AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
519

vilken typ av låda e bäst??

jeppe_L
jag har en e36 318i som jag vill ha riktigt tryck i....
vilekn typ av baslåda e enklast, och ger ett vettigt resultat??? jag var inne på bandpasslåda innan,,,,,,,,men det är för mycket jobb med den sån....
Tja du din fråga är på samma nivå som " Vilken bil är bäst" så att du förstår svårigheten att svara....

Frågor att börja med är:

Kvalitet eller Dunka dunk ( eller båda)?
Billigt eller dyrt??
Hur stor låda vil du ha?
Vad lyssnar du på?
Fällbara säten??
Lätt demonterbart??
Avancerat bygge eller snabbt ihop slängt??

Svara på iaf några av dom så skall jag försöka hjälpa dig efter bästa förmåga..
Mickee
jeppe_L:
Jag har precis som dig en e36 381i som jag håller på att bygga en låda till.
Hade ingen skidlucka eller fällbara säten, och ville inte spela genom både plåt och baksäte.

Pratade med många olika kunniga bilstereobyggare, och kom fram till att den bästa lösningen för mig var en bandpasslåda som spelar genom hålen för originalhögtalarna.

Lådan är ritad av en kille på Danderyds bilstero, och beräknad efter att större delen av rören är utanför lådan för att vara extra noggrann...
Jag ska använda 3" vvs-rör som finns färdigböjda 90 grader, DLS har även böjbara rör, men dessa gick inte utan våld att böja tillräckligt mycket.
Lådan är ca 70 liter.

Bygget är lite småbökigt, har visserligen byggt högtalare förut, men ingen bandpasslåda med lutande vägg. Dock så tror jag att det kommer bli mycket bättre resultat med denna jämfört med att spela genom baksätet.

Elementen är 2x10" DLS MW-10 och jag ska driva dem med DLS digitalsteg.
jeppe_L
Mickee!!

sjg har heller inget fällbartbaksäte.
vad gör du då med de högtalarna som sitter i dom hålen då? ska du inet ha några alls där ..eller? hur mycket får du betala för allt det?(ritningen,ellementen.m.)
Mickee
De existerande högtalarna tar jag bort helt, tror inte jag kommer att behöva mellanregister därbak efterssom jag oftast åker själv eller med en passagerare.
Men känner jag att det blir lite 'tomt' så tänkte jag bygga ett par små högtalarlådor och sätta i 5"'are som jag helt enkelt lägger ovanpå hatthyllan eller på väggen längst bak.

Elementen kostade runt 2kkr styck på danderyds bilstereo, och är rätt svårdrivna, men DLS digitalsteg ska kunna driva dem utan problem. Steget kostade 4kkr på Nårdik, dom har kampanjpris på detta.

Ritningen betalade jag inget alls för, efterssom jag köpte högtalarna där. Rätt schysst, efterssom den väldigt hjälpsamma killen där spenderade runt en timme med mig och min bil för att mäta och beräkna. Vi gjorde flera lådritningar men bestämde oss för att denna var den bästa.

Diverse material, mdf, rör, sladdar och kopplingsgrejer går på runt 2kkr till, har fortfarnade inte löst monteringsbiten riktigt, lådan måste ju stå helt still för att rören ska hålla sig på plats även i de hårdaste svängarna :)

Så sammanläagt 10000kr kommer det att kosta, och jag hoppas det blir värt det, dyraste bilstereon jag byggt hittils, iof till den dyraste bilen jag haft hittils :)
jeppe_L
okej....rätt mycket pengar för att bara få en bra bas, fast det kostar ju att ligga i eliten..:)

Om jag har förstått det hela rätt, så ska du ha två låder, eller?

Mickee
Hehe, nej, eliten är man nog en bra bit ifrån gissar jag :)

Nej, det blir en låda, en 5'e gradens bandpasslåda. Två kammare alltså, där de två basarna sitter monterade uppåt och spelar in i den övre kammaren. Den övre kammaren är sen portad ut åt sidan med 90-graders rören upp genom högtalarhålen.

Jag scannade in en bild på ritningen av lådan: Länk
Dock så syns inte portarna på den bilden, så man får ha lite fantasi :)
jeppe_L
aha okej....

danderyd ligger vi stockholm va? själv bor jag i skåne...det är bara att hoppas på att man hittar
en lika hjälpsam frima här nere...

men om jag väljer den typen av baslåda så tror jag nog att jag gör två hål i hatthylan, för jag tror att jag vill ha kvar högtalarna där bak..men det jag är rädd för e att jag försvagar hela funktionen i hatthylan.

har du kollat så du får in lådan i bagaget?:) har en polare som byggde en låda som han inte fick ner i bilen..det var rätt roligt.haha
Skåne?!?
Kan med varm hand rekomendera Bilradiohörnan i LUND eller Sandby Billjud i Södra Sandby eller BAS i Hbg..
jeppe_L
aha,,,e dom också hjälpsamma med ritningen??
Mickee
jeppe:
Hörde talas om att det kan bli strul med försäkringsbolaget när man sågar där efterssom vissa delar av hatthyllan är bärande. Men det är bara rykten, inget konkret...

De flesta seriösa bilstereobutiker än hjälpsamma med ritningen, dom tjänar ju på det själva, behöver man ingen hjälp kan man lika gärna köpa grejerna billigare på nätet...

Den första låran vi ritade skulle inte ha gått ner i bagageluckan, det hade varit rejält snopet, men denna är ordentligt kollad :)
dom flesta SERIÖSA bil radio firmor hjälper dig om inte.. handla nån annan stans... dom har ofta dessutom erfarent het av att montera i kanske just bilar som din och har lite tips.. det är så att vissa bilar t.ex. Golf II har en grym resonans vid typ 80 Hz som gör att en bra BMW låda låter skräp i en Golf II p.g.a. detta så ring kolla fråga .. Det är du som bestämmer eftersom du betalar.. är dom inte hjälpsamma nog säg det åt dom och åk nån annanstans.. PS passa dig för eljättarna..(SIBA,NöffNöff,giganten osv..) dom bara säljer utan att veta något...
jeppe_L
okej,,,,då drar jag rören i dom gamla hålen...blir nog säkrast så..:)
jeppe_L
tänkte dra igång bygget till sommaren...så jag får se om jag hittar nån bra firma med hyffsade priser..
bygga lådan blir nog inget porblem...har tillgång till ett snickeri:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.