|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag hade denna sträckan som en favorit att gasa lite extra på. Det är ju trots allt en riktigt fin väg som är helt tom tidvis. Nu får man hitta någon annan. Länk Någon som har bra tips? | |
|
Håller med att Yttre Ringen håller hög standard. Det känns att vägen är byggd för betydligt högre hastigheter än de tillåtna 110km/h. Tempot är därför mycket högt på sträckan, ffa i semestertider när många bilister kört nere ifrån Tyskland och har flåset uppe. Dock brukar skånepolisen ha en relativt vettig acceptans vad gäller fortkörning på motorväg (tillskillnad från tex den patetiska östgötapolisen). Håller du under 130 skall det mycket till för att de plockar in dig om de inte har en riktigt dålig dag. Jag kör regelbundet sträckan och har aldrig sett någon hastighetsövervakning där tidigare. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Jag har råkat ut för mc poliser på den sträckan som står vid mittelsektionerna. Men de är högst ovanligt. Jag blir så trött på påstående som detta: Han förklarar att just fortkörningen är den stora faran i trafiken och därför prioriterar Malmöpolisen bevakningen av stadens fyrfältsvägar. Han bortser från den största faran i trafiken, Alkohol. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Håller fullständigt med. Finns det någon statistik på hur många olyckor som inträffar årligen på motorväg pga för hög hastighet? Jag har dessutom aldrig hört talas om någon större olycka på yttre ringvägen som han talar om. Har någon annan det? Känns som usla bilförare, gamla bilar och alkohol är störra bovar än om jag gasar på vid rätt tillfälle. Under tiden jag tog mitt körkot i Tyskland (lite över 10 år sedan) fick vi ta del av olycksstatistik. Denna visade att det bara var en mycket liten del av dödsfallen i trafiken som inträffade på motorväg med frifart. Boven där var landsvägar och stadstrafik. Trots det höga tempot på motorvägen. Sänk hastighetsbegränsningen i stad till 40 så håller folk kanske 60 i alla fall och öka hastighetsbegränsningen på de vägar som faktiskt tillåter högre hastigheter. |
|
|
Dredd skrev: "Håller fullständigt med. Finns det någon statistik på hur många olyckor som inträffar årligen på motorväg pga för hög hastighet?" Jag har ingen statistik, men en jämförelse med Tyskland, där man dels har fri fart på delar av Autobahn, och dels håller ett betydligt högre tempo rent allmänt (kör mer "sydlänskt", mer temperament). Framför allt landsvägarna i Tyskland, där 100 är tillåtet och de flesta kör i 110-120 tycker jag är lite extra riskabla, jag undviker nämligen gärna att bli omkörd på smala krokiga vägar i såpass hög hastighet med motgående trafik. Nåväl, det är mångdubbelt fler som dör i den tyska trafiken än i den svenska. Skillnaderna ligger främst i att högre hastighet är tillåten här. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Håller också med Wendt. Man blir så matt av allt skitsnack. Enligt somligas resonemang skulle man väl vara död flera gånger om. Mehr Speed, weniger Tote: Länk /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Jag tycker att de läskigaste vägarna är landvägarna uppe i Göingetrakterna, Blekinge och Småland. Här skäms inte folk för att göra riktiga vansinnes omkörningar (ofta lastbilar) på 90-vägar som knappt rymmer två bilar på bredden. Här är t o m fartkameror är vettiga.. |
|
|
Håller med. Riktigt värdelösa transportsträckor Blekinge-Småland tyvärr. Behövs ordentliga vägar där. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Berga, det är inte mångdubbelt fler som dör i den tyska trafiken, om man ställer det i relation till invånarantal och trafikvolym. Skillnaden är faktiskt ganska liten jämfört med Sverige. Det är ju knappast förvånande att det dör fler i trafiken i ett land med c:a 80 miljoner invånare, jämfört med ett land med c:a 9 miljoner, men det är ju inte så relevant. Dessutom har man i Tyskland ungefär samma hastighetsgränser som i Sverige, utom på Autobahn. | |
|
Dredd: Glömde tillägga det du själv poängterade, någon dödsolycka har vad jag vet aldrig inträffat på yttre ringen. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Exemplet från danmark är helt lysande. Man höjde hastigheten på motorvägarna till 130, och minskade antalet döda i trafiken. Alla nöjda och glada! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Efter att ha sökt igenom hemsidan på den största lokalblaskan (Sydsvenskan) i Malmöområdet kan jag konstatera att det aldrig skrivits om någon dödsolycka på yttre ringen sedan den öppnades år 2000. Dödsolyckor i sydvästra skåne brukar rapporteras i ngn form i denna tidning så jag vågar nästan påstå att Polisen som gjorde uttalandet inte visste vad han snackade om. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Nockenwelle, det är helt sant att man givetvis måste ta med i beräkningen att det är många gånger fler invånare i Tyskland. Klantigt att inte tänka på det. Finns det förresten någon färsk svensk rapport om hur många som dog -04? I Tyskland har jag för mig det var ca. 70.000. Hastighetsgränserna är i stan de samma (50 och 30), men på landsväg är det 100km/t, och på landsväg med mitträcke är det 130km/t. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Det handlar väl som vanligt bara om pengar. Som allt annat i vårt samhälle. Det blir inga intäckter på att jaga rattonykterhet. Det är så man gråter när man tänker på det. Det är ju samma sak med parkeringsböter. Handlar inte för fem öre om att göra trafiken säker. |
|
|
Berga, jag misstänker att det är en nolla för mycket i din siffra. I Sverige brukar antalet dödsfall i trafiken ligga strax över 500 per år. Jag har sett statistik över hur stor andel av dödsfallen i den tyska trafiken som sker på Autobahn, men tyvärr minns jag inte siffrorna. I relation till trafikvolymen var dock Autobahn mycket säkrare än övriga vägnätet. |
|
| Frapp, håller helt med dig och det bevisas enkelt i storstäder när saker som containrar och annat bråte gärna kan stå mitt i korsningar utan att någon bryr sig. Tragikomiskt. | |
|
Vad som jävligast när vi ändå talar om att utnyttja oss trafikanter ekonomiskt, är dessa obehagliga parasitföretag ex Carpark AB m.f som av nån anledning blivit delegerade uppgiften att bötfälla parkeringssyndare. Att dessa företag överhuvudtaget får lov att existera i vårt "välfärdssamhälle" där individen före företagen ställs i centrum, är helt otroligt! Riktiga parasiter - tar men ger inget tillbaka. |
|
|
Nä, nu spårar det ur. ;) Parkeringsböter är något helt annat. Du utnyttjar en parkeringsplats, du betalar ett pris för en tjänst. Nu var det ju sambandet mellan fortkörning och olyckor vi diskuterade... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Vad jag vill ha sagt är att myndigheter så som Polis eller kommunala parkeringsbolag ej ska leta syndare bara för att dryga ut ekonomin. Att sedan privata aktörer blandas in i detta är väldigt olyckligt, vem vet snart står kanske en privat polis och plockar dig för fortkörning.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.