|
|
|
|---|---|
masseman |
Min "Bumse" har svikit mig för första gången.....det började med att jag kört omkring med lysande abs/dsc lampa ett tag...fixar det vid nästa service....men plötsligt på motorvägen till malmö så dör motorn...jag försöker starta om men den går ett par sekunder sen stannar motorn igen....jag tänker: säkert batteriet som är dåligt kan ju ge alla möjliga symtom...så får lift till en mack, köper ett nytt batteri, fortfarande på motorvägen, försöker starta.....motorn stannar efter ett par sekunder.....plötsligt efter många försök så startar den....men förutom abs lampan så har en annan lampa också börjat lysa....ett kugghjul med ett varningstecken i mitten...visar sig vara automatlådan som varnar.....jag blir galen...hur kan lådan gå isönder när jag försöker starta bilen?? jag kommer ända hem till Helsingborg utan problem, den går som den skall både i motor och låda, med lysande abs/dsc, automatvarning.....men min egentliga fråga är att jag har tappat förtroendet lite för bilen efter denna händelse...vad säger ni andra på forumet...är e39 en pålitlig bil? eller är det mycket elektronikfel?? Jag älskar min bil och vill att den skall va bra...så....vad har ni andra för erfarenheter??? tilläggas bör att jag körde bilen till Jarls bilservice...där den står nu...får "dommen" i morgon... |
|
Bmw är ju otroligt fina bilar med mycket hög kvalité,men ingen biltillverkare kan ha 100% felfria bilar,så du är en av dom få bmw ägare som råkar ut för detta problem.. E39 är en mycket pålitlig bil..har den blivit utsedd till "nöjdaste bilägare" i flera år nu måste de ligga nåt i de också. Känner en del som har/haft e39:or av olika modeller,och har inte hört av någon att dom har haft något större problem...så..ja,bra bilar är de i alla fall. |
|
|
Jarls bilservice verkar iaf vara väldigt kompetenta om man får tro på användare här på forumet. Och så är de ju också billigast i sverige på service så det blir nog bra. I en instruktionsbok för E39 står följande att läsa om när den där lampan tänds: "Automatväxellådan växlar på grund av ett fel endast i nödprogrammet, Kontakta närmaste BMW - verkstad. Om kontrolllampand tänds respektive om informationen "Getriebenotprogramm" (växellådsnödprogram) visas i Check-Control, föreligger en funktionsstörning i växlingselektroniken respektive i växellådan. Växelväljaren kan ändå ställas i samtliga växellägen, men i läge D, S, 4 och 5 kommer endast fjärde eller femte växeln att användas. Undvik att belasta bilen hårt och uppsök närmaste BMW - verkstad." Men men, det har du ju gjort nu. Tappa inte förtroendet för din bil bara för att den har strulat lite med dig. =) Fyra cylindrar är fyra för lite |
|
masseman |
jag fick svaret från Jarls idag....luftmängdmätaren+ höger abs givare...otrolig snabb service..lämnade bilen i går...den blir klar i morgon...skönt att man hittade felet med lufrmängdmätaren....så det inte bara var en "bugg" i datorn....Jarls bilservice verkar mycket kompetenta....så nu är "bumsen" ok snart.... |
|
Det är en bra bil tycker jag som ställer om till nödprogram när något är galet:) Förtroendet snart återställt? :) |
|
masseman |
fick tillbaka bilen från Jarls idag....det visade sig att min lysande abs lampa var styrboxen som var kass.....kul den lär visst kosta en slant....5900 närmare bestämt.. |
|
Det kostar att ligga på topp.... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.