|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på och byter termostaten och generatorremmen på min 328 -95:a. Kollade på vattenpumpen, kände att den glappade lite, inte mycket! Känndes att den var använd :) Men.. borde den bytas i förebyggande syfte? Mätarställningen är 17200 mil. | |
| Min pump (bakelitvingar) havererade vid 23.000 mil.. Om du har en sådan pump kan det vara klokt att byta till en pump med aluminiumvinge och eliminera risken att delar från plasthjulet åker in i motorns kylkaler! Lycka till! | |
|
Om du ändå håller på och river, så ska du självklart passa på att byta vattenpump också. Min förra 520 E39 rasade pumpen på efter 17500 mil, så byt. /Johan |
|
|
Japp, byt den också. Kostar ca 640 kr. På min bil så gav pumpen upp vid 19 000 mil nånstans. Så i förebyggandesyfte och för att förbättra drifftsäkerheten skulle jag gjort. |
|
TobbeBMW |
Min dog vid 23.000 mil. Men som sagts i tidigare inlägg. Har du grejorna bortplockade, passa på och byta. |
| Hur är det när den rasar då? Är det lagren som skär utan förvarning eller börjar den läcka före? | |
|
Min la av helt utan förvarning efter ca 17800 mil. De va lagret som skar så den satt helt fast. De e nog lika bra att byta den, om den lägger av e de inte så smidigt att köra bilen utan att den kokar.. Den läckte inget vatten före.. /Simon |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Min skar 7300mil på 528an byt tycker jag. ///MVH Hasso Länk |
|
När du ändå har nere grejorna så byt den också tycker jag. Måste haft tur med mina bilar, min 520 har gått 29000 mil och aldrig bytt vattenpump och min 518 som såldes för ett tag sen hade rullat 40000 mil utan byte. BMW CS #5206 |
|
|
Enl. kvitton byttes min första gången vid 19500 mil. Nr 2. har gått snart 11000 mil. |
|
|
jag hade bytt pump om du ändå har allt nere...jag har själv snålat in på detta när jag bytte kamrem på min m20 men det straffar väl sig snart :) :) på min förra e30 bytte jag pumpen runt 20-21 tusen mil, vet inte om den var bytt tidigare...det började komma vatten ur sippringshålet och den var rejält glapp.... MVH Johan K |
|
|
Har bytt vattenpumpen, till en pirat tillverkad. Kollade på gamla pumpen, den var nog original, men den hade en spricka i bakelitskoveln, så det var väl tur att jag böt den då, när den hade "nåt fel".. :) Den nya pumpen hade dock bakelitskovel åxå.. |
|
|
dom tidiga varianterna av e36 pumpen har plast/bakelit, dom senare skall ha aluminiumimpeller! MVH Johan K |
|
|
Min hade plast hjulet o den sprack nu vid ca 22 000 mil.. men funkade så länge man körde under 3000 varv.. :P ´gick man över det så började den koka.. :P SAAB - Skrota Aset Använd BMW |
|
| Bytte orginalpumpen vid 20500mil i förebyggande syfte. Glöm inte att byta remmen... | |
|
Har man ändå nere så är det lika att byta! men hur länge en vattenpump håller är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är! |
|
| lagret i vattenpumpen skar vid ca 20.000 på min. Klarade mig dock utan skev topp. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.