|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
marw |
Hejsan Som topic lyder. finns det speciella miltal man bör akta sig för då mycket slitagedelar behövs bytas? Vad är det som väntas behöva bytas ut på en bil som har gått 10.000 mil? Mvh, Martin |
|
Det är väldigt svårt att säga, har bilen gått mkt landsväg eller i stan t.ex. Min e39:a har gått 29000 mil och jag har bytt bromsskivor, ett hjullager, lite leder och bussningar men inga större reparationer. BMW CS #5206 |
|
marw |
Blandad körning. Det ända som har bytats är bakre bromsskivor och belägg bak Detta pga rostiga skivor. Beläggen hade ungefär hälften kvar bak då jag byta. Fram har halva bromsbelägg kvar. Inget annat har varit bytt på denna. Allt funkar som det ska. Fjädrar och dämpare känns bra. Något som kan komma? I regel hur länge håller dämpare på en e39 körd av Svensson familj? |
|
Jag har faktiskt bytt dämpare fram för nån månad sen, p.g.a att det kommit fukt i den ena, men då är min bil sänkt för 3 år sen, och dämparna brukar slitas fortare då, alltså 29000 mil. BMW CS #5206 |
|
marw |
Du skämtar 29.000 mil på original dämpare? Det imponerar på mig som endast har varit BMW i 3 månader. |
| Körde 25000mil med mina originaldämpare men den sista tiden var dom som cykelpumpar. | |
|
Jag bytte dämpare + fjädrar vid 26000 mil på 530:in men den har fått slita rätt hårt med släp + fullt bagageutrymme :-) Annars så är det väl pendelstagen med 10-15' mils mellanrum och "silentblocken" med samma intervall. ABSsensorer går ju iofs. på löpande band på e-39an men de stora bitarna motor, växellåda och bakaxel verkar hålla riktigt bra. /Fredrik |
|
|
Jag bytte aldrig stötdämpare på min 518, och den hade gått 40.000 mil när den såldes. BMW CS #5206 |
|
marw |
40.000 mil. Ägde du bilen sen ny?? Om inte.. är du helt hundra ingen gammal ägare har bytat? |
|
Jag köpte bilen 97 och den hade då gått 27.000 mil, men enligt serviceboken var aldrig stötdämparna bytta. BMW CS #5206 |
|
| Jag tror inte heller att mina dämpare är bytta efter 26 000 mil. Hittar inget i kvittona eller serviceboken som annars är komplett.. Dämparna känns fortfarande fasta o fina. Jag har M-paketet. | |
marw |
Låter otroligt. Är detta normalt att BMW har så sjukligt bra kvalite på dämparna så dom håller 30.000 mil +? |
| Mina bakdämpare har troligtvis gått 25 300 mil utan byte, och dom funkar fortfarande bra! Framdämparna däremot byttes efter ca 20 000 mil. | |
J.B |
Bytt stötdämpare+fjädrar fram o bak på min 15 000 mil ,, + några bussningar i bakvagn . Sen beror det ju på hur man vill att bilen skall bete sig efter vägen , man kan ju köra 20 000 mil o mer ,, men vad har du för väghållning då ? . Kom inte nån o säg att den är bra i alla fall , sen är det ju beroende på hur bilen gått , vem som kört mm mm , allt är relativt . Sen kan man ha otur ,, min ac fläkt la av ,, så det är den på tur nu ... Annars har den varit snäll på reparations fronten ,, peppar peppar .. J.B |
Champ |
Genrellt är E39 en mycket välbyggd bil med bra komponenter av bra kvalite dock med följande vanliga fel; - displayen för tippmätare etc. (märke VDO(, lägger av så att endast vissa siffror syns. - Rost, bakluckan, nedre plåt vid tanklock och nederdel på framdörar är speciellt utsatta för rost. - ABS sensorerna var ej byggda för att klara av den mängd salt som vi har på vägarna. Kära BMW fantaster, tänk på följande; - Hardy skivan, byt denna i tid annars kan det gå riktigt illa! - Byt minst en av låsmuttrarna till däcken till en BMW special bult, för att få behålla era däck och fälgar:) - Har ni garanti kavr på bilarna, var som iglar och påpeka det minsta lilla...efter lite tjat brukar BMW åtgärda felen! Nu börjar den riktigt goa bilsäsongen! |
|
Vad jag förstått av läsning här på forumet så är bl.a. vattenpump och också termostathus lite av akilleshäl på tidiga E39:or(520/523/528)..Sedan så är det väl mest "småsaker" ... Vattenpumpen är kanske den mest frekventa bytesdelen som är värd att nämnas i sammanhanget...Inte roligt att bli stående i "ingenmansland" med lossnat skovelhjul eller lossnade "vingar" som gått av pga en dålig plastkonstruktion i nämnda vattenpump.. Brukar ske med bilar som gått en bra bit över 10000mil generellt sett. Vet ej om de senare årsmodellerna av E39 med sexorna(vilka jag pratar om) fått en hållbarare pump.. Finns en hel del läsning om vattenpumpar här på forumet om man söker en stund.. Mvh Janne. |
|
Champ |
Peppar...har en rak sexa utan några som helst problem med vattenpump. Tänk på Hardyskivan...om denna inte byts i tid kan kardanaseln komma upp farande i kupen!!!!! |
marw |
Hur märker man om man har sliten hardyskiva eller dålig vattenpump??? Jag får ett svagt vibrerande ljud från motorn som uppstår ca var 3-4 sekund om man lyssnar noga vid tomgång. Låter som något vibrerar eller är lite smålöst. Typ dåligt lager som vibrerar, resonans. svårt förklara. |
|
Champ, vad är det för specialbult du menar? Kärran Länk |
|
Champ |
BMW har speciella låsbultar. Med dessa kan man inte sno fälgarna utan att ha "hon" verktyget. Det finns ca 60 olika BMW bultar dvs med olika; - stigning på splinsen - olika mångd splins -osv. Bultarna köps vanligen i sats om 4 (ca 200 kr) , en för varje däck. Alla har då samma "hon" verktyg. |
marw |
Champ: Vad är hardyskivan till och när vet jag om den behövs bytas??? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.