle jag bli misstänksam - man köper oftast en bil för att använda den.... Använd olika metoder tillsammans för att "avslöja" mätarfiffel, ingen metod är 100% säker, men använder man flera samtidigt ökar sannolikheten att man inte blir lurad! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hur är det nu, är "ljusmodulen" datumstämplad på BMW-vis eller inte? Om den är det så borde det vara "enkelt" att avslöja om den är bytt. Bytt modul = skruvad bil eller? | |
|
De flesta verkar tro att fuskad mätarställning = backad mätare. Både i Sverige och i Tyskland och över nästan hela världen så förekommer det att mätare kopplas ur periodvis. Om detta görs så är det mkt svårt att få reda på. Bara för att mätaren inte är backad och för att serviceboken är ok så betyder inte det att mätarställningen stämmer... bilen kan ha körts varannan vecka eller varannan månad med mätaren urkopplad. På E34 t ex är det otroligt enkelt att koppla ur mätaren (min morsa skulle kunna göra det på ett par minuter, och hon har inte ens körkort) du behöver inga verktyg och du kan göra det i en vit kostym utan att bli skitig. ///Magnus |
|
|
Och hur går man tillväga för att koppla ur mätaren på en E39? Går verkligen detta att göra? Man får nästan intrycket att samtliga lite ädre BMW är mätar manipulerade på något sätt. Dom verkar i alla fall försvinna vid 20 000 mil i annonserna, och hur många "12000 milare" finns det inte tiil salu där ute egentligen... |
|
|
Alla mätare går att koppla ur på något sätt, frågan är bara hur enkelt det är. Hoppas att det inte är lika enkelt på nyare bilar som det är på E34. ///Magnus |
|
|
Kimzo: Vad jag syftade på var om man kunde se om bilen har någon gång blivit bortkopplad i mätaren. Och för att avslöja detta så bör man veta ungefär hur det går till. Inga exakta beskrivningar således. För att avslöja något så måste man veta lite själv... |
|
|
Förresten, har ni sett annonsen på RealOEM:s förstasida? Länk till en riktigt billig mätarfirma, 50euro för E34/36 haha... inte ens i sverige gör de det så billigt. Kul att inte E30 (även äldre E34)går "ställa om" på samma sätt dvs. digitalt, utan man måste verkligen försöka backa den manuellt=mycket jobbigt. Men sedan finns den enkla urkopplingen som Magnus nämner... dock, ju nyare bil, desto mer prylar som sätts ur funktion när mätaren kopplas ur, ex. farthållare, vindrutetorkare, ASC, Airbag osv. allt som är hastighetsberoende... och hur kul är en bil där inget "lyx" funkar, men det finns säkert även de som kör omkring på det viset |
|
| PowerMac: Du kan inte se om det har varit bortkopplat, bilen har ju "stått still" i dess egna värld... | |
BMW_M3 |
de där kan nog inte stämma har provat på min vinter bil bmw 320i. o den visar faktiskt 352323km o så körde jag 10km o den stod på samma. så jag veti fan om det funkar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.