|
|
|
|---|---|
|
Hejsan skulle bara höra vad ni tycker om de biltvättar som finns på typ Statoil och liknande, antar att ni inte gillar dem pga att de kanske repar lacken men skulle bara höra är de väldigt dumt att använda sig av sån nån gång då oh då tänkte mest att på de dyraste programmet finns de undereds tvätt som är väldigt bra.... | |
|
Jag skulle aldrig köra min bil i en automattvätt. En tvätt med borstar är rena döden för putsen, och skapar miljoner miljoner tvättrepor i lacken. En högtryckstvätt kan låta bra, men problemet är att tvättstationerna måste återanvända och "rena" väldigt stora delar av vattnet. Reningen fungerar inte som den skall, och bilen blir "blästrad" med skitigt vatten. Värst är det vintertid, då bilen blir duschad i saltvatten. Om det fanns en högtrycks-automattvätt där vattnet INTE återcirkulerade hade jag övervägt att använda den, inte annars. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Nix sa pix Tidigare använde jag högtryckstvättar men sen BMWs shadowline bleks av det salta vattnet i dessa vägrar jag nu konsekvent alla typer av automattvätt. Det finns bara ett sätt. Det rätta sätt, för hand:) Asken |
|
bustorp |
Det enda positiva med borsttvätten är att den skapar arbete för tillverkare, montörer..... och rekondare. En enstaka gång i en välskött tvätt skadar väl inte så mycket men jag ser inte vitsen med att "slippa tvätta" nån gång då o då. Jag har i o f s tvättat i maskin själv...en gång och det var en hyrbil. Lacken mår bättre, enligt min mening, av att hoppa över en tvätt än att tvätta i maskin.Sen blir ju inte fälgar rena, inte speglarna, inte vindrutan under torkarna, inte skyltbelysningen, inte under kofångaren varken fram eller bak....listan kan göras längre. För att inte tala om att få bilen tvättad i saltvatten på vintern. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
| Jag tvättar då i automattvätt utan borstar. Min förra bil gjorde jag samma med och efter tre år såg den fin ut. Kanske beror det på att man saltar lite häruppe? | |
|
Kalle: gäller detta med återanvändande även de "manuella" högtryckstvättarna, typ Statoil Kronprinsen? Har du några tips på bra tvättställen i Malmö? ___ //Ulf |
|
|
Automattvätt utan borstar har jag testat en gång och den tvättade bara halva bilen... Hade en Golf då och tvätten klarade inte av kombikupéformen, dvs bakluckan blev ej tvättad samt vissa andra delar. Fick pengarna tillbaka. ___ //Ulf |
|
| På mina bilar har man fått ett perfekt resultat bara man använt avfettning innan. | |
| Ja såg en bmw 8-serie köra in i en automattvätt, det gjorde ont i hela kroppen! | |
| Ok som jag trodde att ni skulle svara då! men men måste ju hålla med er de är ju så med borstarna och vattnet som ni säger..och de är inte vidare jobbigt att tvätta bilen för att hålla den fin de är ju alltid kul att få visa upp en snygg bil...men de var de här med underedstvätten hur ska man göra de så de blir bra gjort?? | |
|
oset_olholm: Åk till en GDS-hall med lift och hissa upp bilen. gå försiktigt på med högtryck, diskborste samt svamp. tid tar det men blir å andra sidan bra mycket bättre än vad automattvätten klarar av. Att gå på med borste/svamp är dock överkurs i dom flesta fallen. Högtrycket räcker ganska långt för att få bort salt osv... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
| Ok då vet ja hur ja ska tvätta min bil under i alla fall och alla andra ställen kan nog sunda förnuftet fixa åt mig skulle ja tro är väl bara rent vatten och lite bil shampo osv så de fixar sig nog...så då tar vi en ny fråga....har köpt en bmw 525 a 95 a som jag ska hämta på bilfirman jag köpt den på i morgon vad är de ni tycker jag bör göra med den i morgon ?? | |
|
Omöjligt att svara på utan att veta vad som behöver fixas!? Är lacken lite matt kanske Länk passar. Är motorrummet smutsigt kanske Länk passar. Vill du slippa stenskott/smuts på sidorna kanske du bör göra följande: Länk Som du ser finns det en hel del att göra:) Frågan är bara vad som behövs och vad du vill. Varför inte börja med att bara åka runt oh njuta av bilen? /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
k1mzo: Jag känner igen mig, mao du är inte ensam! När jag tvättat någon av bilarna så börjar det i regel regna senare samma dag eller nästa. Så nästa gång regnet faller vet ni vem som ligger bakom.:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Jag har aldrig tvättat en bil annat än för hand och planerar heller inte att ändra på det :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Asken skrev för ganska länge sedan en utmärkt doktorsavhandling i ämnet Tvätta bilen, Kanske finns den kvar på sajten. Jag föreslåg att han skulle sälja inplastade kopior till oss som inte vill ha pcn med i GDS-hallen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.