|
|
|
|---|---|
|
Mors När jag motortvättade M3:an (3.0 -95) så noterade jag att det står Rolls Royce på min Vanos....konstigt, är det inte bara 3.2:orna som har den? Trodde att alla 3.0 hade Sachs...någon som vet mer? | |
|
Mosse: Alla M3 E36 levererades med RR Vanosen men det var bara 3.2:orna som hade lite strul med sina pga att det var en dubbel vanos. 3.0:orna har bara enkel vanos. Länk |
|
|
Ok, så det satt aldrig Sachs standard i 3.0? Björn, NU är bilen nyss hämtad från verkstaden..efter skifte till Schnitzerdämparna (igen) & oljeservice. Äntligen! reggad godkänd & klar.. |
|
|
>>mosse Det verkar som att du fått en del tråkiga verksstadsbesök efter du köpt bilen. Har det ändå blivit en bra affär totalt sett? " tvätta, tvätta, tvätta.... " |
|
| Sitter det vanos i alla M3 E36 ? | |
|
Mosse: Gott snack! Du fick ju nästan köpa årskort på SBP =) Failure: Det sitter vanos i alla M3:E36 Länk |
|
| 1björn: Ok! vad är det som "knackar" när man startar bilen då ... låter ca 5-10 sec ... sedan är det lungt ... mekaniska lyftare ?! | |
|
Hydrauliska lyftare, det tar ett tag innan oljetrycket justerar upp dom... C.Svensson...njää, inga "tråkiga" verkstadsbesök, bara onöda byten fram & tillbaka med fjäderbenen, annars har det gått bra. Har hållt budgeten, känns fortfarande som mycket bil för pengarna. :) |
|
|
>>failure det är nog hydraliska lyftare som "knackar" innan trycket byggts upp i systemet. " tvätta, tvätta, tvätta.... " |
|
|
Oj, dubbla svar på samma minut...;) Okej, det låter bra. Annars är det ju trist om man gör ett bra klipp på import och sedan får en massa kringkostnader som "äter" upp det man sparade på att köpa tyskt. Du har inga bilder att lägga upp? Lycka till med bilen!! " tvätta, tvätta, tvätta.... " |
|
|
Ok... tack för svaret .. slipper jag fundera över det nåmera ... från det ena till det andra ... Min M3:a har snart gått 21 000 mil ... kan man få lite mera "värde" i bilen om man byter till en motor som har gått 11 000 mil ? |
|
|
Det sitter INTE hydrauliska lyftare i m3 3.0. Det som låter är antagligen vanosen som skorrar lite innan oljetrycket kommer, ganska vanligt på 3.0:or som rullat lite längre. inget farligt alls utan bara ett litet skönhetsfel. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
| är det mekansika lyftare då ? | |
|
Ja man får ställa ventilerna själv med chims. |
|
|
Det är vanosen som knarrar precis i början när man startar. Alla M3 E36 har det knarrandet, (i stort sett).Ett så kallat skönhetfel. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Min kommpis har precis detta problem med sin M3a att det rasslar/morrar första 3 sekunderna vid uppstart men sen blir tyst... Han har just nu lämnat in den till en M3 kunnig mek som påstod att det var kamkedje spännaren, den är nu bytt men killen sa att han såg att kamkedjan var sliten? Jag smålog lite och undrar hur ser man att en kamkedja är sliten? Ska nog vara bra skadad kedjan innan man ser detta, man läre väll mäta en kamkedja för att se att den är sliten? iaf bilen är inte klar än och det visar sig väll om ljudet försvinner eller om det är som ni säger bara ett skönhetsfel i Vanosen :) |
|
|
En hel del rasslande försvann när jag bytte min kamkjedjespännare nyligen. Dock så kvarstår skorrandet från Vanosen. Några sekunder efter start så skorrar min på tomgång, men det försvinner sen. Däremot så skorrar den om man gasar upp den och sedan släpper, när den kommer ner till 1000 - 1200 rpm igen så skorrar det till en halv sekund eller nått. Detta är mycket irriterande. mvh/Flisan |
|
| Han har nu iaf bytt spännaren och plast löparen som håller kedjan på plats mellan kammarna om jag fattade det rätt och nu är skorrande ljudet vid uppstart borta! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.