|
|
|
|---|---|
|
Hej! Undrar om någon vet om växellåda och drivlina är förstärkt på 535 D/A. Ska montera en box imorgon. Effekten ökar från 272 hk/560 Nm till 310 HK/640 Nm. Tror ni att grejorna håller? Tacksam för svar. Lajo | |
|
Får verkligen hoppas att de håller! Vilken boxtillverkare har du anförtrott dej åt? Tar tacksamt emot tips och erfarenheter, har själv funderat på något liknande... /Igge |
|
|
Den är från KCR i Falköping. |
|
|
Får verkligen hoppas att de håller.... Jag vet inte hur mycket lådan klarar av, men på vår bil har vi bytt aut lådan och moment omvandlaren!! Detta betalade nybilsgarantin, då det ibland fanns grova missljud i lådan vid nerväxlingar... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
JAg tror verkligen inte de håller. Borgs hade en KCRtrimmad 530dA-04 E60inne. Den rasade lådan och hela klabbet på han fick betala nästan hela bytet själv.... Plus att bilen gick oroligt på tomgång med mera... Min nya 535dA komemr inte i närheten av det självbedrägeri som alla typer av dieselboxar är.... Diesel tar ca 2k mil innan den är inkörd... Om man väntar på effekten alltså.... Kliv av om du kan... Lådans spec sträcker sig väldigt liten marginal och inte till 310 /640 enligt den korta koll jag gjorde med importen.... Asken |
|
|
Asken: vad menar du med "... i närheten av det självbedrägeri som alla typer av dieselboxar är.... Diesel tar ca 2k mil innan den är inkörd" Jag har nämligen en Sharan där jag tror att boxen krånglar. Bilen stänger av sig ibland. Jag är lite nyfiken på vad du menar. När bilen inte gick alls längre tog jag bort boxen och då gick den och den gick precis likadant som med boxen. Konstigt. Satte dit boxen igen och bilen gick igen. Jag har kört prov (så gott jag har kunnat) från 80 km/h till 120 km/h och det är nästan så att den känns piggare utan box. Boxen är från KCR. Mvh /NP |
|
| NP: Jag menar såhär. Det tar 2k mil att köra in en BMWdiesel(och många andra för den delen med). Detta innan allt "lossnar" och full kraft är att tillgå. Att stoppa dit en box är att skjutasig själv i knäet och samtigt betalar man både sin egen kula och även utbytesknäleden när den går sönder. BEtr din sharan: Det kan lika gärna vara ett filter som är igensatt eller en pump som fått gått på högre tryck eller vad vet jag? Hade du problemet redan när du stoppade dit boxen elelr efteråt? Låt en bra verkstad med dieselerfarenhet kika på det. Min fjärranalys är varken duktig på mekning eller sharan:) Jag har hört av många i mekbranschen att efter ett tag syns resultatet av att boxa, chippa eller liknande åtgärder på dieselbilar just därför jag avråder. Visst kan det låta tråkigt att vara nöjd emd standard... Dock är jag nöjd emd det med tanke på riskerna då man går upp till konstruktionsmarginalerna eller t o m över dom för att nå en marginellt högre effekt. | |
|
Asken: Kul att du ar köpt en 535dA touring till och med !! Den blir riktigt fet!! Du får lägga upp lite bilder, gärna en dagbok också, har saknat din dagbok lite, med din fd. 540iA och din X5 4,4iA BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Hej Asken. Var hade du kollat upp växellådan? Skulle vara av intresse att se hur mycket lådorna tål. Pratade med KCR idag.Dom sade att lådorna är förstärkta på 535. Har för övrigt satt i boxen idag. Bilen går som ett skott. Känner dock en viss oro för att inte grejerna ska hålla. Den känns mycket känsligare på gasen och motorljudet är lite råare. En annan sak som jag undrar över? När jag åker iväg så är ljudet från motorn råare på ettan och tvåan. På trean så ändrar ljudet karaktär, nästan som en bensin, speciellt om man gasar lite hårdare. OBS utan boxen också. Tacksam för svar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.