|
|
|
|---|---|
|
Syrran och hennes man ska flytta till tyskland, om de inte får såld sina bilar hade de tänkt att ta de med sig till Tyskland, men han ringde igår och sa att han hade hört att det inte går för att bilar som hade exporterat från tyskland fick inte importeras tillbaks till tyskland?! Kan det stämma? Hur fungerar det med export annars? Mvh Abbe Dagboken: Länk | |
|
Import och flyttgods är inte samma sak. Då man flyttar och tar med sig en bil räknas den inte som import/export utan som just flyttgods. Då gäller ett lättare regelverk. I det nya landet har man ett år på sig att registrera över bilen, dvs bilen får köras på svenska skyltar i max ett år (återigen, detta gäller vid flytt och inte import). Som en parentes kan nämnas att (till Sverige) så måste en bil vid import exempelvis ha orange blinkers, men om den är flyttgods från exempelvis USA så tillåts vita blinkers fram, och röda bak. Din systers man bör inte fråga vad som gäller vid import till Tyskland utan vad som gäller för flytt. Hoppas jag har bringat klarhet. Om någon märker att något av det jag skrivit inte skulle stämma, så känn er fria att korrigera. |
|
|
Svar på: "Hur fungerar det med export annars?" Om man som boende i Sverige ska sälja bilen till boende i annat land, kan man ta hjälp av svensk tillfällig registrering (röda skyltar med vita tecken). Mer om detta på Länk |
|
|
Aha! Tack för svaret! Nu blir han nog nöjd! Han har två svår sålda bilar som ska säljas före Juli då de flyttar! (MB 500 SL och BMW 735i manuell) Han åker ner till Tyskland ikväll ska säga åt honom och kolla upp detta. Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
traum: För det första har du 3månader på dig o regga bilen i Tyskland (inte 1 år som du skrev) För det andra så är både Sverige och Tyskland ett eu-land, så därigenom är ditt snack om "flyttgods" totalt överflödigt. För det tredje så har du fortfarande inte svarat på Abbes första fråga. Svaret på frågan är att det är inga som helst problem att åter regga in en bil i Tyskland som tidigare varit registrerad där. Dessutom fungerar det utmärkt att, vid export, sälja bilen med de gamla svenska reg.skyltarna monterade. Innan avregistrering beställer du hem en uppsättning nya skyltar från vv som du sedan har i beredskap vid avregistreringen av bilen (då du skickar in reg.bevis med ikryssad ruta "avregistrerad för export"). Ibland vill vv/bilregistret ha in dina skyltar, då skickar du bara in de nya. Vill man däremot inte riskera att den nye ägaren fastnar i fartkameror, får p-böter m.m. med dina reg.skyltar så bör man skaffa de s.k. svenska exportplåtarna. INTE LÄTT O VA ÖDMJUK NÄR MAN VET BÄST |
|
|
Om vi ska fördjupa oss i "flyttgodssnacket" så kan jag traggla en stund till med ytterligare fakta, såsom hur länge man måste ha ägt den aktuella bilen innan man kan utnyttja förmånerna vid registreringen av flyttgods-bil, vad det är för saker som ÄNDÅ måste modifieras vid flyttgods-registrering, giltlighet för försäkringar i nya landet m.m., m.m., m.m. Men vi skippar detta va?? Eftersom denna tråden inte handlade om import från tredje land... (tredje land = utanför eu, dvs schweiz, usa, japan, ALLA andra länder utanför eu alltså) |
|
|
Då ber jag om ursäkt - min felaktiga information var tydligen helt irrelevant. Sen angående: "inte lätt o va ödmjuk när man vet bäst". Jag har inte sagt att jag vet bäst, jag skrev längst ner att om det jag skrivit var felaktigt så var man väälkommen att korrigera. Vem är det som är ödmjuk, och vem är det inte? |
|
| Syftade på mig själv faktiskt. | |
|
Ang. export på ordinarie skyltar: Man kan göra så, men det är inte tillåtet. Enligt Vägverket skall tillfällig reg. nyttjas. Om man nu vill att det ska gå enligt reglerna, men det väljer man ju själv. |
|
|
finns mycket som inte är tillåtet... "den som inte bär någon synf får kasta första stenen" |
|
| synd ska det vara, inte synf | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.