AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
898

6 växlad m3 låda i en -94:a

fa
83
failure
M3 -94 E36 Coupé
316i -91 E36 Limo
Hej!

Funderar på att byta till en 6-växlad låda...
Går det rakt av eller måste jag göra någon modifiering eller adapter platta?
Kan man tjäna någon millisekund på 0-100 oxå ? :P
egentligen vill jag byta för mera toppfart ... det klarar den väl av ? eller "orkar" den inte maxa 6:an ?
Ska oxå kompressormata .. så det kan vara lite roligare med 6 petad låda då...
Någon som vet vart man billigt kan få tag på begagnade som inte har gått så långt ?

Mvh Patrik!
fa
83
failure
M3 -94 E36 Coupé
316i -91 E36 Limo
Allternativft en "tripptronic" låda eller "steptronic" ...
Om det nu finns att få tag på? men kan man ha koppling kvar då ?
Automat i en m3:a? "tipptronic"

Min 3,2:a orkade inte varva ut 6:an och då körde jag med kammar mappning å lite annat smått men du lär ju vinna ett 10 tal km/h på att byta till 6vxl G-trag lådan
fa
83
failure
M3 -94 E36 Coupé
316i -91 E36 Limo
så 3.2l orkade inte ?! skummt ... ok.. kanske det ... vad varvade din bil och hur fort gick det när den inte orkade nå mera ?
Mins inte varvet men mätar farten var 280 på 5:an... så det borde ha varit runt 6000 var på 6:an.. man skulle nog ha kunnat dra lite längre med det känndes gansk meningslöst när man i alla fall inte viste hur fort det gick.
Har för mig att den teoretiska toppfarten är typ 320 blås om man skulle varva ut 6:an
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Givetvis kommer inte en M3 3,2 att gå fortare bara för att man stoppar dit en 6-växlad låda istället för den 5-växlade.

I alla fall inte så länge vi talar om standardbilar.

Den femväxlade och sexväxlade lådan har nästan identiska utväxlingsförhållanden på växlarna och med 1:1 på femman i båda, men den sexväxlade har alltså sexan som en extra överväxel på 0,80:1.

Jag tror det blir svårt att dra en standard 321 Hk till varvstopp på femman med borttagen hastighetsbegränsning. Skulle man sen lägga i sexan med 0,80:1 i överväxel, så kommer hastigheten sannolikt att sjunka, inte öka. För motorn orkar nog inte med den tunga växeln i den farten med ca 5900 rpm som det bör bli efter växlingen till sexan.

Sexan är endast tänkt som en komfortväxel, som de flesta andra bilars högsta växel. De flesta bilar når sin maxhastighet på näst högsta växeln just av den anledningen.

M3 3,0 har 5 växlar och inte 6 som 3,2:orna. Enligt uppgift så varvar en 3,0 ut 5:an vid ca: 260 så teoretiskt skulle farten öka.

Har inte 3,2orna lägre utväxling i bakaxeln?

Jag hade inga problem att dra bilen till 7600 på 5:an

I mitt fall hade jag inga problem att att få farten att öka på 6:ans växel men frågan är hur mycket det värkligen var?
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
men är det bara att smacka dit 6vxl på 3.0:an?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Men...får man inte köra max 120 km/h i Sverige...?
fa
83
failure
M3 -94 E36 Coupé
316i -91 E36 Limo
Det är mycket man inte får ... när man överskrider hastighetsbegränsningar så ... är man ju medveten om att kortet kan åka :P jag har tom haft hem polisen till mig och de har förklarat hur man kör ... samt tagit mig x antal gånger .. då jag kört 180++ utan att mista lappen ... men polisen i dalarna är inte så mycket att ljubla över ...
fa
83
failure
M3 -94 E36 Coupé
316i -91 E36 Limo
iofs vore det ganska nice att ha en 6vxl låda ... då man slipper ligga på så himmla mycket varv vid typ 200++hm/h
Visa användare
28
M3Gt Figge
Bmw M3 GT Replika 94:a
Det passar nog rakt av! men du får använda kardan stången får 3.2:an i så fall...

Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
110km/h är max i sverige!

100% Original
Länk
BMW M3 Din dröm - min vardag

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.