|
|
|
|---|---|
|
Börjar undra om inte vår x3 drar lite mycket diesel. Har kört den 1500mil och den ligger ganska konstant mellan 0.95 - 1.0l milen. Den går ungefär 5-7mil per dag och det är mest motorväg. När jag körde till göteborg(50mil) låg den på 0.8 och då gick det snålt(lagligt med få omkörningar osv). Är det normal förbrukning? Bilen är en Bmw x3 3.d automat /Oskar | |
|
Låter rätt mkt vid landsvägskörning. Om jag kör försiktigt med min så kan jag komma under litern.Specen för dieseln säger 0.73, så 0.8 är väl inte katastrof beträffande resan till Göteborg. /Anders |
|
|
Jag ligger ju på 1.0 - 1.1 l/mil med en X5 och V8! Låter mycket för en diesel och även mindre bil... |
|
|
Okej måste ju vara något som inte stämmer, körde Sthlm-göteborg med förra bilen(Saab 9-5kombi automat 2.0t chippad) 0.78 och den fick gå betydligt hårdare om man nu kan gemföra en 4 med en 6. Hjul och allt är oginal har rätt ring tryck. Vad ska man göra? Besöka bmw verkstaden och säga att man trycker den drar lite väl mycket? Färdatorn visar ett mycket trevligare snitt än verkligheten, vore kul om den kunde stämma... |
|
|
Vad är det som säger att 0.8 är för mycket? Specen som BMW har, vad grundar den sig på? Tror inte du kört exakt på samma sätt som dem? Intressant det där med förbrukning egentligen. Jag har ett inlägg på allmänna forumet om just detta. Finns det en standard för hur förbrukningstest skall utföras? /Anders |
|
|
Verkar stämma hyffsat iaf ... BMW X3 3.0d Bränsleförbrukning landsväg 6,9 (7,3) liter/100 km Bränsleförbrukning stad 11,1 (12,1) liter/100 km Bränsleförbrukning blandad körning 8,4 (9,1) liter/100 km På min stämmer alla siffror bmw angett, även fast jag inte har nya valvetronic V8:an ;) BMW X5 4.4 Bränsleförbrukning landsväg 10,2 liter/100 km Bränsleförbrukning stad 18,2 liter/100 km Bränsleförbrukning blandad körning 13,1 liter/100 km |
|
|
Jojo klart att man inte ska stirra sig blind på vad Bmw fått för resultat, bara det att den låg så mycket över vad dom angett när det gällde landsväg... Ingen annan med 3.0d som man kan gemföra sig med?? mvh |
|
|
Det kan vara så att färddatorn visar fel ? Kolla på gamal sätt :) tanka fullt kör tanka fullt beräkna gämför med datorn (glöm ej att nolla datorn) |
|
|
Hej! Har bara hunnit köra 250 mil med vinterdäck (friktion) och då har jag en medelförbrukning på 0,9. Jag kör ganska fort med den och den har som mest druckit 0,92. Nu har jag i och för sig M-paketet men jag tror inte det är så stor skillnad i aerodynamik. |
|
|
Jeppe Har du automatlåda eller man. några andra intryck av bilen positiva som negativa (hur är däcksbuller med M-paket en del klagar på stötighet med sportfjädring) |
|
|
Jag har automatlåda. Däcksbuller är ingenting jag har tänkt på. Däremot är den hård i fjädringen. Kan ibland bli lite "studsig" men fördelarna överväger tycker jag. Det är grym väghållning och den kränger ingenting. Nu blir den stötigare med sportfjädringen men jag tror även att bilen i sig är lite stötig pga kort hjulbas. Övriga intryck av bilen är att jag är fantastiskt nöjd med den. Ett riktigt krutpaket! |
|
|
Jeppe, Hur långt körs bilen i sträck ungefär? |
|
| Det är faktiskt väldigt olika. Åtminstone varannan vecka blir det långtur om 40-50 mil enkel väg för att dessemellan köra väldigt korta sträckor om 3-6 km (jag reser en hel del i jobbet). | |
|
Den minsta förbrukningen du har haft hur lite/mycket är det? Upplever du att bilen ligger och drar länge på 3:an innan den ska växla upp till 4:an? |
|
|
Kan meddela att min X5 3,0D drar 0,8-0,85 vid landsvägskörning, och då kör jag inte helt lagligt, men inte heller onormalt hårt!! //Jocke |
|
| Osk@r: Nej inget som jag har tänkt på. Det som drar mest på vår är stadskörningen. Vid landsväg spelar det inte så stor roll om det går i 70 eller 170. | |
| Jeppe, stämmer säkert men vad jag har märkt når man den lägre bränsleförbrukningen fortare om man kör "långsammare" :) | |
|
Hej Intressant ämne det här! Tycker själv att min X5 3.0D, drar mycket diesel. Den ligger enligt färddatorn på ca 1.4l milen vid blandad körning, kör man lite längre och aktar gasfoten kan den sjunka ner till 1.2l / mil! För att komma under en liter per mil så får man åka långt och ha varsam gasfot samt riskera parkeringsböter på motorvägen! Tittar man på på den momentana förbrukningen så ligger den runt 0,9 - 1 liter per mil även när bilen näst intill rullar fritt, tar det emot det minsta lilla så skenar mätaren iväg! Är lite småsur på växellådan också, den växlar hur mjukt och fint som helst, fast den växlar inte som jag vill. Åker man i 70km så skiftar den mellan 4 - 5 hela tiden den kan inte bestämma sig vilken växel den skall ha, bilen orkar ju jättefint på femman, och dessutom så drar den ju mindre på den växeln, är det någon annan som uppfattar samma sak, skall det vara så eller är växellådan defekt? Hälsningar: //Skantze |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.