|
|
|
|---|---|
|
Min annars så tysta bil har börjat väsnas. Då jag tyckte att nivån i behållaren för servon var lite låg åkte jag till BMW och köpte en dunk av BMW rekomenderad servoolja för 250:-Sek detta för att göra rätt då bilen servats enligt boken av den förra ägaren. Under en tjänsteresa i Danmark började servon att bli allt mer högljudd. Nu låter det som man kör mot ändläge när jag vrider på ratten normalt. att BMW rekomenderar oljor för nordiskt och syderuropeiskt klimat ock att dessa inte är blandbara med var andra verkar högst märkligt. jag har nu sugit upp all olja i behållaren och fyllt på av BMW rekomenderad olja 2 gånger. I andra bilmärken kan man hälla i vad som helst i form av hydrauloljor utan att det händer något. Kan någon erfaren BMW:are säga vad som är på gång? Servopump, styrväxel eller vad? Skall jag fortsätta byta olja tills den gamla är så tunn att den ej dominerar längre? Är detta en svaghet hos BMW? Ägare av MB och Volvo utan dessa problem . | |
| Oljudet börjar bli lägre men i gengäld hörs ett vinande som ändrar frekvens i smband med ökat varvtal. | |
|
Till att börja med har du förmodligen läckage någonstans, förmodligen i kylslingan för servooljan som sitter i kylaren. Det är ett aluminiumrör som är mycket utsatt för salt och skit under vintern. Jag hade läckage i det. Slingan säljs separat och kostar ca. 500 spänn på BMW. Jag märkte av samma sak som du. Servopumpen började låta illa, speciellt vid låga temperaturer. Fyllde på olja och ljudet försvann. Problemet är att pumpen tydligen lätt tar stryk av att dra luft. Nu börjar ljudet komma tillbaka fast jag har olja i systemet. Jag tänker köra så länge pumpen håller. Sen när den är slut blir det att köpa en ny. Om jag minns rätt kostar den ca. 1500 hos BMW. Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.