|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster:) Jag har en fråga angående Servotronic (hastighetsberoende servo). Jag köpte min pärla i Januari i år men är fortfarande osäker på om jag har Servotronic eller ej. Jag har kollat utrustningslistan men där finns inte nr 216 med, kan det vara så att det är standard på en 540 årsmodell 2002? Ibland upplever jag styrningen lättare vid tex. parkering men ibland kan den också kännas trög. Har även svårt att avgöra om den blir mer tungsstyrd i högre farter som ju är en effekt av servotronic. Finns det sätt att rent visuellt avgöra om man har det eller ej tex. i motorrummet eller kanske ngt enkelt rattutslags test? Hur ska det kännas om man har servotronic? Om jag nu mot förmodan inte har det är det lätt att eftermontera eller? Tacksam för alla svar:) Vh/ Kermit. | |
|
Tillval i Tyskland, kostnad €220, gäller både 540i och 540i Sport, som jag kollade på, Länk en bra sida, där du kan kolla vad som gick att få som tillval och hur mycket det kostade. Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Vet du hur man kan kolla om man har servotronic eller ej, på ngt enkelt visuellt test eller nåt? Går det att eftermontera servotronic? Kostnad ungefär? Vh/Kermit. |
|
|
I och med att, utrustningen inte står med i din lista, så måste den saknas på din 540, läste här på forumet, att på E32, så satt det en box där det stod servotronic, men det borde vara något liknande gällande E39, kolla detta, Länk ser inte ljust ut på den fronten, men hör med BMW, varför eftermonteringen har avslutats. Mvh Stephan |
|
| Jag var och kollade på en 540 -02 för några veckor sedan. Den hade servotronic och det stod med på extrautrustningslistan nr 216 och kostade 2700kr. Jag antar där med att det är extrautrustning. | |
|
Tack för infon killar:) Det verkar onekligen så att jag inte har servotronic, det borde ha stått med på utrustningslistan vad jag har förstått. Får kolla med Bmw om det finns ngn möjlighet med eftermontering, skulle vara bekvämt att ha:) Vh/ Kermit. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har det på min utrustningslista 216 också. Det är betydligt trevligare att ratt den än 528an som hade vanligt servo. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Vet du om det är möjligt att eftermontera Servotronic? Hur känns styrningen vid låg fart, går det att "ratta med lillfingret " bara så jag kan få en känsla av det:) Vh/ Kermit |
|
|
Hej Hopp. Var på min närmaste auktoriserade Bmw-verkstad idag för att köpa nya torkargummin (för övrigt riktigt smidigt sätt att byta). Passade på att fråga om eftermontering av Servotronic och jag fick se stora ögon, hmmm det kan bara betyda dyrt. Han sa först att det inte är ngt jobb som de skulle ta på sig att göra samt att bara styrsnäckan kostar ny 11.000 sek sen tillkommer det div. styrboxar m.m. Det skulle tydligen också vara väldigt komplicerat och tidsödande arbete. Är det verkligen så svårt om man vill eftermontera servotronic, ngn som har erfarenhet på en E39? Suck, får väl höra mig för på lite fler verkstäder och se. Vh/Kermit. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vet ej har inte hittat nått i eftermonteringsbasen tyvärr kikade igår. ///MVH Hasso Länk |
|
Glömde förstås att på priset tillkommer jobb, skulle kunna kosta mellan 20-30.000 sek att eftermontera, om det ens var genomförbart. Är det verkligen rimmligt? Vh/Kermit. (Som verkligen skulle vilja ha Servotronic:) |
|
|
Hasso: Tack för att du tog dig tid, synd att du inte hittade nåt om ett eftermonteringskit. Vh/Kermit. |
|
| Va är servotronic dvs hastighetsberoende servoeffekt extrautrusting ??? Fan det sitter ju standard till och med på min vinterbil Mazda 626 från 80-talet!!!!!!! | |
|
Har du 4-hjulsstyrning på Mazdan eller? Kärran Länk |
|
|
Nope. Bara en helt vanlig tråkig framhjulsdriven 626. Jag trodde att hastighetsberoende servoeffekt var standard på alla bilar som tillverkats efter 80 talet. Trillade baklänges när ni säger att det är extratrustning man tar betalt för !!!!! |
|
|
Ett tillägg...... I servopumpen alt snäckan brukar trycket (som ger servoassistans) regeleras med en enkel ventil som håller trycket konstant och ger konstant servoassistans. Vid hastighetsberoende assisans (servotronic) så använder man en elektrisk ventil istället som får en signal från hastighetgivaren att sänka trycket (servoverkan) när farten ökar. Att använda en elektriskt ventil istället för icke reglerbar kan inte kosta mer är en max en 100-lapp i produktion. Sen blir det ju klart fantasidyrt att försöka byta i efterhand... |
|
|
Bmw_Man: Nog tar man betalt alltid, usch:( Vh/ Kermit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.