AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.734

Service

Sida 2 av 2
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag betalade 1600:- för oljebyte i Solna i November, och det på en 540 som har 7,5 liter olja i sumpen!

Mvh, Steaman
Jirar
Jag tycker också att det är helt sjukt att betala 2700kr för en oljeservice.
Därför lämnade jag inte in den där utan vände mig till Blombergs Bilservice.
Tyvärr så är man ju så jäkla beroende av den där stämpeln man får.
OBSERVERA Jag tror inte att nån här som har fått bättre pris på oljeservice ljuger eller så,men jag tycker bara att det är så sjukt att man kan få så olika priser bara.

Jirar
NU blir jag förbannad,(på BMW Solna alltså)hur kan det skilja så jävla mycket.
Måste ta och ringa dom fikusarna.

mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
På Novation i Uppsala (BMW-verkstad) kostade oljeservice 1300:-. Redan det tyckte jag var dyrt, oj oj...

Micke
ka
37
karve
325i -06
Bil o trim i Avesta tar följande för en 520iT -95

Oljeservice 1500:-
Insp1 3050:-
Insp2 4400:-
Bromsvätskebyte 325:-
Byte microfilter 654:-
Byte olja vxllåda och bränslefilter vartannat insp2 550:-

/Kari.
su
174
super-dan
116i - 06
Jasså du Wallace... Var har du Gromit då..?
Jag sade 1500kr, kan bli mer - kan bli mindre beroende på bilmodell. Oljan är det som kostar ska ni veta. BMW kör med en singelgradig olja nuförtiden = svindyr...
Jag vet (jobbar på BMW Solna).

super-dan
netsix
super-dan---> Ni köper väl ganska stora mängder olja så literpriset kan väl inte vara så himla farligt. Inte så högt att det motiverar upp priserna som sagts här på denna tråd iaf.
Får man fråga vad ni betalar per liter?

/netsix
su
174
super-dan
116i - 06
Netsix,
Har inte järnkoll, men oljan (den dyra singelgradiga) säljs nog för ca 160-180 kr/liter. 180 * 7,5 = 1350kr... Om man nu har stora sumpen dvs...

Jaa det är blodigt... Men sedan får man iochförsig tänka på att vitsen med oljan är längre service intervaller..

super-dan
netsix
Det är väl utpriset till kund för oljan. Det är väl knappast det priset ni betalar. Får man betala extra för den singelgradiga oljan eller är det samma pris som när man servar med den gammla vanliga?

/netsix
Jag har precis bokat tid för att göra lite andra saker på bilen och kollade vad min E39 -98 (523iA) kostade på BMW group i Göteborg.
2597:-
När jag frågade vad som byttes var det olja, filter samt microkupefilter...
Microfiltrena kostade 700:- och det kan man begära att dom inte byter.
Kostnad utan filter 1897:-
Bara för in/ut byte av olja filter... inga kontroller...

Vad kostar (och var finns) en återställare av servicelampan för E39'an? Betalar sig ganska snabbt med dessa priser...

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Super-dan:
Vad är singelgradig olja??
Vilket märke?

Mobil 0W-40 är en av dom dyraste oljorna på marknaden och den kostar ca 500:-/dunk (4l), dvs 125:-/l

Ni (BMW verkstäder) köper in hundratals liter olja/månad och betalar knappast mer än 50-70 sek/l.

Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Jaha, ja

Har min kära Super-dan dykt upp som gubben i lådan. Jag ringde direkt till service avdelningen och fick pris uppgift på 1500:-, men det är klart det går inte i så mycket olja i 525:an.

Komma här och snacka om singelgradig olja....oj oj oj då....fint ska det vara......kul att du hittat hit.
su
174
super-dan
116i - 06
Jag försvarar absolut INTE att utpris till kund är högt och förmodligen är det som ni säger att BMW betalar en bråkdel. Men så är det ju med allt annat... Jag menar påslag på påslag på osv. från leverantör -> grossist -> detaljist -> kund...

Singelgradig olja då. Jo, det är en typ av olja som bara har ett enda viskositetstal (dvs. inte två som t.ex 15W/40). Jag vet inte så mycket mer, men detta är den olja som BMW pytsar i de flesta bilar vid oljeservice. Åtminstone alla nyare. Den ska vara väldigt bra iallafall...

super-dan
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jirar: Nu har jag kollat vad jag betalade för service på BMW/Solna på min 528iT-98:

01-03-27 Oljeservice: 1260:- inkl moms efter 5% BMWCS rabatt (olja Castrol SLX 0W/30).

00-03-31 Inspektion II + kylvätskebyte + bromsoljebyte + växellådsoljebyte: 5134:- inkl moms (här glömde jag att snika till mig BMWCS rabatt).

Jag tycker att dessa priser var helt OK.
Jirar
Jäkligt bra pris för en oljeservice,som jag skrev
tidigare så skulle jag få betala 2700kr för samma sak.
Hade jag fått det priset hade jag servat den där.
Jag undrar om dom kan ha höjt priset så mycket sen den 27/3 01.
Kanske.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmmm!!!??
super-dan...
Det finns väl ingen seriös firma som nuförtiden säljer o skickar in i bilmotorer singelgradeolja!!!
Möjligtvis till motorer som står inomhus jämt isf.
Inte illa menat men en bilmotor bör ha en multigradeolja för att fungera som det är tänkt,dvs kallstarter,låg bränsleförbrukning osv osv.
Mvh Janne.
su
174
super-dan
116i - 06
Ojojoj.... Vad jag har ljugit nu.... Skäms som en hund..:-(
Kan alla typ glömma allt jag har sagt om "singelgradig" olja.. F-låt.
BMW häller i Castrol SLX 0-30W (Dvs. INTE singelgradig) vid service. Brutalare modeller (typ M o likn.) får i sig ännu finare olja (Castrol Performance 0-60W).

super-dan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.