|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
LexCom: Det du säger är sant, men jag tycker att det är synd att alla importbilar dras över samma kam, när jag själv sett svsålda bilar som skruvats. Men en bil som tjänat som tjänstebil åt ett företag i tyskland och sedan inbytt hos en auktoriserad handlare ser jag som ett lågriskobjekt. men att handla av någon skummis på en bakgård i hamnkvarteren, med kontoret på fickan, kan gå hursom helst var i världen du än befinner dig. Även i sverige. Hittade polarens gamla taxi av en slump hos en auktoriserad handlare i sverige med 40' mil mindre på mätaren och orsaken till att min polare bytte bort den var att den löstes av försäkringsbolaget vid en sidokrock. Denna bil lämnade dock bilhallen efter ett samtal med säljaren. |
|
|
Kristoffer T: Nej för F*N !! Jag hämtar min själv från BMW i Asperg.. Flyger ner i morgon och hämtar den på fredag :-) Mvh Jimmy |
|
|
Jag har en kompis som var intresserad av en 530 dom hade. Men efter att ha skickat länkar om tidigare trådar om Drottninghus så backade han ur.. Tänk vad bra detta forum är :-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
LexCom: Vi har ju avslöjad allt för många mätarfiffel som gjorts efter att bilen lämnat Tyskland och konstaterar att det nästan alltid är importören som skruvar. Drott-hus hemsida satt jag och tittade på för nån månad sedan, tyckte de hade alldeles för många lågmilade "gamla" bilar , billigt att de skulle se riktigt bra ut i annonseringen utan att fatta misstankar. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej, jo jag har för mig att om en akturiserad bmw handlare tex fifflar med mätaren i tyskland så tar det hus i helvete och dem får dryga böter, Plus att ryktet dras ner,så därför bankar dem inte mätaren...men som sagt banderoll firmorna ska man akta sig för... köpte min bmw hos erhl-bmw i tyskland(stor bmw handlare) två timmar innan så var jag på en sån där skum bakgård och kollade in en 325 a riktigt lik med ac remmen avskuren och rostig och allmänt kasst skick...medans 328 var topp förutom kassa framdäck...fick ochså böter på vägen hem för det:( det roliga är att den ochså got precis 12992 mil som ded flesta blir skruvade till som en så på tråden här...har självklart alla papper på bilen 99,9% säker på att den är ärlig..import kan vara bra om man handlar på rätt ställe!!!!!! Mpower |
|
|
LexCom: självklart skruvas det i Tyskland, liksom det görs i Sverige. Importtillfället är dock ett ovanligt bra tillfälle att göra det på, eftersom det då kan bli svårare att granska bilen för framtida köpare. Att det är den svenske importören som ofta misstänks beror nog på följande omständigheter: 1. Det finns många kända fall där bilen annonserats i Tyskland med en viss mätarställning, för att omgående bjudas ut i Sverige med en lägre mätartställning. 2. Prisskillnaden mellan Tyskland och Sverige är idag inte så väldigt stor längre, vilket gör det svårt att på hederligt sätt få vettig ekonomi i en import, om man avser sälja bilen så snart den kommit till Sverige. Det är skillnad för en person som importerar en bil och använder den några år, där finns fortfarande möjlighet till en viss besparing, samt fördelen av det enormt stora utbudet i Tyskland, särskilt vad gäller bilar med mycket extrautrustning. 3. Det är nog importören som har mest att tjäna på mätarskruvning, kanske är det i en del fall en förutsättning för att tjäna pengar på affären. |
|
|
Obegripligt att BMW och andra utsatta märken inte tar bort skruvmöjligheten. Skulle vara intressant att höra en enda rationell anledning till att det skall vara möjligt att manipulera de elektroniska mätarna på det här viset. Bort med skruvning och stämpla in VIN i instrumentet och det blir plötsligt väldigt jobbigt och dyrt att manipulera. |
|
| Jag håller med starkid. För min del finge gärna bilen löpande rapportera aktuell mätarställning via satellit till en central dator hos BMW. Visserligen kan det ge lite 1984-vibbar, men det skulle jag föredra framför dagens mätarfusk. | |
| Det enkla svaret på starkids befogade fråga, tror jag är att nybilsköparna inte vill betala för det. Bättr stöldskydd, OK, men högre pris för bilen bara för att nån fåne om sju år inte ska bli lurad av ett skruvsvin? Nej, knappast. | |
|
POWERM: Jag är VÄL medveten om att det inte bara är Tyska bilar som skruvas ...har jag någonstans i mitt inlägg påstått detta??? Blir så trött när man blir attakerad så fort man bara tar upp något om importbilar. Jag VET att det finns gott om ärliga Tyska bilar, samt skruvade SVENSKA bilar! Mitt poäng var endast att det finns en anledning till att importpriserna ligger lägre och att det är VÄLDIGT vanligt att mätarna bankas när bilarna tas in till Sverige, innan reg. besiktning, då bilen verkar påbörja sitt 'nya liv' protokolls mässigt från den tidpunkten! Tack för att du tror på min bil Powerm, mycket betryggande, jag tror säker att din importerade bil är minst lika ärlig! The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
Seven_: Du påstod inte det, förlåt, men din korta mening fick mig att få det intrycket.... orsaken till att jag köpte en icke svensksåld var att jag tröttnat på den snåla svensken som inte kryssar i utrustningspappren vid nybilsköp ; ) Jag hittade alltså ingen bil med den utrustningen jag ville ha( som till stor del även du har i din sv sålda), så att valet föll just på denna bil var att det var rätt utrustning tysk eller svensksåld spelade ingen roll vid köpet. Träffade en kille härom dan som köpt en 740ia, när jag frågar honom varför han köpt en bil med så lite utrustning svarar han att den är ju i allafall sv såld. Ledsen att jag trampade dig på tårna men det var inte meningen, bara var och en är nöjd med sin bil så ... Men jag tycker din bil är förbannat snygg! Har du fått på några nya hjul än? |
|
|
Programmer: vad schönt o läsa att det finns fler som tänker som jag. Jag frågade min släkting i Tyskland om just mätarfiffel, visst han är inte så insatt, men om man är som han, d.v.s. uppåt 60 och har det gott ställt, finns det ingen anledning till att fiffla, vad de tjänar jämfört med vad straffet skulle vara, kan en med även min farmor räkna ut. Även i Tyskland är mätarändring bedrägeri, precis som här. Kan vara lagligt om det dokumenteras och talas om vid vidareförsäljning mm. Och ni vet väl att det finns lagliga mätarfirmor även i Sverige? kolla gula sidorna. Mitt förra nick blev kickad pga. att jag nämde ett sådant företag... Och jag nämner ännu än gång, jag vet 2 mekaniker som jobbat på en MYCKET stor bilfirma, där de systematiskt "skruvar" tillbaka mätarna. Sluta stämlpa importbilar, det finns ärliga import också, prisbilden av importbilar behöver inte bero på mätarfiffel -kan bero på utbudet också, sök bara på en 520 2001 kring frankfurt, se hur många det finns inom en radie på 100km. |
|
|
Problemets rot är väl att de flesta spekulanter på begagnade bilar inte på egen hand kan bedöma historik, bilens skick och dokumentation. Det innebär dels att mätarskruvarna ser sin chans, dels att enkla tumregler som svensksåld vs importerad blir utbredda. Eftersom den genomsnittlige bilköparen inte är särdeles kunnig på bilar, eller ens intresserad, behövs verkligen ett system som är "vattentätt" mot mätarskruvning. |
|
|
POWERM: Ok, men då har vi klarat upp det missförståndet:). Jag har full förståelse för att du inte vill glida runt i en snikutrustan 7 serie, det är ju liksom hela poängen med en lyxbil. Jag uppskattar att du förklarade vad du menade powerm...och jag tackar så mycket för komplimangen:). Några fälgar har jag inte funnit än pga svår beslutsångest, men det lutar åt 18 tums ALPINA...så vidare jag inte byter hela bilen, då man lider av bilbytarsjukan:(! The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
Betan: Om en BMW Åf skulle bli påkommen att skruva mätare så skulle de med största sannolikhet bli av med ÅF kontraktet. I övrigt inget att tillägga. M V H Stephan Dagboken:Länk |
|
| Tretretti. Tycker att nybilsköparna (och BMW) borde vara intresserade av det då det sänker andrahandsvärdet eftersom en osäkerhetsfaktor rörande bilarna smyger sig in. | |
|
De flesta verkar tro att fuskad mätarställning = backad mätare. Både i Sverige och i Tyskland och över nästan hela världen så förekommer det att mätare kopplas ur periodvis. Om detta görs så är det mkt svårare att få reda på. Bara för att mätaren inte är backad och för att serviceboken är ok så betyder inte det att mätarställningen stämmer... bilen kan ha körts varannan vecka eller varannan månad med mätaren urkopplad. På E34 t ex är det otroligt enkelt att koppla ur mätaren (min morsa skulle kunna göra det på ett par minuter, och hon har inte ens körkort) du behöver inga verktyg och du kan göra det i en vit kostym utan att bli skitig. Alla mätare går att koppla ur på nåt sätt, frågan är bara hur enkelt det är, hoppas att det har blivit svårare på nyare bilar jämfört med E34... ///Magnus |
|
| Kanske jag som är paranoid bara men alla m3:or från 94, har knappt sett några som har åkt över 15000 mil, alltså alla man tittar på har samma mätarställning..otroligt när man tänker efter... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.