AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
800

Handbroms tar ej

St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Någon som vet om det är krångligt att spänna handbromsen på en E32 735 ? är det vid handbromsen, mitt under bilen eller vid hjulen ? eller går det inte ?

Stefan
du börjar med att spänna den ute vid hjulen och justerar sen in greppet med skruvarna under spaken! du får ta av bromsskivorna bak, och under där sitter handbromsbackarna! det är byggt så att klockan 12 sett bakom bromsskivan sitter det en justergrunka där du skall skruva ut backarna så mycket att du känner ett lätt motstånd när du sätter på skivan igen..

OBS! jag tror att du skall ta av hjulet och sen rotera skivan så att ett bulthål hamnar mitt för justerpinnen och sen skall du justera in backarna och sen ta av skivan...så är förfarandet på e30 iaf! detta gör man för att det brukar vara en liten kant där backarna tar och justerar man inte in dom så får man inte av skivan, försöker man ändå (som jag har gjort) och drar av den så finns risken att man rycker loss backar och allt med allt innehåll och får köpa nytt i värsta fall...

så kolla om du kan se justerpinnen genom bulthålet om du roterar det runt klockan 12 och lyser med lampa in i hålet...skruva in backarna (möjligt att pinnen är vänstergängad, du känner ju när du får det på rätt håll) och ta av skivan. Kolla så att backarna inte är alltför slitna och sätt på skivan igen, justera ut tills det är ett lätt motstånd när du sätter på skivan över backarna och det går lätt att snurra på skivan. Sätt på ok och hjul och gör likadant på andra sidan!

egentligen kan du ju skippa att ta av skivan om du vill, jag skulle dock gjort det för att kontrollera skicket på grejorna! bara justeringen funkar så kan du ju bara justera ut tills hjulet går tungt och sen släppa lite, göra samma sak på andra sidan och sen testar du att dra i spaken och ser hur högt upp du måste dra för att det skall låsa...är det för högt upp så spänn skruvarna, för långt ner så släpp skruvarna lite...

blev väldigt långt det här, men jag hoppas att jag fick med det nödvändigaste :)

MVH
Johan K
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Ok !
Det var en utförlig beskrivning.
Ska göra det under dagen, tack för tipset ;D

Stefan
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ug-Lee
Eriks länk är suverän att kolla på innan du börjar. om du inte gjort detta förrut så kan jag tipsa om ifall du får taskig justering, så behöver du bara lossa en bult för att komma åt justeringen. Du behöver således inte plocka av hjulet igen.

Såg att sean och jag har ganska lika rostiga bromsskivor, så det blir väl till att byta nästa gång jag river bromsarna. iaf finns det nån som vet vad skivorna kostar till en 89/735i även om ni kan pris på klottsar o band?

St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Jo jag har studerat den sidan så jag ska kolla på det i morgon just nu håller jag på att ta upp tankgivaren för att kolla upp den, har en annan tråd om det lite klurigare bara.

Klotsarna kostar 340:- bak 2 sidor och skivorna kostar 395:- st bak, det är det jag hittat på motornord.se, kolla in den sidan.

Stefan
Ug-Lee
Danke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.