AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
635

Montera oljetrycksmätare på M5?

Undrar var man kan koppla in givaren till en oljetrycksmätare på motorn? Är det vid original oljetrycksgivare som gäller, eller finns det något annat ställe man kan ansluta sej på? Hur är det med åtkomligheten? Tacksam för hjälp!
Hittar TVÅ givare i närheten av oljefiltret, en med ett brunt kontaktstycke på samt en med svart kontaktstycke på, vilken av dessa ska man byta ut?
Monterat givaren nu, har ett oljetryck på 2,5 bar på tomgång vid driftsvarm motor. Nån som kan säga om det är bra eller dåligt?
Vilken givare använde du? Bilder?
2.5 bar vid tomgång e bra! Oljetryckkontakter brukar oftast vara "kalibrerade" för att varna vid 0,5-1 bar(olika för olika bilar, på min Pola så varnar den vid 0.3 tex)

Till och börja med så satt mina givare (tryck o temp) tvärtom mot vad dom gör i ETK:n, vet ej om det står fel där, eller om nån flyttat runt mina givare. Givaren jag satt dit hade jag liggandes från en annan bil, en 10bars med 10x1 gänga, mer optimalt vore ju en 5bars med 12x1,5 gänga men men... Därför fick det bli lite adaptrar mellan de olika gängorna, som synes på bilden. Satte även dit en 90graders vinkel för att få plats. Kan tillägga att det var ett rent H-E att dra åt kopplingarna där, uppfinningsrikedomen sattes verkligen på prov.

Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.