AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.083

Var sitter pin 15? Koppla in diagnoslampa, läsa ut felkoder.

VE
85
VEGA
525it -02
535d GT -11
Genom att söka på forumet har jag förstått att man ska koppla in en lampa på pin nr 15.
Men var sitter denna pin?
Går det att koppla in på diagnosuttaget i motorrummet?
Eller var är det man ansluter lampan?
Pin 15 sitter just i diagnosuttaget. Det är små, små siffror ingjutna där.

Men vad ska du med pin 15 till?
VE
85
VEGA
525it -02
535d GT -11
Har precis fått svar på att det skall pin nr 8 på styrenheten till motorn.
Jag har tänkt att koppla in check engine-lampan så att jag kan läsa ut felkoder från motorn utan att behöva åka till BMW varje gång och koppla upp mig mot deras diagnos utrsustning.
Okidoki.
Det finns ju ett åtal olika pins på en bil, så man vet aldrig vad det riktigt handlar om! =)
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
skrota en audiokabel från cd i datorn, så har du en perfekt kabel till pinne 8 i instrument huset

lycka till

Oo=[][]=0O
Länk
VE
85
VEGA
525it -02
535d GT -11
fredrikb: tack för tipset, du har gjort detta ingreppet på din bil förstår jag.
Jag kommer nu till en början bara koppla in en lampa temporärt så att jag får ut felkoderna.
Har jag förstått det rätt att jag kopplar/skarvar på en sladd på pin nr 8, sen till lampan och sen vidare till lämpligt ställe att ta plus ifrån?
Alltså, kopplar plus på pin 8 med en lampa emellan.

Mvh Peter
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
VEGA!
Efter att ha kollat i Bentlys stor manual för E34 har jag kommit fram till följande!
Check engine kontrollampa var någåt som bara instalerades för USA marknden ligger på stift 8 i Engine control modul är troligen inte kopplad på europa modeller. Denna modul sitter i elektronikboxen på högersidan märkt DME control.
Så det borde gå att koppla en svag lampa 1W ? till detta stift och sedan till +. Men jag har inte testat och alla kopplingar som man inte är 100% säker på vad man gör avrådes ifrån. Men vill du testa så är det nog många här på forumet som är intreserade av resultatet.
mvh

BLJ
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
vega
följ mekartipset jag lovar att frågetäcken klarnar när man är i garaget

Länk

På min fungerade inte lampan bra. lampan slocknar inte fast koderna kan man läsa ut :-/

Oo=[][]=0O
Länk
VE
85
VEGA
525it -02
535d GT -11
Jag har nu kopplat in lampan och den lyser. Dock tyvärr även när motorn är igång, så som fredrikb:s oxå uppförde sig.
Nu har jag försökt hur många gånger som helst att få igång lampan så den blinkar ut felkoderna. Är det någon som har ett tips på teknik när man ska trampa ner gaspedalen fem gånger?
Har försökt både fort och lite långsammare.. men tyvärr inte fått igång den..
Snälla hjälp mig! hehe.. =)

Hälsningar Peter
Paap Reeder
... TROR inte att du på en "europe" kan gå på diagnosuttaget.
På min M70 fick jag gå in i box-handsken och ta ut minsuspulsen till en DIOD-lampa som du måste du ha. Tror inte att det går med en vanlig GLÖD-lampa.
I instrumentpanelen sitter det diodlampor på min M70.

På min skall man inom 5 sek trampa 5 ggr vill jag minnas. Litet osäker. Står i Bentleys som jag inte har tillgång till nu.

MVH /// Paap R
VE
85
VEGA
525it -02
535d GT -11
hmm.. kan det vara så att jag inte får ut några koder pga att jag använder en 1W lampa och ej diod?
Lampan lyser iaf när man slår på tändningen..
Får testa med diod i morgon då..
Finns det dioder som klarar 12V? Blir väll att koppla in ett motstånd seriellt då?

Mvh Peter
VE
85
VEGA
525it -02
535d GT -11
Nu har jag läst här på forumet att det är en vanlig glödlampa som sitter original på USA bilarna, och fredrikb här har tydligen oxå använt en vanlig glödlampa.
Så varför vill inte min lampa börja blinka?
Är det så mycket teknik som krävs för att trampa pedalen i golvet fem gånger eller har jag missat något?

Mvh Peter
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
hej vega

jag har en vanlig lampa knyckte min från p-bromsen

för att få ut koderna vrid nyckeln i läge 2 innan lampan för låg bränslenivå slocknar, trampa på gasen fullt 5 gånger inom 5 sek
det fungerar för mig 8 av 10 gånger
"trampa på :)"

Oo=[][]=0O
Länk
VE
85
VEGA
525it -02
535d GT -11
fredrikb: tack! ska ut å trampa på en gång! :) hm... men du menar läge 3 väll? alltså, tändning precis innan man startar.. läge två är väll radioläge...
Jag testar båda!
Tack för tipset!
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
japp du har rätt ! "hade problem att räkna i går :)"

Oo=[][]=0O
Länk
VE
85
VEGA
525it -02
535d GT -11
Jag har försökt säkert 30 gånger nu och min lampa vill inte börja blinka :(
Vad är det som känner av att man trampar gasen i botten fem gånger?
Är det möjligtvis kick-down knappen under pedalen?
Tänkte ifall det är något som det är fel på eller inte funkar på min bil eftersom den inte börjar blinka.
Enligt bentley och andra källor så har man fem sekunder på sig att trampa ner pedalen fem gånger, jag har förökt både så fort jag kan och långsammare, men inget händer!
Att färddatorn står och blinkar pga av att klockan inte är ställd kan väll inte spela någon roll? Stereo har jag heller ingen alls i bilen just nu..

Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Nu vet inte jag varför det inte går för dig men hoppas någon annan kan fylla i så att vi kommer till rätta "med det skapade problemet :)""

Oo=[][]=0O
Länk
Paap Reeder
... fredrik! Kör du din glödlampa via diagnosuttaget?

Vet att det i M70 i a f sitter "en del motorelektronik" även i bakstycket på instrumentpanelen.
Exvis startar motorn endast i nöd om inte lysdioderna i EML-lampan tänds o s v

I min M70 står det i Bentleys och om "ngt stift i diagnosuttaget" (har inte schemat här nu) men jag fick det aldrig att fungera via diagnosuttaget utan fick gå på handsken.
Tror inte att det i min i a f finns ngn tåt till stiftet i diagnosuttaget ...(vilket nr det nu är)

MVH /// Paap R
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Paap Reeder

nej jag koplade in den in på datorn enligt mektipset

Oo=[][]=0O
Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Kan tillägga att pinne 8 i styrboxen går till pinne 8 i stora kontaktstycket till motorn, alltså inte till diagnosuttaget. Från stora kontaktstycket tar kabeln slut.

Detta är på min 540, 94a.

Jag drog en kabel mellan pinne 8 på styrboxen och pinne 3 på instrumentpanelen, alltså ingen +ström. Min lampa lyser hela tiden, när jag har tändning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.