|
|
|
|---|---|
soderstrom |
har en M-40 motor på min 318 som går välldigt dåligt. Den går helt rent upp till ca 4500 rpm sedan börjar den missa låter som den får för mycket bränsle och börjar "blöddra" håller man gasen ett tag kommer den men börjar rycka och ha sig. och går nästan alldrig att få den upp till varvstoppet som ligger runt 6300 rpm max till 5500 rpm. Har nu provat att ta bort katten och satt dit ett rör i stället och då går den rent ända upp till 5500 rpm. Så verkar som den går bättre när den får mindre motstånd.????......... Den går även att varva längre när man står på tomgång och varvar utan växel dvs utan motstånd.? Lamdasonden är bytt.......samt flänspackning och grenrörspackning. tacksam för alla förslag... |
|
bara en fråga.. har du bytt stif/filter (inkl. bränslefilter). Annars kan dte nog vara läga att kolla up kammen... /Martin |
|
| Som sagt, lyft av ventilkåpan och kolla om det finns nått kvar av kamaxeln. | |
| Sätter 1 miljon kronor på att kamaxeln din är slut, som på de flesta andra M40:s :( | |
soderstrom |
luftfilter,stift,bränslefilter är bytta.......har kollat på kamaxeln och det känns små små gropar på ena sidan av nocken.....och har pratat med en del mekaniker blandt annat en bmw verkstad och dom tror inte att det är kammen inte med dessa symtom...?? ...så inte vet jag vad man ska tro....... tack på förand..... |
|
Hade samma symptom som du, bytte lyftare till nya, lite mindre tick men ingen skillnad på draget. Bytte kamaxel till en bättre begagnad och genast så gick den att varva längre under belastning dock ej fullt pga att den kammen inte var i nyskick. Du kan också kolla avgasvärdena för att se om kammen är riktigt slut, för är den det så ärt bilen svår att få igenom besiktningen. |
|
soderstrom |
tack för förslagen....men avgasvärderna är helt perfekt enligt en verkstad som kollat så jag vet inte...... |
| Hmm, ja då är det inte lika säkert att det är kammen, men hur är ljudet från motorn, tickar det mycket när du varvar upp? | |
soderstrom |
jo visst tickar den. och det är klart ju mer du varvar den så ju mer tickar den, men det är klart att jag tror den inte tickar så mycket mer än en annan m40 motor gör. |
|
Nä alla M40:s tickar, det är bara en fråga om hur mycket :) Synd på en bra motor i övrigt dvs karaktär och förbrukning. |
|
|
Alla M40 "tickar" inte! Inte mer är vad som betraktas normalt för en motor med 8 ventiler och konstruktion med 1 överliggande kamaxel. Jag fattar inte hur i h-e kan M40 bli så bortslarvade i Sverige. Jag har nu min andra importerade M40, troligtvis med originalkam i, och de går lika tyst som en äldre 240, 626 osv. med en kamaxel. Provade/lyssnade förra veckan på några M40 i tyskland, ingen tickade högre än en helt frisk M20 eller M30. |
|
|
FD-ormen: Självklart inte, sa det med viss ironi. Med täta oljebyten och bra underhåll i övrigt så låter den nog snyggt väldigt länge, men med tanke på toppens konstruktion som ju bla leder till 4000-mils intervallen för kamremmen så är ju nåt inte riktigt bra med motorkonstruktionen från början. För övrigt så tycker jag att M40:n är en super-bra motor med bra bränsleekonomi och trevlig karaktär, har såklart M40 i min 518 och jag har kört 3000 mil utan problem, men när den rasar eller blir för dålig i kammen så kommer jag att lyfta ned M43. |
|
| Ja, farsan har haft M43, som är MYCKET bättre och håller längre, den tål mer, men en välskött M40 är ingen kass motor, då kan jag tycka att mina M20B20/25 jag hade förut var lika känsliga, om inte sämre. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.