AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
667

Servicefrågor på 5-serien

Är ny här och funderar på att skaffa mig en 530i.
Undrar nu innan lite över det här med service och kostnader.
Detta tycks vara svårt att få reda på på stan eller t.o.m om jag vänder mig till bmw-group!!!? Skare va så förbaskat svårt att få reda på INNAN man ingår äktenskap med en ny bil/nytt ,märke?
Känns nästan som att man inte vill lämna ut korrekt info........

Kan inte ni som har erfarenhet dela med er av informationen såsom: Vid vilka intevaller servas era bilar? Kostnader? Vad betyder dessa inspektioner? vad kostar dom?

Som sagt, gärna ni som har 530-bilar ifrån 2000 och framåt

Tack på förhand
//Ali09
Välkommen till Autopower! Här finns både en utmärkt sökmotor och en Gör-det-själv del som kan visa sig innehålla mycket nyttigt... :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det ligger på 2500 liter förbrukad bensin mellan servicarna.
oljeservice, inspektion 1 och 2. mellan varje inspektion så är det en oljeservice. olje, insp 1 olje, insp. 2 osv.
Vad kostnaden är beror mycket på timdebiteringenskostnaden och vad kostanden blir kan då bara den enskilda verkstaden svara på. Det skiljer ca 300-400 kr tim + moms på storstad -mindre stad ex 08-019.
Men du kan lika gärna anlita en välrenommerad icke märkesverkstad för att kunna sänka kostnaden ytterligare, det är inga mera konstigheter att serva en E39 än någon annan modern bil, det krävs en viss datautrustning för att läsa felcoder mm.
Men de flesta verkstader som är att räkna med har någon typ av sådan utrustning. Och det är färdiga serviceprogram som ska följas. Det mesta är kontroll av div "ovesäntligheter" som bilprovningen kollar lika bra samt att sånt som "normalt" ska kollas av bilägaren.

///MVH Hasso
Länk
Tack för välkomnandet Drimmer :=)
Och tack för ett bra/uttömmande svar Hasso, fin bil du har förresten :=)

MVH
//Ali09
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.