AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.799

e32 VS Jaguar xj40

Sida 2 av 3
Bearcat: Vad var det för fel på Jaggan? Jaguar XJ är en speciell bil och skall i ärlighetens namn inte jämföras med BMW E38 om endast en bra bil önskas. Att köpa en XJ gör man på känsla och inte med praktiska aspekter i åtanke. Min före detta 523 var en mycket bättre bil än Jaggan sett ur ett användarvänligt perspektiv. (Jaggan är däremot inte sämre sett ur driftsäkerhetsmässig synvinkel). Ändå tycker jag Jaggan är en mycket trevligare bil. Lite speciell, underbart vacker och med en skönt tillbakalutad, gentlemannamässig stil. Att avfärda en XJ med orden "skitbil" tyder på att mna köpt Jaggan på helt fel premisser. Ungefär som att köpa en Ferrari för att sedan bli förbannad på att golfklubborna inte får plats..
Be
96
Bearcat
730iA -91, 300C -09, Jeep GC -93
Bjork: Tja, han trodde väl att man får en bra vardagsbil i kombination med en en trevlig sommarbil. Det är nog sant som det är sagt: för många förutsättningar i kombination med ett gediget förflutet i stora BMW. Fel gubbe i fel bil alltså.

I övrigt tyckte jag han skulle satsa på en 600 SEL istället. Vi får se om det går att övertala. Där är ju kombinationen vardagsbil/lyxvagn i klass med BMW tycker jag. Även driftsmässigt (om inte bättre?)
XJ? Skitbil? Kan inte vara Jaguar vi pratar om här. Jag känner många som kör XJ och de är mycket nöjda med sina vagnar.

Varför skulle inte en XJ vara en bra bruksbil? Den fallerar aldrig tekniskt, kvalitetskänslan är mycket bra. Jag kan acceptera att den inte är rymlig och att den kanske tar en del bensin, men innan jag få höra bra argument från Bearcat om vaför den är så dålig håller jag XJ högre än både S och 7.

hmm fallerar aldrig tekniskt? Har ni aldrig hört talas om geniet Lucas? Mannen som uppfann mörkret......
Käkar dessutom bakaxel.

Der schönste Wagen von allem
Xj av de modeller vi pratar om här saknar i princip lucassystem, och bakaxelfel är helt okända, vissa XJ40 har dock haft problem med det, dock aldrig X300.

Baader-Meinhof Wagen: Japp, och BMW har oerhörda problem med skeva topplock och livsfarliga vinteregenskaper. Kom igen, bara för att Lucas hade kvalitetsproblem på 60-talet så innebär det inte att det för alltid kommer vara så. Det är tröttsamt med kritik som baseras på rykten och gamla synder istället för att inse att världen är dynamisk och att varumärken faktiskt förändras.
jaha men jag har själv en kusin som hade en 93:a v12. Den hade alla problem man kan tänka sig från elfel till spräckt kylare och kass bakaxel.
En annan kusin har en x300 som bakaxeln sa adjö till.....
Så nog finns dert lite substans i det jag påstår.
Men visst är det en fin bil och skön att köra.

Trots att jag läser en hel del jaggaforum har jag aldrig hört talas om trasiga bakaxlar på x300. Kanske dina kusiner kör som biltjuvar?

Efter Fords övertagande höjdes byggkvaliteten avsevärt. Bjoerck har i tidigare trådar redogjort för dessa kvalitetsprogram.
Bakaxeln är just den komponent som så många hot rod-byggare använt som en tillförlitlig komponent i sina byggen. Om bakaxeln vore ren skit så betvivlar jag att den vore så populär i hot rod-kretsar.

Jag har ägt en ny E46:a där i princip allt krånglade. Sålde bilen efter ett år då jag tröttnade. Trots detta tror jag inte att alla BMW:ar är skräp. Jag vet att det finns riktigt bra BMW:ar.
Be
96
Bearcat
730iA -91, 300C -09, Jeep GC -93
Känsligt ämne? Ungefär som att säga att Citroen C5 Kombi är en bättre bil än V70. Vilket jag för övrigt håller med om.

Det beror väl mycket på vilken bil man får tag i? Farsan kör lungt och servar pedantiskt så skulle han ha kvar jaggan tror jag nog att den skulle rulla många mil innan nån allvarlig händelse.

Jag kör lungt med min 750 också och den har aldrig strulat. Men sätt nån av bilarna i händerna på min 20-åriga svåger som säkert tror han är "en mycket bra förare" så har han nog förstört dom på en månad. För ärligt talat kör han som en ekorre på bakfyllan...

Men visst "skitbil" var nog inte menat om bilen eller typen utan mest förhållandet bil/förare i detta fall. Så ligger de ju i skilsmässa redan oxå ;-)
Läste här på forumet att det kan vara knepigt att uppdatera en sjua til cd-växlare, sådant är enkelt i en Jagga, allt är fördraget, bara att plugga in och skruva fast. Se där! Kvalitet!
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Försäkringen är i alla fall ganska mycket billigare jämfört med e32 735, 740 och definitivt 750. Jag gör ett inlägg när jag köpt en Jagga.

Wladimir Jigaroff
Vad har kvaliteten med framdragning av kablar att göra?

Allting beror ju på hur man bedömmer kvalitet. Jag syftar i alla fall på att Jaggorna minnsan inte är några snikbilar, alla är påkostade till 100%. Sedan att de strular mindre än motsvarande BMW, ja de är ju ren bonus.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Är inte kvalitet i det här sammanhanget mycket subjektivt? Min erfarenhet är att Jag är väl så driftssäker (efter 90) som BMW men att känslan i reglage och annat är rappligare. Körde härom dagen en Daimler -91:a som var, låt mig säga, väl använd.

Känslan i knappar och spakar är mindre gedigen än i en BMW, men ATMOSFÄREN, mina vänner... Den är oslagbar.
Daimler -91, fina vagnar! Vad var det för färg?

Visst är de sköna? Men jag kan hålla med om att knappar osv kanske inte håller BMW-klass, men de håller tro det eller ej ganska bra.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ja, med diverse renovering kommer den att bli en kalasvagn. Tyvärr var den utrustad med helt felaktiga hjul som fick bilen att dra kraftfullt åt höger. Snygg, mörkblå lackering och oatmeal läder.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Har haft Jaggan ett par månader nu...och mina damer och herrar!!! Bimmer no more...Jaggan är helt fantastisk, billig att äga, fantastisk kvalitekänsla...och dessutom så otroligt vacker...får se om jag kommer att sakna BMW:s körglädje, men än så länge njuter jag bara av min nya svarta katt...
Wollick,

Vad har du för specifikationer? Berätta om bilen :)
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
det är en xj6 sovereign med 3.6l motor, rak sexa, 149 kW om jag inte minns fel...ingen racer, men de uppgraderade motorn 1989 och förbättrade effekten om man jämför med 1987 och 1988...
Min är alltså en 1989:a, svart med beiget skinn och ädelträ, original kromspeglar, dubbla utblås, 17" fälgar...
Jag vill inte att det ska se för vulgärt ut, men jag tänkte inhandla 18" till våren. så vi får se...så ska de se ut i alla fall...Länk
Har tyvärr inga bra bilder på min bil än...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.