|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej gamla vänner, nu har jag bytt bil, jag hade sån satans otur med min BMW 320 ifrån 2001. lite av de fel jag hade på ett år. vibrerande bromsskivor efter 100 mil varje gång jag bytte, efter 3 byten så gav jag upp, höll sedan avstånd som en 40 fots tradare istället så jag slapp bromsa. glapp i spindelleder, bytte spindelleder och länkarmar, BMW GOODWILL! strålande BMW trots att garantin gått ut men det var nog klokt av dom att ta den kostnaden, jag fick dock pynta för jobbet 2900:- Sen på en vinter rostade min motorhuv rejält, fick ny huv av BMW, 6 år rostskydd och detta är ju pinsamt och skrämmande dålig pr som de själva sa. sen hade mitt ex alla de typiska E46 felen plus att bilen var helt labil och ibland då man startade den så gick den på 3 cylindrar som en kratta och efter en stund så gick den sen normalt, ibland startade den inte alls. Sen hatade jag bara std stolarna, de sämsta jag uppleft, min Ford Fiesta som jag hade innan i snikigaste modellutförandet hade mycket bättre stolar. Nu har jag bytt till en Saab 9-3 Aero 02:a utan en krona imellan, hehe Jag måste säga att trots att Saaben har den gamla karossen ifrån 1994 och bottenplattan grundar sig säkert från nån Opel Ascona så är Saaben grymt överlägsen på alla sätt förutom i princip ljudet då man stänger dörren. Då det var sista modellen för karossen så fick man även Viggen stolarna i läder, lätt bland de skönaste på marknaden. Sen går ju bilen som ett skållat troll, 205 hk kanske inte låter mycket men jag har polare med E46 330 och Saaben är klart kvickare. Den är även mycket tystare men jag har dock dubbla mattor, textil och gummi på det som kanske dämpar endel. Idag med fasit i handen trots att min E46 var ett skitex och skulle den ha varit felfri under tiden jag hade den så skulle jag aldrig gjort samma köp igen. Men en sak kan man inte komma ifrån, BMW är herren på täppan då man slår igen dörrn och E46 har världens snyggaste interiör. Den nya 3 serien har inte alls samma känsla som E46 vilket är synd. Dessa sitter man bra i Länk Länk Länk Inte heller ser 9-3 an så tokig ut med org spoiler kittet Länk Se så, för att förhindra att Saab lägs ner för gott, åk och provkör en Saab i samma prisklass som din BMW och byt rakt av. BMW har stark profil och personlighet men Saabs är starkare, helt otroligt att det går dåligt för dom igentligen. Hadet gott vänner!! | |
| Jag har redan gjort det du sade, åkt och provkört en Saab, närmare bestämt 9-3 Aero "Sportsedan". Sämre bil än E46 och E90 på de flesta punkter. Jag kan inte begripa att dess listpris ligger på samma nivå som 325i. | |
|
Du kan inte mena allvar? jag har några lyriska BMW fanatiska kompisar och ingen av dom visste vad Saaben gick för, jag var själv BMW frälst, det är ju knappast så att jag fått betalt för att byta. Vad var sämre med Saaben? |
|
|
Hej! Att du inte köpte en 9-3a med den nya karrosen!! Så grymt mycket skönare och bättre på alla sätt. Speciellt interiört, växellådan, vägegenskaperna. Men du hade väl dina orsaker att köpa den gamla karrosen? :) Det finns två stora fel med Saab tycker jag: 1: framhjulsdrift 2: enbart fyra cylindrar. Fint med svenskt, eller är det tyskt nu? amerikanskt? Men BMW är kultur, historia, körglädje, premium och gedigt mer än saab nånsin har varit!! Du hade visst otur med ditt x. Skit synd egentligen. Men hur många 9-3or har det sålts gämfört med e46? BMW är väger tyngre än Saab. Mvh, "bilintresserad" >>>Need for Acceleration>>> |
|
| snygg bil förresten.. kanske du har tur med denna.. | |
|
Tack, jag valde den gamla karossen för jag tycker den är snyggare, då den kom 94 så hade den massa barnsjukdommar men dessa är borta för gott, en bil är ju aldrig så bra som då modellen läggs ner. Jag tycker också att den är snyggare än nya 9-3, mer personlig stil och jag gillar stuket med halv kombi som sluttar ala porsche. Sen är den ju billigare än en 03:a. Jag tycker den 9-3 jag har är bland de snyggaste mellanklass bilarna, den enda jag kan komma att tänka på som är snyggare är en E46 med M styling. Saab är nog mest svensk fortfarande då de tillverkas i trollhättan men det kanske blir kinesiskt längre fram, vem vet. Xyris, jag håller inte alls med om att BMW skulle vara mer kultur och historia, inte ens för en opartisk mellan märkena som bilintreserad, men att du som boende i sverige påstår det visar att du har riktigt dålig koll på historien om Saab. du kanske är tysk boende i sverige? Saabs historia är väldigt intresant och speciell |
|
|
Klart rolig bil! :) Det där med att den driver fram är väll ändå en smak sak!? Att de är lätta att få fart på är också skoj :) chip, filter och 3 tum hela vägen och du åker låga 14 tider på strippen. Den nya karossen har tyvärr en mindre hållbar motor och andra svagheter mot den gammla men den är snyggare tycker jag personligen. Skönt att du är nöjd! |
|
|
MrVain, Jodå, jag har hunnit spana in lite olika alternativ till chipptrim för bilen och för 15 tusen så får man prestanda i motorn som en M3a men chassit är ju dock ljusår efter men det kan man ju sänka och styva upp för att fixa endel. |
|
|
"och bottenplattan grundar sig säkert från nån Opel Ascona så är Saaben grymt överlägsen på alla sätt förutom i princip ljudet då man stänger dörren." *rullar runt på golvet i skrattkramper* Ja du alla har vi olika referenser... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar Magnus, jag vet inte säkert men jag tror den Saab jag har delar botten platta med en opel Vectra i grunden, det om Oel Ascona var mer ett skämt men det är ju möjligt att det är det är den bottenplattan man utgått ifrån. Sen har man såklart en helt annan hjulupphängning, fjädrar mm, skratta på du, jag skrattade inte då jag körde i en rondell med min 320 som krängde som en Citroen C1 Saaben har överlägset bättre väghållning i Aero utförandet. |
|
|
Som sagt alla har vi olika preferenser. Själv tycker jag samtliga saabar som gjorts är mer eller mindre fula. Halvkombi är ju bland det värsta som finns inom bildesign. Detta tillsammans med framhjulsdrift gör Saab till ett märke som jag inte skulle fundera på ens. Mvh Johan |
|
|
erik320, jag vet kanske inte allt om saabs historia, men visst är den faccinrande, mycket mer intressant än t.ex Volvos. Det jag menade med "kultur" och "historia" var att jag tycker Bayern och München är mer "kulturellt" och "historiskt" signifikanta områden, än västegötland och trollhättan!! Dessutom är ju BMW betydligt äldre än saab, med traditioner ända bak till seklets början. En sak att observera dock, Saab och BMW har på ett sätt sitt ursprung gemensammt; tillverkare av flygplan och flygplansmotorer! Sen slutar likheterna vad jag vet :) Mvh >>>Need for Acceleration>>> |
|
|
Jiie, Saab är som du säger ett märke som ganska många inte alls gillar designen på. jag har svårt att förstå det, endel är modeller är mindre fula än andra men överlag så tycker jag alla Saab modeller är snyggare än snittbilen. Jag menar inte att skriva detta inlägg för att snacka skit om BMW eller tjaffsa, jag hade engång en Saab 900 ifrån 1983. Jag var glad då jag köpte BMW'n för ett år sen men jag är klart gladare och väldigt överaskad över min Saab 9-3, jag har sett nån enstaka i Aero utförandet och tyckt att den var snygg men inte mer än det, jag hade ingen aning om att dom gick som de gör så jag blev minst sagt ruskigt överaskad positivt, jag tänkte först, jag byter till vad som helst för ingen bil kan vara sämre med mer problem än den jag har |
|
|
Så mycket problem med en såpass ny BMW??, låter lika udda som sorgligt. Kanske är det så att det "var bättre förr"? :) I bilindustrin? Det var rejält virke i bilarna förr i tiden, inga plastkåpor och annat skit!! /Ungdom med gammal bil :) >>>Need for Acceleration>>> |
|
|
erik320: Gratulerar till en mycket vacker bil! Som sagt, lägg ner några tusen på trim och åk ikapp M3-or =) |
|
|
Hehe, jadå lite sedvanligt trim till turbosnurran! En 9-3 med 2 eller 2.3 liters motor kan man skrämma upp till över 600 hästar om man vill! :D [ fint med framdrift då ;) ] >>>Need for Acceleration>>> |
|
|
Missförstå inte mitt inlägg erik. Min kompis har en saab 9-3 och jag tycker dem på sitt sätt är sköna bilar. BMW i all ära, men alla borde vi stötta Saab för att rädda vårt svenska bilmärke! >>>Need for Acceleration>>> |
|
|
jajaj Xyris, jag vet nu att du är attans sugen på en Saab Aero;-) nu är det bare en tidsfråga innan du byter upp dig;-) Tack Perran, med senaste kjolkittet på gammalsaaben så blev den ju riktigt lyckad tycker jag. jag tänkte köpa en pcc chipdosa så man sen kan gå tillbaka till orginal om man vil. I steg 1 med att endast chippa så får man ut mellan 250-265 hk och nära 400 i vrid, inte illa pinkat, sen med ett annat avgassystem så är man inte långt efter en M3 på rakorna, största skillnaden blir väl att Saab motorn med fabrikationsfel ändå fortfarande håller medans M3 vanos och topp har gett upp innan 10000 mil, ska man ha en m3a så ska det vara den gamla M3 Gt med Roles topp som håller. |
|
| Xyris, igentlien vet jag inte om jag hade så värst mycket mer problem med min E46 mot medel E46an, 5serien verkar onekligen mer driftsäker, jag blev av med bilen vid 9000 mil, det var väl strax innan vattenpumpen brukar gå med risk för att toppen rasar, jag undrade alltid förut varför så många BMW man ser till salu nyligen har nyplanad topp;-) | |
|
Angående trim så är tydligen 2.0 liters turbon mer gynsam att trimma än 2,3 liters motorn. 9-3 viggen tex som hade 2,3 liter angav Saab att ha 230 hästar, jag har sett ett par bänkmätningar på den bilen och den har då mellan 265 och 270 fabriks hästar, undrar om 230 var ett tal man satte med tanke på försäkringen. |
|
| Föresten Xyris , om du bestämt vill ha 6 cylindrar, nya 9-3 kombi i Aero utförande kommer finnas med en 6a plus turbo, chippa den plus kn filter och annan ljuddämpare så har du helt säkert 400 kusar;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.