|
|
|
|---|---|
|
Har precis investerat i en 850-91 6vxl man. Den har gått ca 13500mil. Verkar har vatt castrol i den innan så det vill jag fortsätta med! Vilken typ i motorn, växellådan, bakaxeln???? Sen undrar jag om det är nåt speciellt man behöver tänka på när man byter i bakaxeln och växellådan???!!! Mvh calle C.S | |
|
Hej, Kollade på mitt kvitto från den lokala BMW återförsäljaren från när jag bytte senast. Dock har jag inte motoroljan med på detta då jag köpte den på ett annat ställe. Men det är Castrols helsyntet, kommer dock inte ihåg någon betecking, är iaf den som BMW rekomenderade. Växellådsolja, (har oxå manuell låda) Det finns en klisterlapp på högra sidan på växellådan, du ser den lätt om du kommer under bilen. Utifrån vilken färg den lappen har så ska du ha en viss olja. Min lapp var gul och enligt BMW så skulle jag då ha följande. Castrol ATF TQ-D. Bakaxel, På kvittot står det bara SAFXO, Bakaxelolja ?. Även denna köpt på BMW. Men kolla färgen på märket på lådan och ring och kolla med BMW så blir det rätt. (Kan ju hända att alla manuella har samma färg? Vet ej) Ska byta stift i min nu, NGK som gäller eller? Eller ska man ha något annat? Tips någon? Bilder - Länk |
|
|
Castrol SAF-XO i bakaxeln är fel olja! Inte första gången en auktoriserad BMW verkstad stoppar i fel olja. Eftersom 8 serien har diffrentialbroms som standard skall det vara SAF-XJ i bakaxeln, annars fungerar inte diffbromsen som den skall. Motoroljan som BMW rekommenderar är Castrol SLX. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Se där.... Göra och göra om mao, fan. Tycker ju att BMW borde kunna ta fram rätt olja åt en. Ringa och klaga lite i morgon. Tack för påpekandet. Bilder - Länk |
|
|
Hm, det är inte så att man inte har diff om man har ASC? Iaf med ASC+T så är ju inte diff möjligt på de tidigare modellerna har jag bestämt för mig. Kan det vara så att diff tonades ner redan med ASC? Någon som kan ge klarhet beträffande ASC och diff? Bilder - Länk |
|
|
På E32 91-> gick inte ASC+T att kombinera med diffbroms, däremot gick diffbroms och ASC att beställa ihop på de tidigare årsmodellerna. Kanske samma sak på E31? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hmm.... många bud! Tror det står i instruktionsboken att jag har ACT+T , men vet inte säkert. Han som servar bilen tycker jag ska köra med quaker state istället, han resonerar "det finns ju inga andra oljor" ........ Vad tycker ni??? och hur är det med diffbromsen!??? C.S |
|
| Lättt att kolla om diffbroms hissaupp båda bakhjulen lagg i park/eller en växel om manuell,snurra på ett bakhjul gar det lätt?=ingen diffbroms .går det trögt =diffbroms eller anligande broms) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.