|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har alltså en E30 325ik -87, ganska nyinköpt.. Nu har jag tänkt plocka bort katen på den. Då till frågan...är det lagligt att köra utan kat. på en 87:a?! Och hur många mer hk får man i Beemern efteråt? Kan väldigt lite om bilar, så förklara så bra Ni kan:) MVH Tobias Eklund | |
|
Du behöver inte ha någon katt på den bilen för lagen kom först 89, jag har en 325-85 utan katt som jag besiktigade senast i går och de sa ingenting om det. Jag skulle tro att den är importerad eftersom det sitter katt på den. Någon effekt vinst vet jag nog inte om man kan säga att du får med bara den åtgärden, du kan nog få 3-4% mer effekt om du bygger nytt system med mindre motstång (grövre rör och fullflödesburkar) Jag har 3" på min med en fullflödesburk och jag tyckte att den blev lite råstarkare men det kan vara att jag har åkt 318 hela vintern. |
|
|
Så jag kan alltså plocka bort den helt och bara dra ett vanligt "rör" där istället för katalysatorn? Kan nämna att jag har ett sportfilter (K&N) i den och sista biten är sportavgas...snart iaf..:P |
|
|
Då tar vi det lite lugnt bland paragraferna i lagboken, är bilen utrustad med katalysator så SKA den sitta kvar och den ska ha MÖJLIGHET att fungera oavsett årsmodell. Dvs en bortplockad kat eller en synbart modifierad kat saknar möjlighet att fungera normalt. Bilprovningen mäter dock inte HC halten i avgaserna förräns årsmodell 89, så visst utrymme finns ju att fuska bilen igenom med rensad kat etc. Men har en besiktningsman släppt igenom en bil med bortplockad kat så har han inte gått efter den egna regelboken. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
OK det kanske inte är lagligt att ta bort en katt men är de flästa besiktningsgubbar som den jag hade så ska det nog inte vara några problem, det är bara att chansa, en ombesiktning kostar ju inte mer än 200kr jag hade inte tömt min heller utan den var helt borttagen |
|
| Visst,200 för ombes,men att "åka dit" för miljöbrott är dessto dyrare | |
|
Och hur många har åkt dit för detta miljöbrott hittils? Alla snackar om det, men ingen vet av något fall ;) MVH Johan - www.compello.se |
|
svintoleffe |
JAg har för mig, jag har läst om att någon hade åkt ditt på zatzy, eller dom visade en länk på en spm åkt ditt. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Greenberg har delvis rätt är bilen i standardutförande utrustad emd katt skall katten sitta kvar OCH fungera (detta är ett måste) men på besiktningen så mäts som sagt inte hc så dom upptäcker inte om den hungerar eller inte. men den måste fortfarande göra det, så om dom upptäcker att den varit öppnad så har dom rätt att ge dej en 2:a för det. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Delvis rätt? Du nämner väl inget nytt som inte jag redan skrivit. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
du skriver att den sakll ha möjlighet att fungera. men den måste fungera. även om dom inte kollar det måste den fortfarande fungera alltså ja kanske missuppfattade dej. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
hmm...så jag kan rensa den helt men ändå låta den sitta kvar där, om jag fattat det här rätt?! |
|
|
Ja, om du gör det snyggt så det inte syns någon åverkan. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
ja det kan du. men det är fortfarande inte lagligt, kommer dom på dej måste du byta. men de e oandra sidan nästan omöjligt att dom ska komma på dej, om du bara ränsar den på ett bra sätt. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
I Tyskland kunde man köpa E30 325i med eller utan kat. Med kat hade den 170 hk, utan 171 hk... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Kan det verkligen vara värt att ta bort den enda renande biten på bilen? Om man vill ha drag så lär ju knappast en katalysator mindre göra underverk... |
|
svintoleffe |
Är det tal om trimmning, då kastar man bort katten. För hur man än vrider o vänder på det, så vinner man effekt på det, för hur vet man om, om innehålet, har ramlat igenom katten lite.? Jag vet en person, han hade en ford sierra, helt pltösligt en dag, så tvär dog bilen bara för han. Efter mycket letade så visade det sig att det var katten som hade rasat ihop. HAn tog loss den, på ovansidan lite grann, så rev han ut allt o slog igenom ett rör, samt svetsade ihop det på ovan sidan. Den bilen har gått igenom bes, fyra-fem år utan problem, dom har aldrig märkt det, o kommer nog aldrig o göra dte heller. Sen en annan sak, varför inte sätta ditt en sportkatt för,? kostar ju runt en 2500, för en metalkatt. Eller så rensar man katten man har, gör man det snyggt märks det inte. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
svintoleffe: Jag förespråkar helt klart byte till metallkärnekatalysator Länk från Länk Jag kan hålla med om att de första bilarna med kat förlorade en del pga den keramiska kärnan, men det lilla man kan göra för miljön som bilägare är just att ha ett fungerande avgasreningssystem och då är metallkärnekaten det enda rätta. Mvh |
|
|
rob: e34 har 2 st givare på kattarna. om man skulle motera dit kattar du länkade till va gör man med givarna då? |
|
|
Det är lambdasonder som sitter strax innan katalysatorerna, de måste sitta kvar före kattarna även om du byter ut eller motsvarande. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.