AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.712

Hur SKA M3 motorn låta egentligen

Hej!

Nu ska d snart köpas sommarbil, en M3 står högt på listan!
En sak jag undrar.. Hur ska en M3 motor låta egentligen
(e36 med 3.2l)
SKA den ha en rå tomgång och låta som en påse nötter??
ELLER ska den knappt göra ett ljud i från sig på tomgången o knappt märkas om den är igång??

har hört båda versionerna.. jag littar på att grabbarna här på forumet kan sina grejer!
M3-Mackan
Rå tomgång är vanligt på M3:orna men som en "Påse nötter" vet jag inte :) Men det brukar rassla lite från dem när man startar och det är vanligt...

-Mackan-
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Dom har sin egen personlighet, det är en sak som är säker...ingen låter som en annan... :))

Lite rå tomgång som sagt, det är ok, lite "rassel" från kamkedjor & Vanos kan man höra också, men låter det inte högt ska du inte oroa dig!
/K
örrn örrrrrn ööööööööööööööööööööööööööööörrrrrrrrrrrrrrrrrnnnnnnnnnnnnnnnnnnn! så ska d låta:)
Philly
det ska rassla så in i heeeeelvete

///M Powa
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Den SKA inte låta märkbart annorlunda än någon annan rak sexa på 3,2 liter - rå tomgång hade iaf inte jag på min, inget vanosrassel heller för den delen!
3,0:orna verkar vara lite oroligare, av svaren ovan att döma...

DÄREMOT; när man varvar, låter den som ingenting annat!
Som en ljudstorm, i brist på ett bättre ord.
(Och speciellt efter 7000 rpm då...) :-)
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Min som nu har passerat 4400 mil har hela tiden från jag köpte den då den hade gått 2800 mil har varit lite "rå" i ljudet när motorn har varit kall, man har hört just vanos(morrande) och kedje(lätt rassel) liknande ljud i fronten på motorn, jag har haft den testad på BMW i solna när jag köpte den och dom sade att ljudet är helt normalt på dessa motorer, när motorn har gått ca 5 minuter på tomgång så är ljudet helt borta, det sakta tystnar om man bara låter den gå på tomgång.
Dock om man startar motorn låter den gå 10 sekunder och sedan gasar till till ca 2500 varv ett par ggr så märker man att ljudet försvinner mycket snabbare så det har nog att göra med att oljan skall upp i alla kanaler och så.
Dock så märker man att det finns ett lätt morrande ljud kvar om man går upp till 2000 varv osh sedan LÅNGSAMT släpper gasen, så börjar det morra runt 14-1600 varv i fronten på motorn alltså från vanos enheten. också där har jag snackat med BMW Solna och dom sade att det är helt normala ljud.

Så man får väl lita på experterna.

Jag har i alla fall inte hört någon förändring på ljudet under dom 3 åren som jag har haft bilen ännu.
Men den går inte över 35-4000 varv innan motorn har blivit varm.

Mvh
Peter G

Japp helt rätt av dig pgr69, helt normalt.

Min M3
Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Ett tillägg, jag har Rolls Royce vanos.
Vilket 95% av alla har som kör med i alla fall S50B32 motorn(321 hkr modellen.)

Mvh
PG
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Ang rasslet som hörs på tomgång har det väl med spännarna till kamkedjan att göra. Spänns väl av oljetrycket? DVS på tomgång ska visst rassel finnas men om man varvar upp något (1500 varv ungefär) ska det bli mindre (förhoppningsvis försvinna)

/// Viktor

Mer mos till folket
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.