AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.258

Vid vilka mil behövs större byten på E39?

Sida 2 av 2
Champ
Hardyskiva; rund gummi "bussning" diam. ca 20 cm och tjocklek ca 3 cm , med 5 till 6 hål för skruvar och 1 hål för kardanaxeln.

Skivan som sitter ungefär under växelspaken, syns tydligt när man lyfter bilen. Kardanaxeln (som jag förstår det) är delad i 2 stycken och hålls ihop med hardyskivan mha av de 6 bultarna.

Skivan skall direkt bytas när gummit känns tort och hålen för skruvarna "växt " alltförstora.

Byts inte hardyskivan i tid kan som värst inträffa att kardanaxeln kommer uppfarande i kupen eller slår ned i vägen.
Champ
Vid byte av hardyskiva, bör bakre delen av avgassystemet tas bort.
Bytte skivan efter 16.500 mil, om kag kommer ihåg rätt kostade skivan ca 1000:-.

Livslängd på skivan beror nog mycket på vilka vägar man kör på och var man bor....
Ang. dämparna så är det klart att dämparna som gått 250000 mil är halvdana, men inte alltför dåliga. Däremot tror jag det är dags att byta fjädrarna. Har märkt att baken är 1 cm lägre på vänster sida än höger, och det låter illa från vänster bakhjul när man kör. Kan man byta bara fjädrarna eller ska man passa på att byta dämpare samtidigt? Dom är ju som sagt inte nya, men plånboken har ju sina begränsningar...
Champ
? skrev in ett dvar och skciakde det tidigare ikväll ??
Fel på servern...?

Hardyskivan, sitter under bilen i höjd med växelspaken.
Skivan är av gummi, diam ca 20 cm, ca 3 cm tjock, med 5-6 hål för skruv och 1 mitt hål för kardanaxeln.

Som jag har förstått det är kardanaxeln delad och hålls ihop mha av de 5-6 skruvarna och skivan.

Bytte vår skiva vid ca 16.500 mil.
Gummit hade då torkat och hålen för skruvarna "växt" till sig.

Byts inte skivan kan kardanaxeln som värst komma upp i kupen eller gå ner i vägbanan vid körning.

Alltså inspektera era gummi skivor:)
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Läckande växellådor knäcker också en hardy med tiden, känner dock inte till att det ska vara ett speciellt problem på E39:orna.

Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.