AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.797

e32 VS Jaguar xj40

Sida 1 av 3
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Hej...har tittat på några jaggor xj6, xj40 för kring 30.000:- otroligt häftig bil..nån som har haft både e32 och en xj6:a och kan jämföra dessa två? E32:an är kanske mer driftssäker...vad sägs?

Wladimir Jigaroff
XJ40 är tämligen slöa bilar, V12an gör 0-100 på 7 sek och kostar en förögenhet att äga. Visst är de tämligen snygga, men satsa på en så sen bil som möjligt. Krångelvagnar som tyvärr står mer på verkstaden än på uppfarten...

MVH,
E38B12
En sak till... bilarna för 30kkr kan du oftast glömma.
zi
230
zigge
740iA -96
Billiga jaggor blir bara dyra i slutändan. Reservdelar kostar ordentligt med flis. Själv är jag vansinning förtjust i XJR -96/97. Så förbenat snygga, och går som skållade troll. Dock är inredningen lite tråkig(nåja).

///Mats
Be
96
Bearcat
730iA -91, 300C -09, Jeep GC -93
Farsan har precis köpt en XJ6 -97. Han får den på tisdag. Eftersom jag har en 750 så ska vi jämföra grundligt, återkommer.

E38B12: Dyra att äga? Håller nog inte med dig riktigt (Bortsett en sönderkörd 30000 kronors vagn) Han fick betala 5211:- för en helförsäkring hos Volvia (Jodå, så är det)

Även reservdelar köps på Volvo. Men vi får väl se. Det är ju en vagn i nyskick som han fick pröjsa en bra slant för...

Har kört min pärla på 1,06 L/mil idag! totalt 18 mil varav ca 2 i stan. Bra va?
Jag har ägt två XJ6;

Länk

Länk

Den ena blev min för 48´ och den andra hela 50´. Visst har det varit reparationer, hjullager och någon oljekylare som har fått bytas men inga akuta grejer. Hittar man rätt verkstad är de dessutom billiga att reparera, delar kostar inte mycket alls, speciellt inte begagnade.

Krångelvagnar? Verkligen inte, jag har inte haft mycket strul alls med mina, dessutom är försäkringen billig, speciellt om man jämför med BMW sju.

Tämligen slöa är det inte alls, min nuvarande 4.0 pinnar iväg till 100 på 8.5, vilket är helt ok för en automat, längre upp blir draget ännu värre, den har ju nästan 400nm att spela med.

En v12 blir din för 55´och går hur långt och snabbt som helst. Kostar absolut inga förmögenheter

Dessutom ger de lite prestige och uppskattning, vilket en sjua inte gör, tyvärr. Jaggor har ju alltid en viss klass, även om de har några år på nacken.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag hade en XJ40 4.0 Soveriegn den stod mig runt 50.000 kr och var i bra skick men jag tröttnade fort.
Försäkringen var billig men förbrukningen var relativt hög, i synnerhet sett till prestanda.
Jag ägde inte mitt exemplar så länge men av sparade fakturor från tidigare ägare att dömma hade vagnen kostat en förmögenhet i drift under åren. Kvalitet och rostskydd verkar minst sagt raspigt jämfört med BMW 7-serie och jag blev aldrig riktigt förtjust i bilen, så jag rekomenderar mycket hellre en fin välskött 740/750 e32 men det är jag det!

BMW CS #5139
En 4.0 ligger kvalitetsmässigt över 7-serien, alla gånger ... Känner flera i Jaguarklubben som tidigare kört sjuor och bytt till Jagga utan större svårigheter, de är mycket nöjda.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Att jaggan skulle vara bättre en en 7-serie kvalitetsmässigt har jag svårt att tänka mig. Rostskyddet på XJ40 är bra jämfört gamla XJ6 SIII men ändå dåligt jämfört med många andra bilar.

BMW CS #5139
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Apropå priset, jag tänkte importera en från Belgien. De har det här företaget JAGS.be som är väldigt bra på Jaggor. Han som jag pratade med har många enligt honom "väldigt bra" xj40 för ca 3000Euro.
De är betydligt dyrare i Sverige.
Jag har tidigare haft en e32 och kör nu XJ40. Naturligtvis skiljer det mellan olika exemplar, men E32:an åkte mest mellan olika verkstäder medan XJ40:n inte har krånglat alls. Båda kostade runt 30.000 inköp

/Astroboy
Jag håller med Astroboy, som jag faktiskt tror jag vet vem det är!

Jaggorna håller sig på vägen. Om man nu går och köper en jagga för 30´så bör man vara försiktig och titta på flera ex, och det finns ett par reparationer som bör vara genomförda, men i övrigt kan man vara lugn. Det är tex väldigt sällan som automatlådorna strular, och om man nu råkar ut för elektronikfel brukar det gå att ordna ganska enkelt.

Jaguarfolket träffar man på www.jaguarklubben.se

Min uppfattning är dessutom den att Jaggor är lite roligare att äga då de är tidlösa i sin design, även om e32 är snygg känns en Jagga mer tidlös och elegant. Gamla sjuor står ju och häckar precis överallt i förorterna, men en XJ40 platsar på vilken herrgård som helst.
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Som ägare till en V12a så får jag nog hålla med den som sa att dom är dyra i drift....Speciellt om man som jag köper en som var för billig....motorn i sig är det inget fel på men det är allt annat som krånglar typ servostyrning, dörrlås, kylarn läcker m.m m.m

När allt funkar, man trampar fullt på motorvägen, bensinmätan tar ett skutt till vänster och man drar förbi nån liten japansk skitbil i 120 MPH i en uppförsbacke då uppvägs allt....

MVH/Dan
523-00
Jag stortrivs med min Jaguar XJR X300. En säregen bil med underbara linjer och tillräckligt med klipp i motorn. Min bil har inte krånglat något under den tid jag haft den. En driftsäker bil helt enkelt.

XJ40-modellen är historiskt sett den snabbast utskrotade jaguarmodellen genom tiderna. Således är inte kvaliten den bästa. Elsystemet är en stor bov i sammanhanget.

Min syn på Jaguar kontra BMW är att BMW är den bättre bilen men Jaguar är ett mer udda och därmed roligare val. Dessutom är Jagga billigare att äga. Min XJR är billigare att försäkra än den 523i jag hade tidigare. Bränsleförbrukingen ligger kring 1.3 l/mil. Att komma under litern landsväg är omöjligt. Har kört på 1.05 som bäst.

Mitt råd om Jagga ska köpas är att sikta på X300-modellen (XJ mellan 95-97). Relativt billig i inköp och betydligt driftsäkrare än föregångaren XJ40. Dessutom är den vackrare. Fina exemplar går att hitta från 100 kkr. Grannen kommer däremot tro att bilen kostar tre gånger mer än hans flång nya Volvo V70... Däremot provocerar inte Jaguar sin omgivning utan väcker snarare ett intresse som endast är positivt.
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Min jaguar till salu.
Slutet på det äventyret...

Länk

MVH/Dan
523-00
Fast XJ40 är väl egentligen inte så speciellt opålitliga, det är inte min erfarenhet i alla fall. Tycker de rullar på riktigt bra, speceillt 4.0 och 3.2 (-90 och nyare). Dessutom är de snyggare än X300, den är ju en retromodell men XJ40 var den sista riktigt nya Jaguaren, med nya linjer och drag. X300 är ju ett steg tillbaka, om än väldigt vacker.
PG
4
PGW
728 iA -99
Har en Xj40-94 (sista årsm.) och en BMW 728ia -99. Har aldrig haft problem med Jaggan, men man bör se upp med den hydraliska nivåregleringen som brukar ge upp vi ca 12-16000 mil.
Det finns dock billiga ersättningssatser där man tar bort hydraliken och sätter dit "vanliga" stötdämpare. Delarna till jaggan e otroligt billiga om man jämför med BMW, däremot e BMW´n smidigare och har bra mycket bättre vägegenskaper. Att köra en XJ40 e som att köra en veteranbil. När man kör med Jaggan vändersej alla om och tittar, många kommer fram och vill prata om bilen, vilket e trevligt. Så e det inte riktigt med BMW´n.
Har förresten funderat på att sälja XJ40´n, intresserad?
Det e en fullutrustad -94á 4,0 svart m. svart skinn, 17000mil. Pris: 45.000,-

PGW
Den Jaguar xj40 vi hade i familjen för några år sedan stod betydligt oftare på verkstaden än den BMW 5-serie vi hade. Kostade en del att hålla i drift, men vilken utstålning Jaguar har! Man kan stå hur länge som helst och bara beundra linjerna. Där ligger faktiskt de flesta BMWs i efter.

Bilen:

Länk
svardska
Är inte jaguar en engelsk bil? ;-)
A
223
A A
540iA Touring -99
Vi köpte en xj40 -93 i december som andrabil i familjen. Helt annorlunda mot den 740ia -96 som jag kör dagligen. Går bekvämt på vägen men känns lite äldre än BMW:n. Väcker däremot mycket större uppmärksamhet. Elsystem och färddator inger inte samma förtroende utseendemässigt som i BMW:n, men fungerar hittills perfekt. Har startat i alla väder trots att ingen motorvärmare är monterad. Vi bor i Luleå, så det har varit rejält kallt. Bra värme, så inget problem med vinterkörning. Motor, aut. och bromsar fungerar smidigt, men känslan är helt annorlunda mot den i BMW, båda sköna på sitt sätt.
Relativt bränslesnål på långkörning, lätt under 1l/mil. I stan vill den naturligtvis ha mera. Enda reparationen vi gjort är byte av bakre stötdämpare, 1 300 kr/st.
Akta dig för rost. tittade på flera bilar innan jag slog till. Köp gärna en så ny bil som möjligt. kvalitén blev bättre då Ford tog över. Kolla också fälgar och däck. Bilar från slutet av 80 och början av 90 kan ha TRX-dimension. Dyrt och svårt att få tag i.
Vår bil blir eventuellt till salu senare i vår då min dotter kanske flyttar utomlands.

A A
Be
96
Bearcat
730iA -91, 300C -09, Jeep GC -93
Nu har farsgubben haft sin XJ6 -97 i knappt en vecka. Vad jag först reagerade på (Samma som AA) var att den känns äldre än min 750 -92. Men visst tittar folk på jaggan och inte på min när vi är ute och luftar tillsammans...

Kvalitetskänslan är långt ifrån samma. Det mesta känns spinkigare och lite knek i guppen finns. Motor och låda går som en dröm.

Efter 5 dagar i farsans ägo är den nu till salu igen... "Skitbil" som han uttrycker saken trots att den är mkt fin med sina 18" och går 100%. Det blir en 750 E38 istället.

Det var nog början på slutet för släktens Jaguar-intresse...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.