|
|
|
|---|---|
|
HEJ! Vilken shyst sida. Mycket informativ och underhållande. Jag har aldeless nyss köpt en 320i -85. Bör jag ha i blyersätning i tanken? Sen så vet jag att förra ägarn hade i quaker 10 w40 motorcykelolja i motorn.... nån som har erfarenhet om kanske en bättre olja för m20 motorn? Tack för en bra sida! >>>Need for Acceleration>>> | |
|
Välkommen till forumet! Enl Statoil ska BMW tom -84 ha blyersättning, så du har ett gränsfall. Prova funktionen Sök inlägg ovan, på tex blyersättning så kan du se att meningarna är delade. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Har börjat förstå det :) Men visst är det så, att min motor kan ju inte ta skada av blyersättningen? >>>Need for Acceleration>>> |
|
|
Kan aldrig skada, inte ens plånboken. Men om du har katalysator ska du låta bli blyersättingen! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Motorcykelolja ska du inte ha i bilen! Den är avsedd för att ge tillräcklig friktion för en lammelkoppling som ligger och badar i olja. Kan knappast vara bra för en bilmotor.. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Vad beträffar mc olja i bilen så är jag av den uppfattningen att om en olja passar i en motor med mycket små toleranser och som varvas långt över 10 000 rpm, så duger den nog i en m20 motor också. | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Uppföljning av gammal tråd - det exakta brytdatumet för M10, M20, M30, S14 och M88 utan katalysator är 09/1984 (dvs motorer producerade 09/1984 eller senare har hårdare ventilsäten). Se denna Länk tråden för mer info. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.