|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem jag försöker lösa nu en gång för alla. Har det klassiska felet att hastihet, varv, tank samt ecconometern inte visar rätt och fladdrar. Har bytt inte bara 4 kondingar utan 6 st i mätaren samt gått över lödpunkterna i den men ingen förbättring. Såg i någon tråd här om att det kunde ha något med kontakten på klumpen på bakaxeln att göra med, stämmer detta och vad gör den isåfall ? Vad för funktion har den ? Har varit under och försökt att få isär den för det stod att man skulle ta isär den och rengöra den kontakten, men den sitter som sten i berg, den ville till o spricka då jag skulle ta isär den istället för att bara gå isär. !! Frustrerande !! Så min undran är kan det ha nått med den att göra ? och ska man byta den isåfalll. Vill få till det så man ser lite hastighet samt få till bränslemätaren då den lever sitt egna lilla liv ex Om det är 30 lit i tanken så kan den helt plötsligt gå ner till 5 lit och res lampan börjar lysa för att efter ett tag gå upp till 20 lit osv, man är aldrig riktigt säker på hur mycket det är i tanken, och eftersom trippen inte funkar som den ska så kan man inte gå efter den heller. :/ Hoppas på lite teknisk hjälp/rådgivning av någon BMW-Psykolog som kanske varit med om samma fenomen eller nån BMW-Proffessor som vet nått om detta :/ eller så får man söka efter en sprängämnesexpert som råder en att linda pentyl runt mätarhuset. /En Bimer ägare som svettas när han kör eftersom han inte vet hur långt han tar sig på soppan. Stefan | |
Paap Reeder |
Hej Stefan! Givaren i slutvxln är en gaffelgivare som "gafflar en proppeller" som sitter på själva diferentialhuset inne i vxln. Den läser således av hastigheten. Min tro är att funktionen är digital 0 / 1, d v s antingen visar den hastighet eller så är mätaren död. En felvisning kan inte bero på den läsgaffeln tror jag. Att bensinmätaren fladdrar kan bero på att "korken" i givarröret inne i tanken kärvar. På min e 28 kan man uppifrån lossa just givarkitet och lyfta upp den utan några problem. Vet dock inte hur det ser ut på din. MVH /// Paap R |
|
ok Paap R ska kolla upp det, Men en tanke bara, om det är oxid i kontakten så kanske det kan bidra att det inte lev den mängd ström som ska vidare till mätaren? bara en tanke. Stefan |
|
| har du stora datorn? | |
|
Jo det har jag, vad tänkte du på ? Stefan |
|
|
Jag tror du har två av varandra oberoende fel. Fladdrar mätarna i takt? Bränslemätaren: Länk Det är kontaktstycket du ska dela på, det sitter 10-15 cm från slutväxelns lock. Kolla hur den ser ut, och spraya gärna elektronikrengöring i den. Kolla också efter skador på kabeln i sig. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok tack för det Erik, ska kolla det på en gång ! jo de fladdrar i takt alla utom bränslemätaren, den kommer och far lite då och då, den visar mest att det är c:a 5 lit kvar i tanken fast det är 20-35 lit kvar, och färddatorn visar att soppan räcker i c:a 22-47 km Stefan |
|
|
Att tankmätaren inte fladdrar i takt med de andra, stärker min uppfattning om att det är två skilda fel. Att både hastighetsmätaren och förbrukningsmätaren fladdrar, tyder på att hastighetssignalen är skum. Jag antar att om du kör med farthållaren påkopplad, så får den frispel när det händer? Kolla även: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
men jag har ingen farthållare på min lilla burk, tror jag, kan då inte hitta någon spak för det Stefan |
|
|
Läs även: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok ännu mer att gå på, det är guld värt så man slipper bli ännu tokigare. Soppamätaren har jag då fått till så den funkar nu, en rengörning bara så pang funkade den. nu är det då bara mätarna kvar, så nu vet jag hur jag skall gå tillväga med det också. Återkommer med resultat om detta. Tack Erik för tipset ! Stefan |
|
| Erikw: tackar. Även min soppamätare var "lite orolig" mellan 0-20 liter. Gjorde rent och nu funkar det klockrent... | |
| tja!!! hmmm hur gjorde du för att få tankmätaren att funka normalt igen??? jag läste länken men den visade ju mest hur man skruvar isär!!1 hur gjorde ni och vad var d ni gjorde rent för delar i den?????mycket tacksam för svar | |
|
Jag också vill veta vad ni rengjorde... :) fast med tanke på datumet detta skrevs så är väl det en liten chans... :) Todde |
|
| Jag rengjorde trådarna som finns i själva röret (tankmätaren) men var försiktig trådarna är sköra | |
|
Var sitter denna mätare? Bakom ryggstödet på baksätet eller i skuffen under en liten lucka? Där var en jävla massa skruvar... därför är jag lite försöktig innan jag börjar skuva.... :) Todde |
|
|
Den sitter på hö sida i skuffen med en massa skruvar, damsug gärna runt hålet innan du lyfter på locket bara så det inte ramlar ner en massa skit. När du fått upp den så var VÄLDIGT försiktig då du drar ut själva mätaren ur höljet så du inte skadar de små tunna trådarna, rengör dem sedan ordentligt med ex t-dojja el soppa på en tuss bommul, el en mjuk trasa etc etc. |
|
|
Aha ok! Så det var den då... men jag har inget skit alls i mitt skuff, kan jag skippa damsugningensdelen då? :) he he he... Kanske bäst att ha en reserv från skroten innan man börjar, och ett par slangklämmor e.t.c så man slipper skruva isär och skruva ihop ett par gånger då. Det låter pilligt, kan det inte vara en explosionsrisk också....?! :) Fast då behöver jag ju inte tänka på givaren mer.... :) Tack för tipset!! Ska testa detta i helgen som kommer... KANSKE återkommer med en rapport om hur det gick.... Todde |
|
|
Explotionsrisk tror jag inte, det här med statisk elektrisitet är det ju så att faran det är vintertid då det är torrt i luften på sommaren är det ju fuktigt så då är det ingen risk. Nog fixar du det där nog, tror inte du behöver någon i reserv, Pilligt ? jo då för all del, där kan jag hålla med dig. Lycka till :-)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.