AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
964

Värde på en 535 E 39 -98

GROL
Hej

Jag skulle behöva hjälp med en värdering av en 535 E39 1998.
Har gått 18000 mil enl. koll på bakaxeln (enl ägaren har han kollat den på BMW).

Annonsen:
"BMW 535 V8 234 hk. Klima, eltaklucka, farthållare, ABS, airbags, ASR, PDC, multiratt telefon, elfönsterhissar, elbackspeglar, nybesiktad utan anmärkning. Bilen går bra och är mycket fin i lacken."

Behöver servas.

Han vill ha 89 Kkr. Kan den vara vär detta?

Känns spontant riktigt dyrt, 535 brukar ha relativt riklig utrustning, inte ovanligt med automat, navigator och SCHiin t ex. Spontant tror jag att ca 70KSEK är ett rimligt slutpris då 535 inte är så popurlär som modell samt att bilar som sålts som nya i ett annat land står lägre, samt att om 2000mil är milskräcken mycket närvarande för många.

Ehhhh...skitsnack!Tycker det e ett vettigt pris jag,bilfirmor med 535 or tar ca 110000:- för en -98 med de milen.

Länk
GROL
Svensson538:

Har dem också lika dåligt med utrustning?

Har sökt lite på forumet och har förstått att det är köparens marknad och jag kommer nog att försöka pruta rejält!

Så vi får väl se om det blir nån affär annars finns det ju fler fiskar i havet...

GROL
Simon_en.

Vad är SCHiin?

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Milkoll på bakaxeln?????
GROL
Enl ägaren har han utfört ett test/kontroll på bakaxeln föratt se hur långt den har rullat. Är detta möjligt? Eller ljuger han?

SCHiin är värmländska för Skinn...:)

svensson538, vänligen undvik uttryck som "Ehhhh...skitsnack!" exemplifiera istället vad som är fel enligt ditt menande. I detta fallet är det en bil som sålts som ny i ett annat land än Sverige. Det innebär att den kommer att jämföras med motsvarande tyska bilar.
Kolla 98or (EZ 9/97) upp till 20 000mil på se.mobile.de så kommer du att se att jag har rätt i min värdering. E39an står tyvärr mycket lågt, dock är det bra för dens om ska köpa förståss!

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
GROL: Aldrig hört talas om denna variant av milkoll. Bör tas med en stor nypa grovt havssalt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Grol: Det skulle jag vilja veta hur han gör, det kanske vore möjligt men då måste man ha bra referenser och tabeller dokumenterat för slitagenivå kontra mil. dessutom bra mätinstrument . Och ingen bil är den andra lik.

jämnför med denna i prisnivå dessutom en bra utrustad 540.

Länk

///MVH Hasso
Länk
GROL
Hasso:

Jag ska fråga imorgon när jag åker och tittar på bilen hur han har kollat bakaxeln på Bmw (enligt honom).

Jag har ring på denna bil som du länkar. Den låter väldigt intressant men har följande anmärkningar:
Han har gjort ett M-test; Ac kyler dåligt, oljeläckage motor, bakdäck dåliga. Dessutom är det dags förbesiktning och snart dags för service. Ägaren säger att denna bil är i kanonskick vilket är möjligt men jag måste väga in dessa parametrarockså. Är priset skäligt?
Är intresserad av denna bil också Länk

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Den sista du länkade till är en handlare Länk.

___
//Ulf
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
renovering av AC får du räkna av 10 lappar för, det är vad ett kondensorbyte med lite tilläggsarbeten kostar. Brukar sällan vara "nåt billigt" som man gärna vill tro i ditt läge. Sedan stod det ju i annonsen att den var nybes utan anmärkning? Ljuger ägaren om detta eftersom du säger att det är dags för besiktning?

Annars så är väl 89' med en prutning för div. fel enligt ovan ett rimligt pris om bilen verkligen är i kanonskick. Men då ska den verkligen vara fin!

Tycker generellt att 535 är en undervärderad modell, som är riktigt trevlig om man inte behöver ha racer-maskinen i BMW 540. Men som bla simon_en säger, den är undervärderad gentemot både 528 och 540. Sedan tycker jag det är taskigt att jämföra priset i Sverige med billiga bilar på mobile, i så fall ska det räknas på 20-30000 kr i importkostnader och pengar för besväret.

Mvh Johan
Johan (AutoPower),

frågan är väl hur många som får betalt för besväret att ta hem bilen från tyskland.

Just det faktum att 535 alrig sålts i Sverige annat än som special beställning gör den till en udda bil och därför tyvärr ligger prismässigt mera i nivå med 528 medan försäkringsbolagen ofta likställer den med 540 när det gäller försäkringspremier..
Men faktum kvarstår: det är en trevlig bil och ofta väldigt välutrustade och som tidigare sagt är E39 marknaden (speciellt närr det gäller sedaner) verkligen köparens marknad då det sannerligen inte saknas bilar till salu...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
vad kostar en 540 per år i helårsförsk? tacksam för svar
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Bpower:leta upp ett Reg nr och ring runt det är det bästa sättet att få reda på pris på försäkring!

Mpower
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det beror på vem som försäkrar bilen och var han bor och förvarar bilen, dvs prisnivån är mera relaterat till ägaren än till bilen.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.